Francuska će danas pokrenuti svoju prvu fabriku baterija za električne automobile, čineći veliki korak u svojoj trci za izgradnju sektora kojim bi se smanjila dominacija Kine.
Izgradnja industrije baterija je u srcu plana za „reindustrijalizaciju“ Francuske predsednika Emanuela Makrona, sa nizom fabrika koje će se pojaviti na severu zemlje u naredne tri godine.
„Gigafabrika“ koja se otvara u Bili-Berklou je u vlasništvu kompanije Automotive Cels Compani, partnerstva između francuskog energetskog giganta TotalEnergies, nemačkog Mercedes-Benza i američko-evropskog proizvođača automobila Stellantis, koji proizvodi niz brendova uključujući Peugeot, Fiat i Chrisler.
Otvaranju će prisustvovati francuski ministar ekonomije Bruno Le Mer i ministri za energetsku tranziciju i industriju, zajedno sa nemačkim i italijanskim zvaničnicima.
Na događaju će biti prisutni i šefovi Mercedesa, Stellantisa i TotalEnergies-a.
Fabrika je u dužini od šest fudbalskih terena. Proizvodnja bi trebalo da počne ovog leta.
Izabrani zvaničnici i poslovni lideri nadaju se da će region Hauts-de-France pretvoriti u „Batteri Vallei“, odgovor industrije električnih automobila na Silicijumsku dolinu.
Kinesko-japanska grupa AESC-Envision gradi fabriku u blizini grada Douai koja će snabdevati francuskog proizvođača automobila Reno od početka 2025.godine.
Francuski startap Verkor trebalo bi da počne proizvodnju u fabrici u Denkerku od sredine 2025. godine, dok je tajvanski ProLogium takođe izabrao priobalni grad za svoju prvu evropsku fabriku, a proizvodnja će početi 2026.godine.
Takmičenje sa Kinom i SAD
Evropa se utrkuje da pojača proizvodnju baterija i električnih vozila, pošto je Evropska unija postavila rok do 2035. godine za postepeno ukidanje prodaje novih automobila na fosilna goriva.
U EU je poslednjih godina najavljeno oko 50 projekata fabrika baterija.
Francuska vlada je postavila cilj da proizvodi dva miliona električnih vozila godišnje do 2030. godine, saopštilo je ministarstvo ekonomije.
Ministarstvo je saopštilo i da će fabrika ACC do tada isporučivati 500.000 vozila godišnje.
Kina je svetski lider u proizvodnji baterija za električne automobile i takođe dominira u proizvodnji sirovina potrebnih za njihovu proizvodnju.
Evropa se takođe suočava sa oštrom konkurencijom iz Sjedinjenih Država, koje snažno subvencionišu sektor kroz Zakon o smanjenju inflacije, koji uključuje 370 milijardi dolara podsticaja za čistu energiju.
(EURACTIV.rs)