Prema novim pravilima, sve veća količina zelenog mlaznog goriva mora se mešati sa kerozinom, pri čemu se potrebna količina povećava svakih 5 godina.
Evropski parlament je u sredu (13. septembra) dao zeleno svetlo za nova pravila koja će povećati količinu održivog mlaznog goriva na letovima koji polaze sa aerodroma u Evropskoj uniji, označavajući veliki korak ka smanjenju emisija iz ozloglašenog načina transporta koji intenzivno troši ugljenik.
Poslanici Evropskog parlamenta su velikom većinom glasali za zakon na plenarnoj sednici Evropskog parlamenta u Strazburu, sa 518 glasova za, 97 glasova protiv i osam uzdržanih.
Prema novim pravilima, sve veća količina zelenog mlaznog goriva mora se mešati sa kerozinom, pri čemu se potrebna količina povećava svakih 5 godina. Zakonska obaveza će početi sa 2% 2025. godine, zatim će biti 20% 2035. godine i dostići će 70% 2050. godine.
Svi letovi koji polaze sa aerodroma u EU biće obavezni da dopunjavaju gorivo korišćenjem održivog avio goriva i mešavine kerozina, bez obzira da li je njihova destinacija unutar ili van Unije.
Izvestilac Hoze Ramon Bauza Dijaz pozdravio je usvajanje zakona kao "ogroman korak ka dekarbonizaciji vazduhoplovstva".
Održiva vazduhoplovna goriva (SAF) se smatraju najefikasnijim načinom za smanjenje emisija iz avijacije, pošto čiste tehnologije kao što su vodonični i električni mlaznjaci još nisu komercijalno spremni.
Po nalogu parlamenta, Evropska komisija će kreirati oznaku EU koja opisuje ekološke performanse letova, što je potez osmišljen da bolje informiše građane o klimatskim uticajima letenja.
Iako to nije obavezno, avio-kompanije će navodno moći da koriste oznaku za prikaz ugljeničnog otiska po putniku i očekivane efikasnosti CO2 po kilometru, omogućavajući putnicima da uporede ekološki učinak letova na istoj ruti.
Takozvane efekte letenja bez CO2, koji su uzrokovani sagorevanjem aromatičnog i sumpornog sadržaja u mlaznom gorivu, takođe će po prvi put pratiti Evropska komisija. Izvršna vlast EU će predstaviti planove za smanjenje ovih efekata do 2027.
Šta predstavlja zeleno gorivo?
Prema novim pravilima, SAF će se sastojati od odabranih biogoriva druge generacije i elektro-goriva napravljenih od zelene struje. Reciklirana mlazna goriva proizvedena od otpadnih gasova i otpadne plastike takođe se smatraju zelenim.
Biogoriva na bazi useva isključena su iz SAF zbog zabrinutosti oko korišćenja zemljišta.
S obzirom na manju dostupnost biogoriva napravljenog od ostataka poljoprivrede i šumarstva, kao što su alge i biootpad, očekuje se da će većina SAF biti biogoriva od korišćenog jestivog ulja (UCO) i određenih životinjskih masti - relativno jeftine sirovine koje mogu lako da se rafinišu u zeleno mlazno gorivo.
Međutim, upotreba korišćenog jestivog ulja za prečišćavanje naprednih biogoriva pokazala se kontroverznom u poslednje vreme, uz navode da Malezija i Indonezija na prevaru daju palmino ulje - sirovinu čija je upotreba ograničena u EU zbog navodne veze sa krčenjem šuma.
Da bi stimulisali korišćenje e-goriva, koja su trenutno dostupna u ekstremno ograničenim količinama i stoga veoma skupa, zakonodavci su dodatno odobrili odredbu da do 2030. e-goriva moraju činiti 1,2% mešavine goriva, postepeno dostižući 35% u 2050.
Reakcije
Evropski odbor za biodizel (EBB), trgovinsko udruženje koje predstavlja evropske proizvođače biogoriva, kritikovao je ograničenu definiciju SAF-a sadržanu u zakonu.
"Nažalost, definicija SAF-a ostaje proizvoljno uska, neopravdano isključujući upotrebu održivih biogoriva na bazi useva iz ovog sektora", rekao je Andre Paula Santos, šef politike EU za EBB, dodajući da su biogoriva "jedina tržišno spremna alternativa fosilnom gorivu".
Poslanik Evropskog parlamenta iz redova Zelenih Kijaran Kaf pozdravio je usvajanje zakona, rekavši da propis stavlja na teret vazduhoplovnoj industriji da smanji svoje emisije po prvi put posle više decenija.
"Stalni pritisak industrije da se ukinu mere koje izazivaju njihov poslovni model zagađivanja znači da je ekološka avijacija danas mnogo teža. Ovaj novi zakon, međutim, označava važnu tačku odstupanja od oslanjanja industrije na fosilna goriva", rekao je on u saopštenju.
Međutim, irski poslanik u Evropskom parlamentu upozorio je da je još "dug put pre nego što letenje postane održivija opcija putovanja".
Mateo Mirolo, menadžer za avijaciju zelene nevladine organizacije Transport & Environment, upozorio je da tek treba da se obezbedi stabilno snabdevanje SAF-a.
"Uz trenutne predviđene stope rasta industrije, proizvodnja dovoljno zelenih goriva za ishranu svih ovih letova je nerealna. Količina potrebne obnovljive energije biće ogromna", rekao je on.
"Ako zelena goriva zaista imaju budućnost u Evropi, stopama rasta se mora upravljati, inače SAF rizikuju da postanu beskonačan odliv dragocene zelene energije", dodao je on.
U zajedničkoj izjavi, glavne vazduhoplovne organizacije, uključujući predstavnike avio-kompanija, aerodroma i pružaoca usluga vazdušne navigacije, pozvale su na dalje podsticaje EU za povećanje proizvodnje SAF-a u Evropi.
Zakon sada mora da dobije odobrenje od zemalja članica u Savetu pre nego što stupi na snagu od 1. januara 2024. godine.
(EURACTIV.rs)