Razlika između zvaničnih i stvarnih emisija izduvnih gasova automobila porasla je za 80 odsto u poslednjih pet godina, uprkos naprednim procedurama testiranja koje su na snazi da bi se sprečila takva neslaganja, pokazala je nova studija.
Studija koju je sproveo Međunarodni savet za čist transport (ICCT), nevladina organizacija koja je pomogla u otkrivanju skandala "dizelgejt", otkrila je da kada se uporede zvanične i stvarne vrednosti emisije ugljenika putničkih automobila u Evropi, brojke se ne poklapaju.
ICCT prati disparitete u emisiji vozila od ranih 2010-ih. U 2022. godini zabeležen je jaz od 14 odsto za vozila registrovana u Nemačkoj, u odnosu na odsto zabeleženih u 2018.
"Bez suočavanja sa ovim problemom, zvanične vrednosti emisije CO2 postaće sve više nereprezentativne vrednosti u stvarnom svetu", rekao je Jan Dornof, vođa istraživanja u ICCT-u i koautor izveštaja.
"Ovo će potkopati napore EU da smanji emisije CO2 povezane sa transportom i rezultirati time da potrošači plaćaju više za gorivo nego što se očekivalo", dodao je Dornof.
Studija je analizirala podatke o emisiji CO2 koje je prijavila Evropska agencija za životnu sredinu, zajedno sa informacijama o stvarnoj potrošnji goriva iz više od 160.000 motora sa unutrašnjim sagorevanjem i hibridnih automobila, koje su objavili potrošači na sajtu spritmonitor.de.
Revidirano testiranje
Nakon "Dizelgejt skandala" iz 2015. godine, u kojem je otkriveno da su veliki proizvođači automobila, poput Folksvagena, koristili takozvane "uređaje za poraz" da bi na prevaru snizili svoje ocene emisija štetnih gasova tokom laboratorijskih testova, metodologija koja je na snazi u Evropi je revidirana.
U septembru 2017. godine uspostavljena je Svetska harmonizovana procedura testiranja lakih vozila (VLTP), koja je dogovorena na nivou UN. Test je osmišljen tako da bude reprezentativniji za stvarne emisije izduvnih gasova u vožnji nego njegov prethodnik, Novi evropski ciklus vožnje.
Međutim, uprkos rigoroznijoj metodologiji, jaz između testiranja i emisija iz stvarnog sveta ponovo se širi, navodi se u studiji.
U okviru VLTP-a, objavljeno je da su se vrednosti emisije CO2 automobila smanjile za 7,3 odsto između 2018. i 2022. Međutim, studija je pokazala da su emisije u stvarnom svetu smanjene za samo 2,3 odsto tokom istog petogodišnjeg perioda.
Po zakonodavstvu EU, ciljevi smanjenja emisija moraju biti ostvareni od strane proizvođača kroz prosečnu flotu proizvedenih vozila. Kako bi se obezbedilo da se smanjenja CO2 ostvare u stvarnim uslovima, proizvođači bi trebalo da se suoče s mehanizmom ispravke, prema rečima dr. Petera Moka, direktora ICCT Europe.
To bi dovelo do toga da EU nametne revidirane zahteve proizvođačima da poboljšaju prosečne performanse svoje flote u pogledu emisije CO2.
"Mehanizam korekcije može da obezbedi da ciljevi smanjenja emisije CO2 koje proizvođači moraju da ispune u narednim godinama budu proporcionalno ažurirani u skladu sa nameravanom originalnom strogošću zapisanom u zakonu", rekao je on.
Prema zakonodavstvu EU iz 2021. godine, nova vozila moraju da koriste uređaje "Nadgledanje potrošnje goriva u vozilu" (OBFCM), koji prate performanse emisije izduvnih gasova vozila u stvarnim uslovima. Očekuje se da će ovo omogućiti praćenje CO2 od 2030. godine, kada se prikupi dovoljno podataka za identifikaciju trendova.
"Nije u potpunosti reprezentativno"
ACEA, trgovačko udruženje koje predstavlja proizvođače automobila, osporilo je studiju, tvrdeći da podaci koje je ICCT prikupio o emisiji CO2 u stvarnom svetu "nisu u potpunosti reprezentativni" za stvarnost.
"Jedini zvanični izvor takvih podataka u EU je praćenje potrošnje goriva u vozilu. S obzirom na to da su OBFCM podaci prikupljeni tek od 2021. godine, nedovoljno podataka nije dostupno da bi se tačno opisali trendovi tokom vremena koje je predložio ICCT", rekao je portparol ACEA za Euractiv.
VLTP test određuje vrednosti CO2 putem merenja u kontrolisanom laboratorijskom okruženju, koje ima za cilj da u najvećoj mogućoj meri replicira obrasce vožnje u stvarnom svetu. Portparol ACEA je rekao da je primarna svrha ovakvih laboratorijskih testova da omoguće kupcima da naprave poređenja između potrošnje goriva vozila i emisije CO2.
"Uvek je bilo potpuno shvaćeno da se vožnja pod laboratorijskim ciklusom testiranja može razlikovati od uslova vožnje u stvarnom životu", rekli su oni. "Stvarna efikasnost goriva u stvarnom svetu koju vozači doživljavaju uveliko varira jer zavisi od mnogih spoljnih faktora kao što su saobraćajni uslovi, teren, ponašanje u vožnji, tip puta, opterećenje vozila, stanje vozila i vremenske prilike".
(JA/EURACTIV.rs)