Ekonomija

AMERIKANCI KUPUJU MANJE: Zašto to ne utiče drastično na ekonomiju zemlje?

Autor Aleksandra Vrbica

Iako je istina da ljudi kupuju manje stvari i da su dugo trošili svoju ušteđevinu iz stimulativne kovid ere, nije tačno da su prestali da troše.

Izvor: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS

Rukovodioci nekih od najvećih američkih maloprodajnih lanaca govore kako su potrošači pod velikim pritiskom i kupuju manje stvari, što je zabrinjavajući znak usporavanja ekonomije. Međutim, to je samo polovično tačno. Apetit potrošača koji je držao američku ekonomiju na površini tokom najgore pandemije i dalje ostaje veliki, samo žudi za nečim novim.

Šefovi maloprodaje su imali najrazličitije razloge za sve manji profit. Iz Macy's-a su rekli da su u porastu kašnjenja u vezi sa kreditnim karticama. Dick's Sporting Goods je saopštio da krađa u prodavnicama smanjuje maržu, uprkos nedovoljnoj količini dokaza o povećanoj stopi krađa. Akcije Foot Locker-a pale su za 30%. Akcije Nike-a su padale 10 uzastopnih dana, što je njihov najduži niz gubitaka u istoriji. Target, Home Depot i Lowe's su svi zabeležili pad prodaje.

Iako je istina da ljudi kupuju manje stvari i da su dugo trošili svoju ušteđevinu iz stimulativne kovid ere, nije tačno da su prestali da troše.

Više Tejlor Svift, manje patika

Umesto da potroše pare na još jedan par patika za trčanje, novi laptop ili mašinu za pranje sudova, Amerikanci se umesto toga odlučuju da kupe karte za Tejlor Svift, Bijonse ili film "Barbi". Oni takođe kupuju i avionske karte, rezervišu hotele i Uberom odlaze na koncerte, venčanja, u banje, na odmore na plaži - što su sve aktivnosti koje su zbog pandemije u poslednje tri godine bile smanjene, u različitom stepenu.

To je značajno, jer novac koji Amerikanci troše na robu i usluge čini dve trećine američkog bruto domaćeg proizvoda.

Prognoze za BDP "divljaju", piše Kris Rapki, glavni ekonomista u FwdBonds. "Izgleda da će tokom narednog tromesečja eksplodirati ekonomski rast."

Nezvanična GDPNow prognoza stručnjaka Federalnih rezervi Atlante očekuje da će privredni rast u trećem kvartalu porasti za 5,8% na godišnjem nivou - što je duplo više od stope rasta BDP-a u odnosu na isti period prošle godine.

"Potrošači su samo umorni", napisala je ove nedelje kolumnistkinja Blumberga Leticija Miranda. "Prodavci samo treba da nađu način da ih prodrmaju iz dosade."

Ni potrošači očigledno nisu prestali da kupuju stvari - potrošnja na robu je i dalje "veoma povišena" u odnosu na trendove pre pandemije, prema Deutsche Bank. Čak se i potrošnja u tržnim centrima povećava.

Ali kupci su obazriviji o tome kako troše novac, jer je inflacija i dalje prisutna. To su bile odlične vesti za Walmart, Amazon i TJ Maxx, koji nude više sniženih artikala i koji su zabeležili porast prihoda u drugom kvartalu.

"Sve u svemu, čini se da potrošač postaje primetno oprezniji i troši većinu svog novca na putovanja i zabavu, a ne na robu", rekao je Lui Navelijer, tržišni analitičar i osnivač investicione firme Navellier.

Izvor: EPA-EFE/Peter Foley

Znaci za uzbunu

Kada lanci kao što su Dick's i Macy's izdaju strašna upozorenja o stanju američkog potrošača, oni nisu nužno u krivu - ali na navodne znakove za uzbunu gledaju kroz naočare pre pandemije.

Istorijski gledano, spora maloprodaja, kreditne kartice bez sredstava, pa čak i krađa u prodavnicama, bili su takvi znaci. Ali ti događaji su takođe obično dolazili sa drugim znacima upozorenja, kao što su porast nezaposlenosti, stagniranje ili opadanje plata i smanjenje svih vrsta potrošnje, uključujući usluge.

To nije situacija ove 2023. godine - plate rastu, inflacija opada. Nezaposlenost se kreće oko najnižeg nivoa u poslednjih 50 godina, uprkos agresivnom povećanju kamatnih stopa od strane Federalnih rezervi koje su osmišljene da smanje potražnju potrošača.

Pitanje dugova na kreditnim karticama je još jedna važna oblast. Savezni dug na koji je Macy's upozorio ove nedelje izgleda posebno povećan delom zato što ga praktično nije bilo u poslednje dve godine. A kao udeo u ukupnom dugu po kreditnim karticama, on je relativno nizak.

Ali dug Amerikanaca po kreditnim karticama nesumnjivo raste. U drugom tromesečju, stanje na kreditnim karticama je poraslo za 45 milijardi dolara, ili skoro 4,6 odsto, i premašilo bilion dolara po prvi put ikada.

Očigledno, držanje pozamašnog stanja na kreditnoj kartici može biti loše, posebno nakon što je Fed povećao kamatne stope 11 puta u periodu od 18 meseci. Ali sve u svemu, rastući dug po kreditnim karticama odražava određeni nivo optimizma potrošača u pogledu mogućnosti da se na vreme otplate letnji odmori i koncert Tajlor Svift.

Ekonomiju prate smetnje. Porast duga po kreditnim karticama i kredita za automobile je praćen smanjenjem štednje. A u oktobru, milioni Amerikanaca će vraćati ostatak studentskog kredita nakon trogodišnjeg odlaganja.

Ono što je sada drugačije, rekao je Bret Rajan, viši ekonomista u Deutsche Bank, jeste taj zamah "izgleda malo bolje".

"I to dovodi do zaključka da je možda privreda u stanju da izdrži ove predstojeće vetrove."

(EURACTIV.rs)