Neovlašćeni serviseri traže novi zakon od EU, smatrajući da ih proizvođači automobila ograničavaju u poslovanju a vozače dovode u zabludu.
Neovlašćeni serviseri traže da Evropska unija regulativom obaveže proizvođače automobila da sa njima dele podatke koje vozila generišu, kako bi se sprečio porast troškova za vlasnike i ugrožavanje poslovanja. Ali proizvođači se ne slažu i navode da bi deljenje tih podataka moglo da predstavlja bezbednosni rizik, ako se oni ne budu upotrebljavali na pravi način.
Nesuglasice između servisera i proizvođača dolaze u trenutku kada Evropska komisija razmatra produžavanje Zakona o zabrani blokiranja vozila (MVBER) koji podstiče konkurenciju u servisiranju i popravkama. EK razmatra produžavanje tog zakona za još pet godina.
Moderni automobili generišu velike količine podataka, što omogućava lako i precizno identifikovanje mehaničkih problema. Ako imaju ove podatke, serviseri mogu jednostavno da reše širok spektar kvarova na velikom broju modela.
Ali nezavisni serviseri navode da proizvođači oklevaju da podele ove podatke, naplaćujući visoke svote da bi ih učinili dostupnim. Umesto toga, podaci se smatraju privilegijom zvaničnih servisa i velikih tehnoloških kompanija koje sa proizvođačima sarađuju na uslugama zasnovanim na podacima.
Ovakve usluge trebalo bi da proizvođačima donesu milijarde u dodatnim prihodima i podaci se, samim time, smatraju izuzetno unosnim.
Dodatak Zakonu delom će se pozabaviti problemom podataka iz vozila, i obezbediti nova pravila za snabdevanje podacima.
"Nova pravila pojasniće činjenicu da su podaci iz automobila ključni za popravke i održavanje", navodi EK. Pravila će biti proširena tako da pokriju i podatke koje prikupljaju senzori vozila.
Izvor: MONDO/Uroš ArsićKomisija, osim te izmene, smatra da nije bilo konkretnih promena u protekloj deceniji koje bi zahtevale veću reviziju režima.
Serviseri, međutim, smatraju da izmena nije dovoljna i žele da vide konkretnu regulativu na temi podataka koje automobili generišu.
Podaci obuhvaćeni promenom biće direktno prosleđivani proizvođačima i njihovim odobrenim saradnicima, što nezavisne servisere ostavlja sa "mrvicama informacija", smatra predsednica udruženja Figiefa, Silvija Gocen.
Vozači su dovedeni u zabludu da je neovlašćeni servis opasan
"Proizvođači u garancijama takođe koriste reči koje dovode u zabludu, i kupcima daju ideju da je odlazak kod neovlašćenog servisera potencijalno kršenje uslova garancije", rekla je ona. Serviseri zato zahtevaju i da EU postavi jača pravila o jeziku koji se koristi u garancijama.
"Nacionalna nadležna tela za konkurenciju više puta su podvlačila činjenicu da proizvođači i dalje teraju ljude da poveruju da je servis ili održavanje u skladu sa garancijom jedino moguće uz odlazak u mrežu proizvođača. Propuštena je prilika ukoliko MVBER nastavi da se primenjuje bez poboljšanja", rekla je ona.
I organizacija za zaštitu potrošača "BEUC" pozvala je na nova pravila o pristupu podacima koje generišu automobili.
"Odlaganje takvog zakona dozvoliće proizvođačima i tehnološkim gigantima da ubiru plodove regulativnog jaza, i tako će ojačati njihovu nepravednu prednost. Posledice toga potrošači već osećaju", rekao je Robin Los iz "BEUC".
Serviseri dalje navode da se suočavaju i sa tehnološkim barijerama, i činjenicom da različiti proizvođači svoje podatke dele u različitim formatima što servisima otežava pružanje usluga vozačima različitih modela. Prodavci delova za automobile smatraju da je proces dobijanja dozvola preskup i predugo traje, što utiče na konkurenciju.
Revidirana verzija zakona MVBER stupa na snagu od 1. juna ove godine.
(EURACTIV.rs)