Kina se nekad smatrala glavnim pokretačem rasta za kompaniju, ali je prošle godine postala izazov gigantu iz Kalifornije
Kompanija Epl (Apple) suočava se s novim izazovima u Kini, jednom od svojih najkritičnijih tržišta, gde je prodaja u široj kineskoj regiji u poslednjem kvartalu 2023. pala gotovo 13 odsto, na 20,8 milijardi dolara.
Kina se nekad smatrala glavnim pokretačem rasta za kompaniju, ali je prošle godine postala izazov gigantu iz Kalifornije. U 2024. možda neće biti bolje, piše CNBC.
"Dva su ključna faktora kočila Epl u 4. kvartalu 23. – opreznije i racionalnije trošenje i izazov od strane Huaveja koji je izazvao više buke na tržištu od nove serije iPhone 15. Ne očekujemo da će se rast isporuka iPhonea vratiti na pozitivno područje 2024. u Kini, pri čemu se očekuje da će Huavej ostati ključni konkurent dok će naprednije tehnologije poput veštačke inteligencije i sklopivih uređaja privući više pažnje kupaca", rekao je za CNBC viši menadžer istraživanja u IDC Vil Vong.
Postoji niz izazova sa kojima se Epl suočava u drugoj najvećoj svetskoj privredi, a nekilicina se posebno izdvaja kao zabrinjavajući.
Povratak Huaveja
Prošle godine Huavej je lansirao 5G pametni telefon pod nazivom Mate 60. Ovo je bilo veliko iznenađenje za svet. Razlog je taj što je 2019. i 2020. američka vlada udarila na Huavej brojnim sankcijama koje su ga odsekle od čipova i tehnologije potrebne za 5G – mobilni internet nove generacije koji obećava superbrza preuzimanja. U četvrtom kvartalu 2023. Huavej se vratio na popis pet najboljih proizvođača pametnih telefona u Kini.
"Ponovni uspon Huaveja premijum tržištu ponovo privlači kupce koji su prešli na Epl jer Huavej nije mogao da lansira 5G pametni telefon u poslednje tri godine", rekao je Nil Šah, partner u Counterpoint Research, za CNBC.
Vrhunska konkurencija
Nije samo Huavej izazov Eplu. Ostali domaći brendovi od Šiaomija do Opoa polako se probijaju na tržište visoke klase, ali po nižim cenama.
"Ovi vrhunski uređaji ne samo da imaju konkurentnu cenu, počevši pretežno od 3999 RMB (563 USD), već se takođe mogu pohvaliti karakteristikama sličnim onima koje se nalaze u premijum pametnim telefonima", rekao je Shah.
Ova povećana konkurencija stvara pritisak i na Eplove starije modele i na osnovne modele njegove nove serije.
Oprezni kupci
Prošle godine kineska privreda se suočila s nekoliko izazova, od kolapsa u sektoru nekretnina do slabe potražnje potrošača. Ti bi izazovi mogli da se nastave u 2024. i utiču na poverenje potrošača. Ako kineski potrošači ostanu slabi, ti jeftiniji high-end modeli mogli bi biti privlačniji.
Dugo vremena na Epl se u Kini gledalo kao na luksuznu marku privlačnom među mlađom publikom. To se možda menja.
"Jednostavno mislim da brend Epl više nema taj sjaj – nema tu reputaciju među generacijom Z", rekao je Koren.
Dok su mnogi konkurenti od Samsunga do Honora lansirali sklopive pametne telefone, Epl je odoleo. Često nije prvi na tržištu s novim proizvodima i čeka se da se vidi da li će neka kategorija uspeti. Mnogi proizvođači pametnih telefona takođe govore o karalteristikama veštačke inteligencije na svojim uređajima, nešto što ni Epl još nije učinio.
To je navelo mnoge da dovedu u pitanje Eplovu inovaciju u sferi pametnih telefona. Koren je sugerisao da bi to mogao biti jedan od razloga zašto brend trpi.
"Mislim da će biti teško sve dok Epl ne uspe da uvede inovacije do te mere da mogu vratiti reputaciju da je ajfon (iPhone) nešto što se mora imati", rekao je Koren.
Poput mnogih stranih tehnoloških kompanija koje posluju u Kini, bauk geopolitike stalno visi nad njom.
Blumberg je, pozivajući se na ljude upoznate s tim pitanjem, izvestio prošle godine da je Kina produžila zabranu kojom se naređuje osoblju u vladinim agencijama i firmama sa kojima država usko sarađuje da ne donose telefone ovog brenda i druge strane uređaje na posao.
(J.N./EURACTIV.rs)