Energetika

ŠEME SERTIFIKACIJE ZA BIOGORIVA NA UDARU KRITIKA: EU bezuspešna u zaustavljanju prevara

Autor Aleksandra Vrbica

Iako se od kompanija traži da dokažu poreklo sirovina koje se koriste u proizvodnji biogoriva da bi dobile sertifikate, previše je lako falsifikovati rezultate, smatra stručnjak Džejms Kogan iz Ethanol Europe.

Izvor: EPA/DEDI SINUHAJI

Mere za obezbeđivanje autentičnosti biogoriva uvezenih na jedinstveno tržište EU nisu u skladu sa svrhom, tvrdi jedan proizvođač iz EU, pošto šeme sertifikacije koje podržava EU ne uspevaju da spreče prevare.

Optužba dolazi nakon najave istrage Evropske komisije o sumnji na carinsku prevaru, u kojoj je biodizel proizveden u Indoneziji, zemlji koja podleže antisubvencijskim carinama, navodno usmeravan preko Kine i Velike Britanije kako bi se izbegao porez na uvoz.

Iako se od kompanija traži da dokažu poreklo sirovina koje se koriste u proizvodnji biogoriva da bi dobile sertifikate, previše je lako falsifikovati rezultate, rekao je za EURACTIV Džejms Kogan, savetnik za politiku u Ethanol Europe, proizvođaču biogoriva iz Irske.

"Revizorski sud EU je 2016. utvrdio da šeme sertifikacije EU ni na koji način nisu dorasle poslu sprečavanja prevara. Bilo je samo pitanje vremena kada će se otkriti da su veliki delovi sistema duboko kontaminirani prevarama", rekao je on.

"Od suštinske je važnosti da istražni tim Komisije sagleda ulogu šema EU za sertifikaciju u omogućavanju prevare, i da posmatra ne samo izvoz gotovog dizel biogoriva, već i izvoz sirovina duž istih trgovačkih ruta, odnosno potencijalno palminog ulja deklarisanog kao korišćeno jestivo ulje", dodao je on.

Izvor: EPA-EFE/FAZRY ISMAIL

Zahtevi za sertifikaciju

Osoblje Evropske komisije ne sprovodi provere održivosti biogoriva, već nalaže šeme koje vodi privatni sektor kako bi se osiguralo da uvoz biogoriva ispunjava ekološke kriterijume postavljene u okviru zakona EU.

Kompanije za proizvodnju biogoriva moraju dobiti sertifikaciju iz šema koje je odobrila Evropska komisija ili zemlje članice EU ako žele da izvoze u Uniju. Komisija je do danas priznala 15 dobrovoljnih i nacionalnih šema sertifikacije.

Međutim, niz sumnjivih prevara, kako u pogledu autentičnosti sirovina koje se koriste u uvoznim biogorivima, tako i u pogledu pravog porekla goriva, povećao je zabrinutost u pogledu efikasnosti takvih šema.

Barbora Smailagić, stručnjakinja za biogoriva iz zelene nevladine organizacije Transport & Environment, rekla je da su potrebne "rigoroznije revizije".

Zakon EU "ističe da se verifikacija usaglašenosti biogoriva vrši putem nezavisnih i transparentnih revizija na lako dostupan i korisniku pristupačan način. Međutim, ove revizije u praksi organizuju same kompanije, pa je upitno da li su zaista nezavisne", rekla je ona za EURACTIV.

Kritičari nevladinih organizacija dugo su dovodili u pitanje da li neke azijske zemlje prodaju palmino ulje, sirovinu koja je ograničena u EU zbog veze sa krčenjem šuma, kao korišćeno jestivo ulje, otpadnu sirovinu koja se može dvostruko računati prema ciljevima EU za obnovljivu energiju.

Ističući ove zabrinutosti, Kogan je ukazao na stope prikupljanja korišćenog jestivog ulja u Indoneziji.

"Indonezija je najveći svetski proizvođač palminog ulja, tako da bi lako mogli da naprave dva miliona tona biogoriva od palminog ulja. Nasuprot tome, njihov kapacitet sakupljanja korišćenog ulja za kuvanje bio bi samo mali deo od dva miliona tona", rekao je Kogan.

Ako bi se utvrdilo da izvoz sertifikovan kao korišćeno jestivo ulje sadrži palmino ulje, to bi predstavljalo "ogromnu prevaru u pogledu održivosti", dodao je Kogan.

Nedavni priliv jeftinih biogoriva iz inostranstva je u velikoj meri poremetio tržište EU, zbog čega su nacionalne vlade to primetile.

Nakon pritiska domaće industrije, nemačka vlada je u junu zatražila od Evropske komisije da ispita da li uvoz biogoriva poreklom iz Kine ispunjava standarde održivosti EU.

Dugotrajne kritike na račun efikasnosti šema sertifikacije biogoriva navele su zvaničnike EU da iznesu "bazu podataka Unije za biogoriva", navodno rešenje za prevaru koje bi pratilo biogoriva duž lanca snabdevanja.

Međutim, sa bazom podataka se kasni i tek treba da bude u potpunosti operativna.

Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Istraga o carinskim prevarama

Prema zakonu EU, biodizel iz Indonezije podleže carini od 6,5%. Ovaj porez, poznat kao kompenzacija, primenjuje se kako bi se neutralisale subvencije koje daje indonežanska država.

Istraga Evropske komisije o tome da li se ovi porezi zaobilaze preko pretovara iz Kine i Velike Britanije objavljena je 16. avgusta i očekuje se da će biti završena u maju 2024. godine.

Pored pozivanja proizvođača da dostave informacije, istražni tim Komisije će u novembru sprovesti provere na licu mesta.

"Ako se potvrdi da postoji zaobilaženje, carine koje se primenjuju na uvoz biodizela iz Indonezije biće proširene na uvoz iz Kine i Velike Britanije", rekao je portparol Komisije za EURACTIV.

Na pitanje EURACTIV-a za komentar o otvaranju istrage EU, portparol britanske vlade rekao je da britanske vlasti pažljivo prate razvoj događaja i "ohrabruju sve relevantne britanske proizvođače da u potpunosti učestvuju u ovom procesu".

"Uživamo u uspešnim odnosima sa EU i posvećeni smo zajedničkom radu na deblokiranju trgovinskih pitanja i rešavanju nepoštenih praksi", dodali su oni.

Međutim, portparol je naglasio da najava istrage nije indikacija prekršaja i upozorio da se ne donose konačni zaključci o prevari pre nego što se dođe do konkretnih saznanja.

(EURACTIV.rs)