Evropska komisija usvojila je novi predlog o zajedničkim pravilima koja promovišu popravku robe, što će rezultirati uštedama za potrošače i podržati ciljeve Evropskog zelenog dogovora smanjenjem otpada.
Tokom poslednjih decenija, zamena je često bila prioritet u odnosu na popravku kad god proizvodi postanu neispravni, a potrošači nisu davali dovoljno podsticaja da poprave svoju robu kada istekne zakonska garancija. Predlog će potrošačima olakšati i isplatiti popravke umesto zamene robe. Pored toga, veća potražnja će se pretvoriti u podsticaj u sektoru popravki, a istovremeno će biti podstrek proizvođačima i prodavcima da razviju održivije poslovne modele.
Predlog će obezbediti da se više proizvoda popravi u okviru zakonske garancije i da potrošači imaju lakše i jeftinije opcije za popravku proizvoda koji se tehnički mogu popraviti, kao što su usisivači, ili uskoro, tableti i pametni telefoni, kada zakonska garancija istekne ili kada roba više nije funkcionalna kao rezultat habanja.
Nove mere za promovisanje i olakšavanje popravke i ponovne upotrebe
Predlog uvodi novo „pravo na popravku“ za potrošače, kako unutar tako i izvan zakonske garancije.
U okviru zakonske garancije, prodavci će morati da ponude popravku osim kada je skuplja od zamene.
Osim zakonske garancije, potrošačima će biti na raspolaganju novi set prava i alata kako bi „popravka“ bila laka i pristupačna opcija:
Pravo potrošača da zahtevaju popravku kod proizvođača, za proizvode koji se tehnički mogu popraviti prema zakonu EU, kao što su mašina za veš ili TV. Ovo će osigurati da potrošači uvek imaju kome da se obrate kada se odluče za popravku svojih proizvoda, kao i podstaći proizvođače da razviju održivije poslovne modele.
Obaveza proizvođača da informiše potrošače o proizvodima koje su dužni da sami poprave.
Platforma za popravke na mreži za povezivanje potrošača sa serviserima i prodavcima obnovljene robe u njihovoj oblasti. Platforma će omogućiti pretragu prema lokaciji i standardima kvaliteta, pomažući potrošačima da pronađu atraktivne ponude i povećavajući vidljivost servisera.
Evropski obrazac za informacije o popravci koji će potrošači moći da zatraže od bilo kog servisera, čime će biti transparentni uslovi i cene popravke i olakšati potrošačima da uporede ponude za popravke.
Evropski standard kvaliteta za usluge popravke biće razvijen kako bi se potrošačima pomoglo da identifikuju servisere koji se obavezuju na viši kvalitet. Ovaj standard „lake popravke“ biće otvoren za sve servisere širom EU koji su spremni da se obavežu na minimalne standarde kvaliteta, na primer na osnovu trajanja ili dostupnosti proizvoda.
Sledeći koraci
Predlog Komisije moraju da usvoje Evropski parlament i Savet.
Prethodno
Nedavni Eurobarometar je pokazao da 77% Evropljana oseća ličnu odgovornost na ograničavanju klimatskih promena. Odbačeni proizvodi su često održiva roba koja se može popraviti, ali se često baca prerano, što rezultira 35 miliona tona otpada, 30 miliona tona resursa i 261 milion tona emisija gasova staklene bašte u EU svake godine. Štaviše, gubitak za potrošače koji se odluče za zamenu umesto popravke procenjuje se na skoro 12 milijardi godišnje. Pored toga, procenjuje se da će inicijativa doneti 4,8 milijardi evra rasta i investicija u EU.
Međutim, potrošači često smatraju da je popravka teška. Inicijativa „pravo na popravku“ dopunjuje nekoliko drugih predloga koje je predstavila Komisija za postizanje održive potrošnje tokom čitavog životnog ciklusa proizvoda, postavljajući okvir za istinsko „pravo na popravku“ širom EU.
Ovaj predlog je deo šireg cilja Evropske komisije da postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. godine. To se može desiti samo ako potrošači i preduzeća troše i proizvode održivije.
Predlog „pravo na popravku“ najavljen je u Novoj potrošačkoj agendi i Akcionom planu kružne ekonomije. Predlog se bavi preprekama koje obeshrabruju potrošače da poprave zbog neprijatnosti, nedostatka transparentnosti ili teškog pristupa uslugama popravke. Stoga podstiče popravke kao održiviji izbor potrošnje, što doprinosi klimatskim i ekološkim ciljevima u okviru Evropskog zelenog dogovora.
Ova inicijativa dopunjuje druge instrumente koji prate cilj evropskog zelenog dogovora o održivoj potrošnji putem popravki. Na strani ponude, propis o ekodizajnu za održive proizvode promoviše popravljivost proizvoda u fazi proizvodnje. Na strani potražnje, predlog Direktive o osnaživanju potrošača za zelenu tranziciju omogućava potrošačima da donesu informisane odluke o kupovini na prodajnom mestu. Ovaj predlog jača stranu potražnje promovišući popravke u fazi nakon prodaje. Tri inicijative zajedno pokrivaju ceo životni ciklus proizvoda, dopunjujući i pojačavajući jedna drugu.
Pored toga, inicijativa o potkrepljivanju zelenih tvrdnji, koja je takođe usvojena, olakšaće potrošačima da podrže zelenu tranziciju kroz svoje izbore kupovine i sprečiće kompanije da daju pogrešne tvrdnje o ekološkim vrednostima njihovih proizvoda i usluga. Ova inicijativa takođe dopunjuje Predlog „Osnaživanje potrošača za zelenu tranziciju“.
(EURACTIV.rs)