Zainteresovane strane u oblasti duvana i Evropska komisija ne slažu se oko praktične vrednosti sistema praćenja duvanskih proizvoda u EU, čiji je početni cilj bio da se obuzda porast nelegalne trgovine.
Prema godišnjem izveštaju KPMG, koji finansira duvanska industrija, potrošnja nelegalnog duvana u EU porasla je za 3,9% ili 1,3 milijarde cigareta u 2021. Godinu pre, rast je bio 2,3%.
U okviru Direktive o duvanskim proizvodima (TPD), Evropska komisija je 2017. usvojila sistem praćenja, koji je imao za cilj borbu protiv nelegalne trgovine, rekao je tadašnji komesar za zdravstvo, Vitenis Andriukaitis.
„EU je napravila veliki korak napred u borbi protiv nelegalne trgovine duvanskim proizvodima", istakao je on.
Međutim, odgovor sadašnje komesarke za zdravstvo, Stele Kirijakides na poslaničko pitanje, poslao je zbunjujuće poruke o ulozi sistema praćenja.
„Sistem prikuplja informacije koje se odnose isključivo na legalni lanac snabdevanja duvanskim proizvodima, uključujući cigarete i duvan za motanje, koji su trenutno jedine dve kategorije duvanskih proizvoda obuhvaćenih sistemom. Sistem ne pruža nikakve informacije o nedozvoljenoj trgovini ovim proizvodima", rekla je ona.
Peter Van Der Mark, generalni sekretar Evropskog udruženja za duvan (ESTA), rekao je da je ideja Komisije da se identifikuju tačke skretanja sa legalnog na ilegalni lanac snabdevanja.
Komentarišući odgovor komesarke, Der Mark je rekao: „Razlog zašto Komisija nikada nije izvršila nikakvu evaluaciju sistema i nikada nije saopštila konkretne informacije o njegovom ishodu verovatno zato što nema čime da se ponosi. Komisija je do sada shvatila da su pretpostavke sistema na kome je zasnovan bile pogrešne".
„U međuvremenu, ilegalni proizvođači i šverceri širom Evrope i dalje ne neometano nastavljaju veoma unosan 'biznis', dok je nekoliko malih evropskih kompanija već zatvorilo svoje", dodao je on.
Prema van Der Marku, sistem nije funkcionisao jer je njegov cilj bio suzbijanje nelegalne trgovine.
„Samo u 2021. godini, blizu 100 ilegalnih fabrika duvana je demontirano unutar EU, tako da je nelegalna proizvodnja u samoj EU u porastu, a malo je naznaka da se ona smanjila otkako je Track & Trace uspostavljen. Carinski izveštaji kada se nelegalne fabrike uklone često ukazuju na to da je proizvodnja namenjena zemljama sa visokim porezima kao što je Francuska", rekao je on.
„Indirektno" posmatranje
Zvaničnik EU branio je sistem praćenja rekavši da je to ključni element strategije Komisije iz 2013. za borbu protiv nelegalne trgovine duvanom.
„Od svog pokretanja u maju 2019. godine, sistem je prikupljao i skladištio informacije o preko 100 milijardi jediničnih paklica cigareta i duvanskih proizvoda za motanje, odnosno dve kategorije duvanskih proizvoda koje su trenutno obuhvaćene sistemom, kao i logističke i finansijske operacije koje se tiču skoro milion ekonomskih operatera i preko milion i po objekata", rekao je zvaničnik EU za EURACTIV.
On je objasnio da, iako sistem prikuplja informacije koje se odnose isključivo na legalni lanac snabdevanja duvanskim proizvodima, on takođe omogućava „indirektno posmatranje" nelegalne trgovine tako što „omogućava državama članicama da identifikuju nepravilnosti u kretanju duvanskih proizvoda i odrede kada je proizvod preusmeren na nedozvoljeno tržište".
Nedozvoljena trgovina i oporezivanje
Duvanska industrija takođe tvrdi da povećane akcize na duvan pomažu procvatu nelegalne trgovine.
Oni kao primer navode zaključak KPMG da zemlje koje su naglo povećale oporezivanje duvana, poput Francuske i Irske, sada imaju najviše nedozvoljene trgovine duvanom.
Izveštaj sugeriše da zemlje poput Poljske (2,03 evra), Italije (3,09 evra) ili Nemačke (3,40 evra) imaju najniže nivoe nelegalne trgovine duvanom.
Evropska komisija i Svetska zdravstvena organizacija (SZO) insistiraju na tome da je povećanje oporezivanja ključno za smanjenje pušenja.
SZO je saopštila da nezakonita trgovina predstavlja ozbiljnu pretnju po javno zdravlje jer povećava pristup duvanskim proizvodima. Međutim, ona poriče argument duvanske industrije o oporezivanju i nelegalnoj trgovini, rekavši da to zavisi od mnogih faktora.
„Globalna trgovina nedozvoljenim duvanskim proizvodima odvija se u jurisdikcijama sa niskim i visokim porezima, a rezultat je nedostatka kontrole proizvodnje cigareta i kretanja cigareta preko međunarodnih granica", navodi SZO.
Nelegalna trgovina češća je u zemljama sa niskim, nego u zemljama sa visokim dohotkom.
„U periodu 2000--2014, cene cigareta su se više nego udvostručile u Ujedinjenom Kraljevstvu, dok su se rasprostranjenost pušenja i nelegalna trgovina smanjili, a prihodi od akciza na duvan porasli", navodi SZO.
U intervjuu za EURACTIV, profesor medicine, Andrzej Fal, branio je oporezivanje kao „jedini fiskalni instrument" u posedu država za borbu protiv pušenja.
„Naravno, možemo očekivati crno tržište, ali zar zato nemamo policiju i druge institucije da se bore za ovaj deo? Ne možemo reći da ne povećavamo akcizu jer to neće funkcionisati", rekao je dr Fal.
To osporava Peter Van Der Mark.
„Imamo mnogo razloga da verujemo da loše promišljanje kroz oporezivanje zaista podstiče nedozvoljenu trgovinu, posebno povećanjem potražnje za jeftinim proizvodima kada se potrošači suočavaju sa budžetskim ograničenjima", rekao je on, navodeći primere Francuske i Irske.
Istraživanje objavljeno 4. aprila i finansirano od strane Philip Morris International-a (PMI) pokazalo je da 83% Francuza veruje da prekomerno povećanje poreza na duvan podstiče nedozvoljenu potrošnju i trgovinu duvanom, pošto crno tržište nudi pristup jeftinijem nelegalnom duvanu.
On je naglasio da je nemački primer efikasniji „sa postepenim i umerenim povećanjem poreza kako bi se izbegli tržišni šokovi, a da se i dalje smanjuje pristupačnost duvanskih proizvoda i rasprostranjenost pušenja".
(EURACTIV.rs)