Izveštaj napravljen za Evropsko udruženje pilota (ECA), sindikat koji predstavlja pilote aviokompanija, zasniva se na anketi skoro 6.900 pilota iz 31 zemlje i pokazuje obrazac da piloti moraju da lete više od uobičajenih radnih sati, što
Nedovoljne mogućnosti za odmor primoravaju umorne pilote u EU da lete duže nego što bi trebalo, a tri četvrtine pilota doživelo je "mikrospavanje" u kokpitu dok su u vazduhu, otkriva novi izveštaj.
Izveštaj napravljen za Evropsko udruženje pilota (ECA), sindikat koji predstavlja pilote avio-kompanija, zasniva se na anketi skoro 6.900 pilota iz 31 zemlje i pokazuje obrazac da piloti moraju da lete više od uobičajenih radnih sati, što dovodi do većeg umora.
Jedan od četiri ispitana pilota priznao je da je doživeo pet ili više "mikrospavanja", definisanih kao kratak nenameran san, tokom perioda od četiri nedelje. Ovo ukazuje na povišen nivo pospanosti, uprkos zakonima EU koji zahtevaju dovoljne periode odmora kako bi se osiguralo da su se članovi posade oporavili pre početka nove smene.
Više od polovine pilota smatralo je da njihova avio-kompanija uglavnom nije dobro upravljala rizikom od umora, a samo 22% je odgovorilo da je njime "veoma dobro upravljano" ili "uglavnom dobro upravljano".
Pravo koje omogućava kapetanima da produže vreme leta do dva sata (ili tri sata ako je odmor moguć tokom leta), koristi se češće nego što je prikladno, navodi se u izveštaju.
Tu praksu treba koristiti samo u izuzetnim okolnostima, kao što su kašnjenja izazvana nepovoljnim vremenskim uslovima, ali oko 60 odsto pilota je zabrinuto da bi se suočili sa negativnim posledicama ako odbiju da produže vreme leta.
Podrazumeva se da neke posade avio-kompanija osećaju pritisak od strane menadžmenta da nastave sa radom van uobičajenog radnog vremena, kao što ilustruju neki pravni slučajevi.
Izvor: EPA/MARCEL KUSCHŠpanski sud je 2021. godine presudio u korist posade koja je tužila Rajaner nakon što su otpušteni zbog odbijanja da rade preko maksimalno dodeljenih sati.
Kabinsko osoblje je navelo iscrpljenost nakon 12-časovne smene, ali se suočilo sa pritiskom uprave da nastavi. Sud je u svojoj presudi naložio irskoj avio-kompaniji da vrati zaposlene na posao ili nadoknadi obeštećenje.
Izveštaj je zaključio da "postoje izazovi i neadekvatnosti u aranžmanima upravljanja rizikom od zamora u svim zastupljenim zemljama i nedostaci u nadzoru koji vrše regulatori".
Nekoliko zemalja EU je izdvojeno zbog toga što ne rade više na sprovođenju perioda odmora pilota, a Irska i Malta su posebno kritikovane zbog svojih loših rezultata u nekoliko aspekata.
"Irska i Malta - dve zemlje sa određenom reputacijom u avio-industriji i dom velikih transnacionalnih avio-kompanija - ističu se u ovom istraživanju, ali ne na pozitivan način", rekao je Filip fon Šopentau, generalni sekretar ECA. "Ovo otvara brojna pitanja i očigledno je na vlastima, kao i na EASA (Agencija za bezbednost vazduhoplovstva EU), da dublje sagledaju šta se dešava u tim zemljama i u avio-kompanijama pod njihovim nadzorom."
Avio-kompanije registrovane u Španiji i Velikoj Britaniji takođe su spomenute u negativnom kontekstu u izveštaju zbog umora pilota.
Izveštaji o umoru
Avio-kompanije su obavezne da primene sistem "izveštavanja o umoru", u kome piloti koji su umorni mogu da upozore menadžment na to. Ovo, u teoriji, omogućava vlastima da izvrše neophodna prilagođavanja kako bi osigurali odgovarajuće vreme za odmor.
Međutim, samo jedan od 10 pilota je rekao da su izveštaji o umoru naveli njihovu kompaniju da napravi promene kako bi poboljšala bezbednost odmora, dok je samo 12% izjavilo da veruje sistemu izveštavanja o umoru svoje avio-kompanije.
"Nadamo se da će EASA i nacionalne vlasti širom Evrope pažljivo razmotriti izveštaj i preduzeti neophodne mere kako bi osigurale da avio-kompanije obezbede efikasne sisteme izveštavanja o umoru i pravilno upravljaju svojim bezbednosnim rizicima povezanim sa umorom", rekao je fon Šopentau.
Nedostatak standardizacije u evropskim zemljama u metodama izveštavanja o umoru se takođe navodi kao oblast koju treba poboljšati.
(EURACTIV.rs)