To što se kreatori politika klade na električna vozila za smanjenje emisije štetnih gasova znači da je prelazak na zeleni transport i dalje lakši za bogate, rekao je lider industrije biogoriva Dejvid Karpintero.
Kako je istakao, većina potrošača i dalje favorizuje relativno jeftinija vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u odnosu na električne automobile.
Govoreći na Euractiv događaju o EU politici za biogoriva, Dejvid Karpintero, generalni direktor udruženja za trgovinu etanolom ePURE, rekao je da bi zakonodavci trebalo da razmotre koje od rešenja za smanjenje emisija je "društveno najinkluzivnije".
"Ne možemo zaboraviti na onaj deo stanovništva koji ne može da priušti automobil od 60.000 evra zbog energetske tranzicije", rekao je on, tvrdeći da visoke mešavine biogoriva mogu po pristupačnoj ceni smanjiti ugljenik iz tradicionalnih vozila.
"Kupci novih automobila nastavljaju da biraju automobile na benzin što znači da moramo da defosiliziramo postojeće automobile. Kada je reč o trenutnoj defosilizaciji transporta, 90 odsto se radi zahvaljujući biogorivima. Obnovljiva električna energija je samo 1,3 odsto", dodao je on.
Cilj EU bi trebalo da bude da ponudi svim građanima "mobilnost koja je 100 odsto bez štetnih emisija", rekao je Karpintero.
"Električna vozila na baterije nisu odgovor na mnoge potrebe. Sada vidimo potrošače koji ne žure da kupuju električna vozila na baterije. Uprkos podsticajima i subvencijama, ne vidimo brojke o prodaji električnih vozila. Evropska unija ne može sebi priuštiti energetsku tranziciju koja je samo za bogate", rekao je on.
Pristalice tranzicije na električna vozila tvrde da, iako su cene trenutno više od cena vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, cena električnih automobila će pasti kako se ponuda povećava i proizvođači preusmeravaju resurse i stručnost dalje od proizvodnje vozila na fosilna goriva.
Novi standardi za izduvne cevi
Prema nedavno usvojenim pravilima EU, prodaja novih vozila na benzin i dizel biće de fakto zabranjena od 2035. godine, a očekuje se da će velika većina novih automobila prodatih nakon tog datuma biti potpuno električna - na baterije.
Izvor: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS"Verujemo da je elektrifikacija drumskog transporta najefikasniji način za dekarbonizaciju transporta", rekao je Bernd Kupker, zvaničnik u direkciji za energetiku Evropske komisije, tvrdeći da tržište ide ka elektrifikaciji ne samo u Evropi već i na globalnom nivou.
Tokom diskusija o finalizaciji CO2 standarda za zakon o putničkim vozilima, u intervenciji Nemačke u poslednjem trenutku je dodat izuzetak koji bi dozvolio prodaju automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem koji rade isključivo na ugljen-neutralna goriva.
Trenutno se samo e-goriva – goriva na bazi vodonika napravljena od obnovljive električne energije – smatraju primenljivim, iako je industrija biogoriva lobirala da se bioetanol i biodizel uključe u definiciju ugljen-neutralnih goriva.
Šira definicija e-goriva
Ali Čelsi Baldino, istraživač iz Međunarodnog saveta za čisti transport (ICCT), neprofitne organizacije, umešala se u širu definiciju ugljen-neutralnih goriva, nazivajući e-goriva "jedinom skalabilnom opcijom goriva sa niskim nivoom emisija sa efektom staklene bašte koju ćemo imati".
Kada je reč o gorivima za putnička vozila, modeliranje Evropske komisije i ICCT pokazuje da je "najisplativiji, izvodljiviji i iz perspektive gasova staklene bašte u životnom ciklusu najbolji način direktna elektrifikacija, tako da se definicija proširi izvan toga da e-goriva nisu potrebna", rekla je ona.
Baldino je takođe pozvala na sisteme za praćenje kako bi se osiguralo da se u vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem proizvedenim posle 2035. koriste samo goriva bez ugljenika, upozoravajući na rizik od prevare.
U drugim vidovima transporta gde elektrifikacija nije moguća, biogoriva druge generacije napravljena od otpada i ostataka su favorizovana u politici EU, kaže Kupker.
U narednim godinama će napredna biogoriva i sintetička goriva "najviše rasti, dok će se konvencionalna biogoriva zadržati na istom nivou", dodao je on.
Dok biogoriva na bazi useva i dalje čine najveći udeo obnovljive energije u transportu, "to će biti ređe slučaj od 2030.", dodao je on.
(EURACTIV.rs)