Svet bi se mogao suočiti sa nestašicom litijuma jer potražnja za ovim popularnim metalom raste, a neki analitičari predviđaju da bi do ovoga moglo doći već 2025. Drugi, međutim, smatraju da je vremenski okvir duži.
BMI, istraživačka jedinica Fitch Solutions, bila je među onima koji predviđaju deficit snabdevanja litijumom do 2025. U nedavno objavljenom izveštaju, BMI je u velikoj meri pripisao deficit kineskoj potražnji za litijumom koja je veća od njene ponude.
"Očekujemo prosečan godišnji rast od 20,4 odsto godišnje potražnje za litijumom u Kini samo za električna vozila tokom 2023-2032", navodi se u izveštaju.
Nasuprot tome, kineska ponuda litijuma će porasti samo za šest odsto u istom periodu, rekao je BMI, dodajući da ta stopa ne može da zadovolji ni jednu trećinu predviđene potražnje.
Kina je treći najveći svetski proizvođač litijuma, koji je sastavni element baterija za električna vozila.
Svet je 2021. proizveo 540.000 metričkih tona litijuma, a do 2030. Svetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dostići preko 3 miliona metričkih tona.
Globalni lanac snabdevanja baterijama mogao bi da naiđe na nedostatak litijuma koji je sve bliži.
Prema predviđanjima medijske energetske kompanije S&P Global Commodity Insights-a, prodaja električnih vozila bi trebalo da dostigne 13,8 miliona u 2023. godini, ali će naknadno skočiti na više od 30 miliona do 2030. godine.
"U osnovi verujemo u nedostatak industrije litijuma. Naravno, predviđamo rast ponude, ali potražnja će rasti mnogo bržim tempom", rekla je Korin Blanšar, direktorka za istraživanje litijuma i čiste tehnologije u Dojče banci.
Do kraja 2025. Blanšar vidi "skromni deficit" od oko 40.000 do 60.000 tona ekvivalenta litijum karbonata, ali predviđa širi deficit koji će iznositi 768.000 tona do kraja 2030.
Deficit do 2030?
Drugi analitičari ne vide da će deficit doći tako brzo, ali ipak predviđaju manjak do kraja decenije.
Izvor: EPA-EFE/AARON UFUMELIIako bi više rudnika litijuma i projekata istraživanja rudarstva koji se pojavljuju na mreži moglo da podrži rastuću potražnju, to bi samo produžilo trajanje za još nekoliko godina, prema procenama Ristad Energy-a.
Prema kompaniji za istraživanje energetike, stotine litijumskih projekata su trenutno u fazi istraživanja, ali složenost u geologiji i dugotrajan proces izdavanja dozvola i dalje predstavljaju izazove.
Prema podacima Refinitiva, u svetu trenutno postoji samo 101 rudnik litijuma.
Potpredsednica kompanije Ristad Energy Suzan Zou procenjuje da će se ukupna ponuda rudnika litijuma povećati za 30 i 40 odsto na godišnjem nivou u 2023. i 2024. godini, i da će rudari nastaviti da razvijaju postojeće i grinfild projekte usred "globalnog napora za elektrifikaciju transporta".
Iako bi to moglo da ukaže na globalni višak litijuma sledeće godine, nestašice bi mogle da počnu da muče lance snabdevanja 2028.
"U narednih nekoliko godina, iako bi snabdevanje litijumom moglo ostati adekvatno na svetskom nivou, regionalna neravnoteža snabdevanja je i dalje neizbežna", dodala je Zou, napominjući da regionalni rudarski i prerađivački kapaciteti u SAD i Evropi možda neće moći da održe korak sa potražnjom za baterijama za električna vozila.
"Globalni lanac snabdevanja baterijama mogao bi ponovo da naiđe na nedostatak litijuma koji se očekuje ove decenije kada rast ponude možda neće pratiti rast potražnje", rekla je ona.
U tom scenariju, Zou kaže da bi cene litijuma mogle da porastu do svojih istorijskih maksimuma iz 2022. godine, što bi zauzvrat povećalo troškove proizvodnje baterija.
Cene litijuma
Cene litijum karbonata porasle su na rekordnih 600.000 juana (oko 83.000 dolara) po toni u novembru 2022, više od 12 puta u odnosu na cene u januaru 2021.
Rast proizvodnje električnih vozila povećava potrebu za snabdevanjem litijumom, kaže Kit Filips iz rudarske kompanije Piedmont Lithium.
Izvor: EPA-EFE/MARTIN DIVISEKKonsultantska firma Vud Makenzi na sličan način predviđa da će ukupno tržište litijuma imati višak ponude u narednim godinama. Međutim, kontinuirani rast potražnje i vrlo mali broj projekata koji ulaze u proizvodnju početkom 2030-ih mogli bi značiti da će tržište verovatno iskusiti još jedan deficit ponude, rekao je direktor u kompaniji zadužen za energetsku tranziciju i istraživanje sirovina za baterije, Alan Pedersen.
"Glavni rizici dolaze od situacija u koju svet dolazi zbog kašnjenja sa puštanjem u rad novih projekata i kašnjenja u izdavanju dozvola za rad", rekao je on.
Rudnicima litijuma je generalno potrebno "10 godina ili duže" od prvog otkrića do potpune operative u rudarenju litijuma, rekao je glavni komercijalni direktor Pijemont Lithium-a, Ostin Devenej, za CNBC.
"Verujemo da će na kraju biti dovoljno litijuma da podrži zahteve elektrifikacije. Ali u bliskoj budućnosti, očekujemo da ćemo videti uticaj ograničenja ponude", rekao je on.
(EURACTIV.rs)