Tehnologija

TERETNI BROD KOJEG DELIMIČNO POKREĆE SNAGA VETRA: Revolucionarna tehnologija za zeleniju plovidbu

Autor Aleksandra Vrbica

Očekuje se da će jedra uštedeti do 30% emisije. A ako se koristi u kombinaciji sa alternativnim gorivima, proizvođači kažu da bi ušteda bila još veća. Ova tehnologija će se testirati tokom putovanja od Kine ka Brazilu.

Izvor: Screenshot YouTube/Yara Marine Technologies

Veliki teretni brod po imenu Pyxis Ocean krenuo je na svoje prvo putovanje ovog meseca. Ali za razliku od većine drugih brodova, ovaj se delimično pokreće snagom vetra.

Brod, koji je iznajmila američka brodska kompanija Cargill, je naknadno opremljen sa dva WindWings-a - velikim čeličnim jedrima visokim 37,5 metara. Dizajnirala ih je britanska kompanija BAR Technologies, a napravio Yara Marine Technologies.

Očekuje se da će jedra uštedeti do 30% emisije ugljenika. A ako se koristi u kombinaciji sa alternativnim gorivima, proizvođači kažu da bi ušteda bila još veća. Ova tehnologija će se testirati tokom putovanja koje je počelo u Kini i nastavlja se ka Brazilu.

Energija vetra

Brodska industrija proizvodi više od milijardu tona ugljen-dioksida svake godine, što čini skoro 3% globalnih emisija izazvanih ljudskim faktorom. U julu se sektor obavezao da će smanjiti zagađenje koje zagreva planetu na neto nulu "do ili oko 2050. godine". Upotreba vetra je jedan od načina za to. Iako to nije savremeni koncept (jedrenjaci su stari 5.000 godina), nove tehnologije pogona na vetar se pojavljuju poslednjih godina. Danas je samo oko 20 velikih komercijalnih plovila opremljenih pogonom na vetar.

Ulazak u ovaj sektor kompanije Cargill - jednog od najvećih svetskih trgovaca poljoprivrednim proizvodima, koji svake godine prevozi oko 225 miliona tona robe - mogao bi biti značajan.

Džon Kuper, izvršni direktor kompanije BAR Technologies, ​​kaže za CNN da je prisustvo kompanije bilo od suštinskog značaja za WindWings. "Oni predvode, a drugi ljudi s poštovanjem gledaju šta rade", kaže on.

Izvor: Screenshot YouTube/Yara Marine Technologies

Jedna od glavnih prednosti projekta WindWings, koji sufinansira Evropska unija, je to što nudi rešenje za naknadnu ugradnju koje bi moglo pomoći da se smanji emisija ugljenika iz postojećih plovila. Prema kompaniji Cargill, 55% svetskih teretnih brodova staro je do devet godina.

Ne samo da krila pomažu da se smanje emisije iz broda, već će pomoći i vlasnicima plovila da ispoštuju nova pravila industrije o energetskoj efikasnosti i uštede novac smanjenjem potrošnje goriva, navodi Cargill. Kompanija kaže da na prosečnoj globalnoj ruti, WindWings može uštedeti 1,5 metričkih tona goriva po krilu dnevno, uz mogućnost veće uštede na prekookeanskim rutama. Kompanija napominje da bi ovo moglo postati još važnije kada se budu koristila zelenija goriva (kao što su amonijak i metanol), za koja se očekuje da će koštati više.

Da bi tehnologije potpomognute vetrom postale široko rasprostranjene, stručnjaci su primetili da njihova cena mora biti u skladu sa uštedom goriva koju obezbeđuju.

Izvor: Screenshot YouTube/Yara Marine Technologies

WindWings su napravljeni od čelika i stakla, a pre nego što brod uđe u luku ili prođe ispod mosta, mogu se sklopiti na palubi kako bi se izbegli sudari. Postavljeni su u Šangaju, pre nego što je brod otputovao u Singapur, gde je napunjen gorivom i zvanično porinut.

Performanse jedara će se pažljivo pratiti duž rute, tako da se može poboljšati dizajn pre nego što budu proizvedeni u većem obimu.

Kuper kaže da BAR Technologies već ima druge ugovore, uključujući i brod koji je opremljen sa četiri WindWing-a i koji bi trebalo da isplovi iz Šangaja u septembru.

"Radujemo se što ćemo podržati globalnu industriju transporta dok ona prelazi na zeleniji, čistiji pogon i dizajn", kaže on.

(EURACTIV.rs)