Grupe potrošača iz 19 zemalja uputile su zvaničnu žalbu Evropskoj komisiji i organima za zaštitu potrošača zbog, kako kažu, pogrešnih tvrdnji avio-kompanija o održivosti letenja.
Sedamnaest avio-kompanija je prekršilo pravila EU o nepoštenim potrošačkim praksama, tvrdi se u žalbi, uključujući velike avio-prevoznike kao što su Rianair, Lufthansa i Air France.
Predvođeni članovima grupe za zastupanje potrošača BEUC, žalba cilja na, kako kažu, lažni utisak aviokompanija da potrošači mogu da plate da lete sa minimalnim ugljeničnim otiskom.
BEUC posebno pominje kompenzaciju emisije ugljen-dioksida, dodatno naplaćivanje putnicima za korišćenje održivih avionskih goriva (SAF) i implikacije da će napori avio industrije da smanje emisije, učiniti letenje „održivim" ili „zelenim" u kratkom roku.
Ursula Pachl, zamenica generalnog direktora BEUC-a, optužila je avio-kompanije da potrošačima nude „lažni mir".
„Kada je kristalno jasno da avio-saobraćaj uzrokuje značajan i sve veći udeo u emisiji gasova staklene bašte, ne može se verovati da avio-kompanije slobodno mame potrošače porukama koje su pogodne za klimu, kao što su „kompenzovani CO2" ili „ neutralni CO2"", rekla je ona.
„Pozivamo vlasti da preuzmu stvar u svoje ruke i suzbiju ovu praksu zelenog pranja koja ozbiljno dovodi potrošače u zabludu", dodala je ona.
Žalba se odnosi na Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brisel Airlines, Eurovings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norvegian, Rianair, SAS, SVISS, TAP, Volotea, Vueling i Vizz Air.
Odbijanje je „faktički netačno"
Prema BEUC-u, ideja da potrošači mogu da „neutrališu" uticaj svog leta kroz šeme za ublažavanje klime je „faktički netačna".
Klimatsko kompenzovanje omogućava klijentima da finansiraju inicijative za uštedu ugljenika u drugim regionima, često van Evrope, kao što je finansiranje vetroelektrana ili sadnja drveća, kako bi se nadoknadile emisije iz leta.
„Klimatske koristi od kompenzacije aktivnosti su veoma neizvesne, dok je šteta uzrokovana emisijom CO2 iz vazdušnog saobraćaja izvesna", navodi se u saopštenju BEUC-a.
Avio-kompanije takođe nisu transparentne da SAF predstavlja samo mali deo ukupne potrošnje goriva, navodi se u žalbi.
SAF je trenutno dostupan u veoma malim količinama, sa obaveznim ciljevima EU koji zahtevaju da se samo 2% SAF do 2025. i 6% do 2030. godine meša sa fosilnim kerozinom.
„Bilo da plaćate „zelenu kartu" ili ne, vaš let će i dalje emitovati gasove štetne za klimu. Tehnološka rešenja za dekarbonizaciju vazduhoplovstva neće uskoro postati masovna stvarnost, tako da je prikazivanje letenja kao održivog načina transporta čisto zeleno pranje", rekao je Pachl.
BEUC je pozvao na obezbeđivanje visokokvalitetne železnice za velike udaljenosti kako bi potrošačima pružili održivije opcije putovanja.
Avio-kompanije odgovaraju
Aviokompanije za Evropu (A4E), trgovinsko udruženje koje predstavlja velike evropske avio-kompanije, uzvratilo je na optužbe, rekavši da avio-kompanije „uvek ispunjavaju zahteve putnika za visokom transparentnošću".
„Evropske avio-kompanije u potpunosti prepoznaju važnost transparentne komunikacije o održivosti i čitava industrija aktivno radi na dostizanju neto nule do 2050. godine", rekao je portparol A4E za EURACTIV.
Portparol se pozabavio pritužbama u vezi sa ofsetima, rekavši da će se njihova upotreba smanjiti kako nivoi SAF rastu i budu uvedeni efikasniji avioni.
„Jaki kriterijumi održivosti za kompenzacije ili karbonske kredite kao za SAF su ključni za kredibilitet sektora i inicijative kao što je CORSIA", rekao je portparol, pozivajući se na šemu kompenzacije UN.
A4E je „posvećen proceni šta se može poboljšati i učiniti još transparentnijim", dodao je portparol.
(EURACTIV.rs)