Svemirska agencija je u blog postu o svojoj "strategiji velikih brzina" potvrdila da je nedavno proučavala da li bi komercijalni letovi brzinom do 4 maha - preko 4.800 kilometara na sat - mogli da polete u budućnosti.
NASA je ponovo aktuelizovala supersonični let od Njujorka do Londona, koji bi mogao da traje samo 90 minuta u budućnosti.
Naime, svemirska agencija je u blog postu o svojoj "strategiji velikih brzina" potvrdila da je nedavno proučavala da li bi komercijalni letovi brzinom do 4 maha - preko 4.800 kilometara na sat - mogli da polete u budućnosti.
Studija NASA-inog istraživačkog centra Glen sugeriše da već postoje "potencijalna tržišta putnika na oko 50 već uspostavljenih ruta". Ove rute su bile ograničene na prekookeanske, uključujući preko severnog Atlantika i Pacifika, jer nacije, uključujući i SAD, zabranjuju nadzvučne letove iznad kopna.
Međutim, NASA razvija "tihu" supersoničnu letelicu, nazvanu X-59, kao deo svoje misije Quesst. Agencija se nada da bi nova letelica na kraju mogla da podstakne izmenu ovih pravila, otvarajući put avionima koji lete između 2 i 4 maha (2.470 - 4.900 kilometara na sat). Konkordova maksimalna brzina bila je 2,04 maha, ili oko 2.180 kilometara na sat. Mlaznjak koji putuje brzinom od 4 maha potencijalno bi mogao da pređe preko Atlantika za samo 90 minuta.
Nakon studija, NASA-in Advanced Air Vehicles Program (AAV) će sada preći na svoju sledeću fazu istraživanja za putovanja velikom brzinom, sa kompanijom za razvoj dizajna i "istraživanje mogućnosti putovanja avionom, ocrtavanje rizika i izazova i identifikovanje potrebnih tehnologija kako bi se postiglo ultrasonično putovanje", saopštila je agencija. Na istraživanju će raditi dva tima: jedan na čelu sa Boingom, a drugi sa Northrop Grumman Aeronautics Systems. Svaki će osmisliti dizajn za avione koji mogu da izdrže velike supersonične brzine.
Budućnost koja se brzo kreće
Slične studije kao što su sada urađene, a koje su sprovedene pre deceniju, oblikovale su razvoj aviona X-59, prema Lori Ozoroski, menadžerki projekta za NASA-in projekat komercijalne supersonične tehnologije. Na isti način, dodala je, nove studije će "osvežiti te poglede na tehnološke specifikacije i identifikovati dodatne potrebe istraživanja za širi opseg velikih brzina".
Sledeća faza će takođe razmotriti "bezbednost, efikasnost, ekonomske i društvene aspekte", rekla je Meri Džo Long-Dejvis, menadžerka NASA-inog projekta hipersonične tehnologije, dodajući da je "važno inovirati odgovorno".
U julu, Lockheed Martin je završio izradu NASA-inog testnog aviona X-59, koji je dizajniran da pretvori zvučne udare u puke udarce, u nadi da će omogućiti nadzvučni let iznad kopna. Testovi na zemlji i prvi probni let planirani su za kasnije tokom godine. Cilj NASA-e je da ima dovoljno podataka kako bi ih predala američkim regulatorima 2027. godine.
(EURACTIV.rs)