Oni koji ne podržavaju robotaksije misle da je grad pristao na opasan eksperiment.
Određeni broj taksija u San Francisku nema vozače, a vrata im se otključavaju telefonom. U pitanju su robotaksiji, koji su podelili stanovnike ovog grada.
Oni koji ne podržavaju robotaksije misle da je grad pristao na opasan eksperiment. Neki od njih su otišli toliko daleko da su tokom leta počeli da onesposobljavaju ove automobile, stavljajući čunjeve na njihove haube. Safe Street Rebel opisuje ono što rade kao "coning" i neki od njegovih video snimaka su postali viralni. Ali gradski zvaničnici su posvećeni tome da robotaksijima dozvole da rade, za sada.
Komisija za javna preduzeća Kalifornije (CPUC) je 10. avgusta 2023. izglasala da se dozvoli dvema taksi kompanijama - Waymo i Cruise - da obavljaju 24-časovnu uslugu. Ranije im je bilo dozvoljeno da obavljaju plaćene vožnje samo noću.
Ali pre tog glasanja, zvaničnici su šest sati slušali komentare tokom javne diskusije, tokom kojih su ljudi izražavali njihove nade i brige.
Bilo je vozača Uber-a i Lyft-a zabrinutih da će im robotaksi oduzeti sredstva za život: "Ako dozvolite da se samovozeći taksi proširi, to će oduzeti poslove porodicama. Ja sam samohrana majka", rekla je Rozin, vozačica Uber-a u ovom gradu.
Radnici gradske čistoće rekli su da su se automobili često kvare i blokiraju njihova vozila. Vatrogasna služba San Franciska kritikovala je automobile iz istog razloga - tvrdeći da su bili opstruirani 55 puta ove godine.
Drugi veruju da se tehnologija jednostavno još nije pokazala kao bezbedna. Metju Sater, taksista u San Francisku, rekao je: "Ja jesam za tehnologiju, ali ovo još nije spremno. Predstavlja opasnost za građane San Franciska."
Bilo je i drugih koji su zastupali osobe sa invaliditetom koji su se pitali kako će moći da uđu u taksije bez pomoći vozača. Mara Mat, članica Koordinacionog saveta za paratransit, rekla je da bi prihvatanje robotaksi "ostavilo osobe sa invaliditetom San Franciska bez odgovarajuće pomoći".
Izvor: Screenshot YouTube/BBC NewsS druge strane, tu su i pristalice robotaksija. Džordž Janku, ortopedski hirurg iz San Franciska i strastveni biciklista, rekao je: "Vidim kako se ovi automobili kreću i verujem im mnogo više nego ljutim ili rasejanim vozačima." Dodao je da je radio na mnogim ozbiljnim povredama koje su uključivale vozače i da robotaksiji deluju sigurnije.
Džesi Volinski, koja je slepa, rekla je da su je maltretirali vozači Uber-a i Lyft-a. Waymo automobili su joj "pružili nivo sigurnosti koji nikada ranije nisam iskusila".
Govorila je i jedna majka koja je rekla da su je taksisti odbili kada su videli sedišta za njenu decu, što automobil bez vozača nikada ne bi uradio.
Međutim, samo osam dana nakon glasanja za omogućavanje šire upotrebe robotaksija, ovakav taksi kompanije Cruise doživeo je nesreću sa vatrogasnim vozilom. Državno odeljenje za motorna vozila zatražilo je da Cruise prepolovi broj vozila na putevima, na šta je kompanija pristala.
Gradski tužilac Devid Čiu zatražio je od CPUC-a da obustavi svoju odluku: "San Francisko će pretrpeti ozbiljnu štetu od ove ekspanzije", rekao je on.
Ali Cruise i Waymo insistiraju da su njihovi robotaksiji sigurni.
Iz Waymo-a su za BBC rekli da su vozila kompanije prešla više od dva miliona milja potpuno samostalno i dodaju da nije bilo nijedne nesreću sa pešacima ili biciklistima.
Takođe kažu da je svaki sudar sa drugim vozilima bio posledica kršenja pravila od strane vozača.
iz Cruis-a su rekli za BBC da su njihova vozila bez vozača prešla tri miliona milja i da imaju dobar bezbednosni rekord.
Mnogi stanovnici San Franciska ipak nisu ubeđeni u sve to. Jedan od vođa Safe Street Rebel-a rekao je da "coning" mogao da bude jedan od prvih fizičkih protesta protiv veštačke inteligencije i da će ovakve akcije ljudi biti sve češće.
Oni su frustrirani što se ne obraća pažnja na zabrinutost ljudi oko robotaksija u San Francisku: "Mi definitivno nismo osvetnici. Mi smo samo zajednica koja se samostalno organizovala, kako bi se čuo naš glas."
(EURACTIV.rs)