Poljoprivreda

EU DAJE MILIONE EVRA ZA PROMOCIJU SVOJE HRANE: Kojih pet zemalja je identifikovano kao glavni ciljevi promocije?

Evropska komisija će izdvojiti 185,9 miliona evra u 2024. za finansiranje promotivnih aktivnosti za održive i visokokvalitetne poljoprivredno-prehrambene proizvode EU u zemljama članicama i inostranstvu.

Izvor: EPA-EFE/Andy Rain

Ovaj plan o promociji domaće hrane koji je usvojila Evropska komisija ima za cilj razvoj novih tržišnih mogućnosti, uzimajući u obzir političke prioritete, analizu projektovanog izvoza na postojeća i tržišta u razvoju, kao i doprinose zainteresovanih strana.

Kako se navodi u saoštenju Komisije, promotivne kampanje za poljoprivredne proizvode EU treba da budu osmišljene tako da otvore nove tržišne mogućnosti za farmere u EU i širu prehrambenu industriju EU, kao i da im pomognu da obezbede svoje postojeće poslovanje. Pored povećanja održive proizvodnje i potrošnje poljoprivrednih proizvoda, politika promocije takođe podržava održivi oporavak poljoprivredno-prehrambenog sektora EU u izazovnom ekonomskom kontekstu.

Iznosi dostupni za kampanje u 2024. podeljeni su između promocije na unutrašnjem tržištu EU i u trećim zemljama, sa 81,3 miliona evra, odnosno 85,1 miliona evra. Izvan EU, zemlje i regioni sa visokim potencijalom rasta identifikovani su kao glavni ciljevi promocije. Ovo uključuje Kinu, Japan, Južnu Koreju, Singapur i Severnu Ameriku. Ujedinjeno Kraljevstvo ostaje jedno od glavnih izvoznih tržišta za poljoprivredno-prehrambene proizvode EU, apsorbujući više od 20 odsto izvoza hrane koja se proizvodi u članicama bloka.

Evropska komisija sufinansira do 80 odsto odabranih projekata koje su podnele privatne kompanije, ali će Brise li sam voditi kampanje u trećim zemljama. Takve aktivnosti mogu uključivati učešće na poljoprivredno-prehrambenim sajmovima, organizovanje poslovnih delegacija u treće zemlje i izradu priručnika za ulazak na tržište za izvoznike, navodi se u saoštenju.

Izvor: EPA-EFE/SERGEY DOLZHENKO

Šta je plan?

Plan je da promotivne kampanje uključe proizvode nastale iz prakse održive poljoprivrede, koji doprinose smanjenju zavisnosti od pesticida i antimikrobnih sredstava, minimiziranju đubrenja i zagađenja vode, smanjenju emisije gasova staklene bašte, unapređenju organske poljoprivrede i poboljšanju dobrobiti životinja. 62 miliona evra biće posebno dodeljeno za takve održivo proizvedene poljoprivredno-prehrambene proizvode, uključujući 42 miliona evra za organske proizvode. Jedan od očekivanih rezultata je dalje povećanje prepoznatljivosti organskog loga EU od strane evropskih potrošača i potrošnje organskih proizvoda, u skladu sa akcionim planom EU za organsku proizvodnju.

Drugi cilj je povećanje svesti o EU šemama kvaliteta i proizvodima registrovanim kao zaštićena oznaka porekla (ZOP), zaštićena geografska oznaka (ZGI) i zagarantovani tradicionalni specijalitet (TSG). Trenutno je zaštićeno više od 3.500 naziva poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i pića, što potrošačima garantuje originalne proizvode i čuva kulturno i kulinarsko nasleđe EU.

Promocija potrošnje svežeg voća i povrća u kontekstu uravnotežene ishrane takođe ostaje kamen temeljac politike promocije EU. Poslednji pregled sprovođenja programa zaključio je da su voće i povrće glavna kategorija proizvoda koja ima koristi od sufinansiranja politike promocije EU, sa između 19 odsto i 30 odsto ukupnog godišnjeg budžeta za politiku promocije između 2016. i 2019. godine. U programu za 2024., više od 18 miliona evra biće opredeljeno za promociju svežeg voća i povrća.

Pozivi za podnošenje predloga za predstojeće kampanje 2024. biće otvoreni od 18. januara do 14. maja 2024. godine. Vodi ih Evropska izvršna agencija za istraživanje (REA). Širok spektar tela, kao što su trgovinske i proizvođačke organizacije i poljoprivredno-prehrambene grupe odgovorne za promotivne aktivnosti, imaju pravo da se prijave za finansiranje i podnesu svoje predloge.

(EURACTIV.rs)