NASA se nada da će jednog dana ova tehnologija opsluživati oko polovine komercijalnog tržišta u avionima na kratkim i srednjim relacijama.
Nedavno je NASA predstavila projekat aviona koji predstavlja sledeću generaciju održivog letenja.
U pitanju je X-66A, koji je NASA dizajnirala zajedno sa Boingom kao deo projekta Demonstrator održivog letenja. Američki svemirski giganti žele da naprave, testiraju i lete avionom sa smanjenom emisijom štetnih gasova pre kraja ove decenije i upravo za to će koristiti X-66A.
"Naš cilj je da NASA-ino partnerstvo sa Boingom u proizvodnji i testiranju demonstratora koji će pomoći da se približimo budućim komercijalnim aviona koji su efikasniji u potrošnji goriva, sa koristima za životnu sredinu, vazduhoplovnu industriju i putnike širom sveta", saopštio je u januaru Bil Nelson iz NASA-e. "Ako budemo uspešni, možda ćemo videti ove tehnologije u avionima 2030-ih."
Dizajn na kojem rade NASA i Boing mogao bi da smanji potrošnju goriva i emisije štetnih gasova do 30 odsto u poređenju sa današnjim najefikasnijim avionima, navodi agencija.
U pitanju je koncept transoničnog krila, koji se oslanja na izdužena, tanka krila koja su stabilizovana dijagonalnim podupiračima koji povezuju krila sa avionom. Oblik dizajna stvara manje otpora, što znači sagorevanje manje goriva.
"Eksperimentalni avion"
"Ovo je eksperimentalna letelica", rekao je u januaru Bob Pirs, iz NASA-ine Direkcije za aeronautičku istraživačku misiju. "Ovo nije komercijalni let kojim će putnici već danas leteti. A razlog zašto to treba da uradimo je taj što je ovo tehnologija visokog rizika. Pokušavamo da je testiramo."
Prvi probni let ovog demonstratora u punom obimu trebalo bi da se održi 2028. godine. NASA se nada da će jednog dana ova tehnologija opsluživati oko polovine komercijalnog tržišta u avionima na kratkim i srednjim relacijama.
Prema NASA-i, avio-kompanije se uglavnom oslanjaju na avione sa jednim prolazom, koji čine skoro polovinu avijacije širom sveta. Boing procenjuje da će potražnja za novim avionima sa jednim prolazom porasti za 40.000 aviona između 2035. i 2050. godine.
Cilj je da tehnologija opslužuje oko 50% komercijalnog tržišta kroz avione sa jednim prolazom na kratkim i srednjim relacijama, rekao je Nelson.
(EURACTIV.rs)