Tehnologija

UTICAJ ZAKONA EU O DIGITALNIM USLUGAMA NA AMERIČKE PLATFORME: Šta će sve tehnološki giganti morati da promene?

Autor Aleksandra Vrbica

Pravila nastoje da odgovore na neke od najozbiljnijih zabrinutosti koje su kritičari velikih tehnoloških platformi izneli poslednjih godina, uključujući širenje dezinformacija i štetan uticaj po mentalno zdravlje, posebno kod najmlađih.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Najveće svetske tehnološke kompanije moraju da se pridržavaju novog novog evropskog zakona od petka (25. avgusta) koji utiče na sve, od moderiranja društvenih mreža do ciljanog oglašavanja i falsifikovane robe u e-trgovini.

Mere EU za onlajn platforme primeniće se na kompanije među kojima su Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft, Snapchat i TikTok, što odražava jedan od najambicioznijih napora kreatora politike bilo gde da regulišu tehnološke gigante putem zakona. To bi moglo dovesti do novčanih kazni za neke kompanije i do promena u softveru koje utiču na potrošače.

Pravila nastoje da odgovore na neke od najozbiljnijih zabrinutosti koje su kritičari velikih tehnoloških platformi izneli poslednjih godina, uključujući širenje dezinformacija, mogući štetan uticaj po mentalno zdravlje, posebno kod mladih, algoritamski preporučeni sadržaj i nedostatak transparentnosti i širenje ilegalnih ili lažnih proizvoda na virtuelnim tržištima.

Iako je Zakon Evropske unije o digitalnim uslugama (The Digital Services Act - DSA) usvojen prošle godine, kompanije su do sada morale da se pripreme za njegovu primenu. Petak označava dolazak ključnog roka za usaglašenost, nakon kojeg će tehnološke platforme sa više od 45 miliona korisnika u EU morati da ispune obaveze propisane zakonom.

EU takođe kaže da zakon namerava da "uspostavi jednake uslove za podsticanje inovacija, rasta i konkurentnosti kako na jedinstvenom evropskom tržištu tako i na globalnom nivou". Ova akcija jača poziciju Evrope kao lidera u kontroli moći velikih američkih tehnoloških kompanija.

Izvor: EPA-EFE/JUSTIN LANE

Tamni obrasci

Za sve platforme, ne samo za najveće, DSA zabranjuje ciljano oglašavanje zasnovano na podacima koje je namenjeno deci, kao i ciljane oglase svim korisnicima interneta na osnovu zaštićenih karakteristika kao što su politička opredeljenja, seksualna orijentacija i etnička pripadnost. Ograničenja se odnose na sve vrste onlajn oglasa, uključujući komercijalno oglašavanje, političko oglašavanje i reklamiranje problema. (Neke platforme su već poslednjih godina uvele ograničenja ciljanog oglašavanja na osnovu zaštićenih karakteristika.)

Zakon zabranjuje takozvane "tamne obrasce" ili upotrebu suptilnih dizajnerskih znakova koji mogu imati za cilj da podstaknu potrošače da podele svoje lične podatke ili da donesu druge odluke koje bi kompanija mogla preferirati. Primer tamnog uzorka koji obično navode grupe potrošača je kada kompanija pokušava da ubedi korisnika da se odluči za praćenje tako što će istaći dugme za prihvatanje jarkim bojama, dok istovremeno umanjuje mogućnost odustajanja minimiziranjem veličine fonta ili položaja tog izbora.

Zakon takođe zahteva od svih onlajn platformi da ponude načine za korisnike da prijave nezakonit sadržaj i proizvode i da se žale na odluke o moderiranju sadržaja. Takođe, zahteva od kompanija da na pristupačan način iznesu svoje uslove korišćenja.

Za najveće platforme zakon ide dalje. Kompanije označene kao veoma velike onlajn platforme ili veoma veliki onlajn pretraživači će morati da preduzmu nezavisne procene rizika usredsređene na, na primer, to kako loši akteri mogu pokušati da manipulišu njihovim platformama, ili ih koriste za mešanje u izbore ili za kršenje ljudskih prava - a kompanije moraju delovati na ublažavanju tih rizika.

Samo nekoliko kompanija se prema zakonu smatra veoma velikim platformama. Lista finalizovana u aprilu uključuje najmoćnije tehnološke kompanije na svetu, a za te firme kršenje zakona može biti skupo. DSA dozvoljava zvaničnicima EU da izriču kazne u vrednosti do 6% globalnog godišnjeg prihoda veoma velike platforme. To bi moglo značiti milijarde kazni za kompaniju veliku kao što je Meta, koja je prošle godine prijavila više od 116 milijardi dolara prihoda.

Kompanije su provele mesece pripremajući se za postavljeni rok. Tek ovog meseca, TikTok je predstavio alatku za prijavu nelegalnog sadržaja i rekao da će korisnicima iz EU dati konkretna objašnjenja kada njihov sadržaj bude uklonjen. Takođe je rečeno da će prestati da prikazuje oglase tinejdžerima u Evropi na osnovu podataka koje je kompanija prikupila o njima, a sve u skladu sa pravilima DSA.

Izvor: EPA-EFE/Bo Amstrup

"Podržavamo ciljeve DSA i stvaranje regulatornog režima u Evropi koji maksimalno smanjuje štetu", rekao je Nik Kleg, Metin predsednik za globalne poslove i bivši zamenik premijera Velike Britanije, u izjavi od utorka. Rekao je da je Meta okupila tim od 1.000 ljudi kako bi se pripremila za zahteve DSA. On je naveo nekoliko napora kompanije, uključujući ograničenja o tome šta oglašivači podataka mogu da vide o tinejdžerima uzrasta od 13 do 17 godina koji su korisnici Facebooka i Instagrama. Rekao je da oglašivači više ne mogu ciljati tinejdžere na osnovu njihove aktivnosti na tim platformama. "Starost i lokacija sada su jedine informacije o tinejdžerima koje oglašivači mogu da koriste da bi im prikazivali oglase", rekao je on.

U izjavi, portparol Microsofta rekao je za CNN da je rok za DSA "važna prekretnica u borbi protiv nelegalnog onlajn sadržaja. Svesni smo naše povećane odgovornosti u EU kao velike tehnološke kompanije i nastavljamo da radimo sa Evropskom komisijom na ispunjavanju zahteva DSA."

Snap, matična kompanija Snapchata, rekla je za CNN da blisko sarađuje sa Evropskom komisijom kako bi osigurala da je kompanija u skladu sa novim zakonom. Snap je imenovao nekoliko posvećenih službenika koji nadgledaju da li kompanija ispunjava svoje obaveze i već je primenila nekoliko zaštitnih mera.

A Apple je u saopštenju naveo da su ciljevi DSA "usklađeni sa Appleovim ciljevima da zaštiti potrošače od nelegalnog i štetnog sadržaja. Radimo na implementaciji zahteva DSA sa privatnošću i bezbednošću korisnika."

Google i Pinterest rekli su za CNN da takođe blisko sarađuju sa Evropskom komisijom.

Izvor: EPA-EFE/JOHN G. MABANGLO

"Delimo ciljeve DSA da učinimo internet još bezbednijim, transparentnijim i odgovornijim, dok istovremeno brinemo da evropski korisnici, kreatori i preduzeća nastave da uživaju u prednostima veba", rekao je portparol Google-a.

Portparol Pinterest-a rekao je da će kompanija "nastaviti da se angažuje sa Evropskom komisijom na implementaciji DSA kako bi osigurala nesmetan prelazak u novi pravni okvir". Portparol je dodao: "Dobrobit, bezbednost i privatnost naših korisnika su prioritet i mi ćemo nastaviti sa našim naporima."

Mnoge kompanije bi trebalo da budu u mogućnosti da se pridržavaju zakona, s obzirom na njihove postojeće politike, timove i alate za praćenje, kaže Robert Grosvenor, direktor konsultantske kuće Alvarez & Marsal iz Londona. "Najveći evropski provajderi onlajn usluga ne počinju od nule", rekao je Grosvenor. Ali, dodao je: "Drugo je pitanje da li su spremni da postanu visoko regulisan sektor."

Testovi na stres

Zvaničnici EU su nagovestili da će kontrolisati kompanije zbog kršenja. Ranije tokom leta, evropski zvaničnici su izvršili preventivne "testove stresa" kompanije X, ranije poznate kao Twiter, kao i Meta-e i TikTok-a kako bi utvrdili spremnost kompanija za DSA.

Veći deo godine komesar EU Tijeri Breton je javno podsećao X na njegove nadolazeće obaveze pošto je kompanija nazadovala u nekim od svojih praksi moderiranja sadržaja. Čak i kada je Breton zaključio da je X u junu ozbiljno shvatio svoj test stresa, kompanija je upravo izgubila vrhunskog zvaničnika za moderiranje sadržaja i povukla se iz dobrovoljne obaveze EU u vezi sa dezinformacijama za koje su evropski zvaničnici rekli da će biti deo svake evaluacije usklađenosti platforme sa DSA.

Izvor: EPA-EFE/JULIEN WARNAND

Iz X-a su saopštili za CNN da su na putu usklađivanja sa novim zakonom.

Analitičari predviđaju da će EU pratiti situaciju još pažljivije nakon isteka roka - a neki se nadaju da će pravila ili podstaći tehnološke platforme da dobrovoljno repliciraju svoju praksu iz EU širom sveta ili će naterati kreatore politike da usvoje slične mere.

"Nadamo se da će ovi novi zakoni inspirisati druge nadležne da deluju jer su to, na kraju krajeva, globalne kompanije koje primenjuju mnoge od istih praksi širom sveta", rekao je Agustin Rejna, šef pravnih i ekonomskih poslova u BEUC-u, evropskoj grupi za zastupanje potrošača . "Evropa je pokrenula akciju, ali su nam potrebne druge nadležnosti da bismo pobedili protiv tehnoloških giganata".

Amazon je već pokušao da ospori oznaku veoma velike platforme na sudu, tvrdeći da je Amazon maloprodajna platforma i da nijedan od njegovih direktnih rivala u Evropi nije označen na takav način, uprkos tome što je veći od Amazona unutar pojedinih zemalja EU.

Pravni sporovi bi mogli predstavljati prvi veliki test izdržljivosti DSA u odnosu na ogromne resurse velikih tehnoloških kompanija. Amazon je rekao za CNN da planira da se pridržava odluke Opšteg suda EU, u svakom slučaju.

"Amazon deli cilj Evropske komisije da stvori bezbedno, predvidljivo i pouzdano onlajn okruženje, a mi značajno ulažemo u zaštitu naše prodavnice od loših korisnika, ilegalnog sadržaja i zarad stvaranja poverljivog iskustva kupovine", rekao je portparol Amazona. "Izgradili smo ovu čvrstu osnovu za usklađenost sa DSA."

(EURACTIV.rs)