Novi podaci i peto uzastopno tromesečje cena u recesiji pokazuju da će stabilizacija tržišta nekretnina trajati duže od očekivanog
Kuće, stanovi i poslovni prostori u Nemačkoj ove su godine znatno pojeftinili u prodaji, ali je ponovno skočila cena iznajmljivanja stambenog prostora, pokazuje izveštaj udruženja domaćih hipotekarnih banaka VDP.
Nekretnine za prodaju u trećem su tromesečju u proseku pojeftinile za 1,9 odsto, a na godišnjem nivou za 6,3 odsto, navodi VDP u izveštaju objavljenom u petak. Cene su u drugom tromesečju pale za neverovatnih gotovo 10 odsto na godišnjem nivou, najviše od 2000. Statistika za treći kvartal još nije objavljena.
VDP uključuje najvažnije finansijske institucije u Nemačkoj, kao što su Deutsche Bank (Deutsche), Commerzbank (Commerzbank), pokrajinske državne banke i velike štedionice.
Novi podaci i peto uzastopno tromesečje cena u recesiji pokazuju da će stabilizacija tržišta nekretnina trajati duže od očekivanog. Isto vredi i za poslovne prostore.
"Za oživljavanje tržišta trebalo je dosta vremena", rekao je direktor VDP-a Jens Tolckmit.
VDP indeks cena nekretnina temelji se na transakcijama više od 700 banaka i tačniji je od analiza temeljenih na oglasima, jer su te cene podložne promenama tokom pregovora između prodavaca i kupca.
Ekonomiski pad cena stanova u Nemačkoj pripisuju slabijoj potražnji, koja je pak rezultat obeshrabrujuće skupljeg finansiranja i "prenapumpanih" troškova gradnje za kupce.
Cene nekretnina takođe su pale u sedam najvećih nemačkih gradova, uprkos oskudnoj ponudi, za 1,3 posto tromesečno i 5,7 odsto na godišnjem nivou: najviše u Frankfurtu, 9,1, a najniže u Berlinu, 4,7 odsto.
Manjak stanova odražava se na tržištu najma, gde su cene u trećem tromesečju bile oko 5,8 više nego godinu dana ranije. Sve izraženiji nedostatak stambenog prostora i ogromna potražnja potiču cene zakupa, rekao je Tolkmit.
Posebno je snažan pad cena poslovnih nekretnina koje su u trećem tromesečju na godišnjem nivou pale za 10,6 odsto. To je prvi put u Nemačkoj od 2009. da je poslovni prostor postao jeftiniji od stambenog.
Cene na tom tržištu potiču trend rada od kuće i rigoroznije propise o energetskoj efikasnosti. Nadalje, maloprodajni objekti gube na atraktivnosti zbog rasta online trgovine i recesije potrošnje pod pritiskom inflacije.
(EURACTIV.rs)