Ekonomija

ZABRANA OBMANJIVANJA POTROŠAČA: Šta sve uređuje nova regulativa EU o ekološkim proizvodima?

Ova nova inicijativa za zaštitu potrošača i preduzeća od "greenwashinga" deo je većeg plana EU da modni sektor učini održivijim

Izvor: MONDO/Uroš Arsić

Sva mišljenja u ovoj kolumni odražavaju stavove autora, a ne EURACTIV medijske mreže

Kada kupujemo, često vidimo odeću sa etiketama na kojima se tvrdi da je „ekološka", „napravljena od recikliranog materijala", „100% prirodna" - ali kako da znamo kojoj od ovih tvrdnji može da se veruje? Evropska komisija je predložila nove kriterijume za zaustavljanje "greenwashing"-a (ekomanipulacije) i obmanjujućih ekoloških tvrdnji, uključujući i tekstilni sektor. Ovo će osigurati da potrošači dobiju kvalitetnije informacije, osnažujući ih da donose održive izbore.

Evropljani mogu odigrati ključnu ulogu u zelenoj tranziciji EU kroz svoje odluke o kupovini. Istraživanja pokazuju da su potrošači voljni da kupuju ekološki prihvatljivije proizvode. Međutim, da bi napravili pravi izbor, potreban im je pristup pouzdanim informacijama o održivosti proizvoda i usluga.

Nepotkrepljene zelene tvrdnje: problem za potrošače u EU

Poverenje potrošača u "zelene" tvrdnje je trenutno nisko. Ovo nije iznenađujuće, jer 53% "zelenih" tvrdnji o proizvodima i uslugama daje nejasne, pogrešne ili neosnovane informacije, a 40% tvrdnji uopšte nema potkrepljujuće dokaze.

Istraživanje Eurobarometra je pokazalo da su Evropljani zaista zbunjeni neuporedivim i raznovrsnim informacijama o životnoj sredini - oko polovine potrošača smatra da im je teško da naprave razliku između ekološki prihvatljivih i drugih proizvoda, a samo oko polovine njih veruje tvrdnjama proizvođača o ekološkim karakteristikama. "Greenwashing" je posebno rasprostranjen u modnoj industriji: nedavno ispitivanje zelenih tvrdnji u sektoru tekstila, odeće i obuće sugeriše da bi 39% moglo biti lažno ili varljivo.

„Stvarno mislim da regulisanje "greenwashing"-a postaje prioritet kada govorimo o održivoj modi. To je ključno kako bi se stimulisali autentični, održivi brendovi da nastave sa svojim aktivnostima. Istovremeno, regulisanje "greenwashing"-a može da implicira više napora velikih igrača na tržištu kako bi se istinski pozabavili problemima prekomerne proizvodnje i prekomerne potrošnje koji su još uvek prisutni u industriji odeće širom sveta", rekao je Nikolo Cipriani, osnivač italijanskog startapa održive mode Rifo.

Sedište Evropske komisije u Briselu
Izvor: EPA/OLIVIER HOSLET

Jasna nova pravila za pomoć potrošačima i preduzećima

Da bi zaštitila potrošače i podržala kompanije koje ulažu istinske napore da ponude ekološki prihvatljive proizvode i usluge na tržištu, Evropska komisija je predložila nova pravila o ekološkim tvrdnjama. Predlog se posebno odnosi na eksplicitne dobrovoljne tvrdnje o ekološkim karakteristikama proizvoda ili usluge, ili kompanije uopšte, koje trenutno nisu obuhvaćene drugim pravilima EU. Zajedno sa predlogom iz marta 2022. o osnaživanju potrošača ka zelenoj tranziciji, cilj je da se osigura zaštita potrošača i da kompanije koje ulažu istinske napore da povećaju ekološku održivost svojih proizvoda i aktivnosti budu prepoznate i nagrađene.

Dakle, šta će predložena nova pravila značiti za modne kompanije u EU? Pre nego što kompanije saopšte bilo kakve „zelene tvrdnje" potrošačima, ove tvrdnje će morati da budu nezavisno verifikovane i potkrepljene naučnim dokazima. Kao deo naučne analize, kompanije će morati da identifikuju uticaje na životnu sredinu koji su zapravo relevantni za njihov proizvod, kao i da identifikuju sve moguće kompromise, kako bi dali potpunu i tačnu sliku.

Sartje Bautsen, suosnivačica Studija D, koji savetuje i podržava modne kompanije u održivom poslovnom menadžmentu, rekla je da pozdravlja činjenicu da Evropska unija ide korak dalje u sprečavanju "greenwashing"-a.

„Neprihvatljivo je da modni brendovi tvrde da su "održive, zelene" kolekcije bez jasnog preciziranja tačno koje napore ulažu u tu svrhu. Ovo je obmanjujuća informacija za potrošače. Međutim, nastavljam da ohrabrujem modne brendove da komuniciraju o svojim naporima ka održivosti, ali na iskren, autentičan i transparentan način. Precizno objasnite šta radite, ali se takođe i usudite da kažete ono što još nije dostignuto i na čemu radite. Brendu koji je potpuno transparentan ostaje lojalno 94% potrošača", rekla je ona.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Pouzdano i transparentno obeležavanje

Predlog EU će takođe regulisati ekološke oznake. Da bi se kontrolisalo širenje ovih oznaka, nove šeme javnog označavanja neće biti dozvoljene, osim ako se ne razviju na nivou EU, a sve nove privatne šeme će morati da pokažu veće ekološke ambicije od postojećih i da dobiju prethodno odobrenje. Predlog takođe uključuje detaljna pravila o ekološkim oznakama uopšte: one moraju biti pouzdane, transparentne, nezavisno verifikovane i redovno revidirane.

Obavezni novi kriterijumi u predloženoj Direktivi podržaće druge dobro uspostavljene dobrovoljne inicijative EU koje se bave ekološkim pranjem - poput ekološke oznake EU, koja se već može naći širom EU na mnogim tekstilnim proizvodima i obući.

Vreme je da svi deluju

Ova nova inicijativa za zaštitu potrošača i preduzeća od ekomanipulacije deo je većeg plana EU da modni sektor učini održivijim. S obzirom na to da su tekstil i odeća među sektorima koji najviše zagađuju u EU, vreme je za potpuno preispitivanje načina na koji se proizvodi i troši tekstil. Ovo je razmišljanje iza Strategije EU za održivi i kružni tekstil koju je predstavila Evropska komisija 2022. godine. Strategija predlaže niz mera za transformaciju tekstilnog sektora, od novih zahteva za ekološki dizajn odeće, do novih načina da proizvođači budu odgovorni za odeću koju prodaju tokom životnog ciklusa proizvoda. Ali transformacija tekstilnog sektora takođe će zahtevati od svih da deluju.