Evropski parlament se 12. podržao nova pravila koja definišu minimalne periode odmora za vozače turističkih autobusa. Ovaj potez izazvao je oduševljenje industrije, ali i kritike radničkih sindikata.
Prema pisanju Euractiv.com, ažurirana pravila utiču na one koji rade u takozvanom „sektoru povremenog prevoza", kao što su vozači turističkih autobusa, ne regulišu pravila o vozačima autobusa koji voze po redovnom redu vožnje.
Ažuriranje uredbe o obaveznim pauzama usvojeno je sa 477 glasova za, 101 protiv, dok je bio 41 uzdržan, a konačni tekst odražava stav dogovoren u skupštinskom odboru za transport.
Prema novom tekstu, vozači autobusa će imati više fleksibilnosti u načinu na koji prave pauze. Trenutno su vozači dužni da na svaka četiri i po sata vožnje prave pauzu od 45 minuta, a sada će moći dato podele na dve pauze od najmanje 15 minuta, po izboru.
Ako se voze na turi od najmanje šest dana, vozači takođe mogu izabrati da odlože svoj odmor za jedan sat, sve dok ukupno vreme vožnje za taj dan ne prelazi sedam sati.
Prema postojećim pravilima, ture koje prelaze granice mogu da odlože nedeljni odmor do 12 dana. Poslanici EP podržali su meru da se ova pravila primenjuju na nacionalne službe pored međunarodnih usluga.
Da bi se bolje obezbedilo da se periodi odmora primenjuju, poslanici EP se zalažu za onlajn interfejs gde operateri mogu da učitaju svoje digitalne formulare za putovanje. Takvi obrasci bi bili dostupni vlastima tokom provera na putu, prikazujući vreme vožnje i periode odmora.
Henna Virkkunen iz grupe desnog centra EPP, vodeći zakonodavac u predmetu, rekla je da će ovo pomoći vozačima „da bolje odgovore na promjenjive okolnosti i potrebe putnika, poštujući bezbednost na putu i odgovarajuće radne uslove".
Uoči glasanja, industrija se žalila da trenutna pravila ne odražavaju realnost prevoza putnika. Putnici, na primer, mogu vršiti pritisak na vozače da se ne zaustavljaju na odmor od 45 minuta, nesvesni zakonske obaveze.
„Fleksibilnost je u suštini tih usluga i to je razlog zašto su putnici izabrali tu uslugu, a ne redovnu", rekla je Virkunen poslanicima uoči glasanja, dodajući da se „prevoz ljudi veoma razlikuje od prevoza robe".
Međutim, Zeleni su prikazali dodavanje fleksibilnosti vremenu odmora vozača kao sredstvo da se više izvuče iz radnika, naročito pošto se industrija drumskog transporta suočava sa akutnim nedostatkom vozača.
Evropski poslanik Ciaran Cuffe, lider Zelenih u tom dosijeu, rekao je da je poruka koju je Parlament poslao glasanjem „nemarna i kontraproduktivna".
„Što više popuštamo pravila namenjena zaštiti vozača, to će više vozača napustiti sektor", rekao je Kafe za Euractiv.
„Bojim se uticaja koje će ove promene imati na sektor i šta to znači za bezbednost na putevima", dodao je on.
Socijalisti u parlamentu su takođe izrazili zabrinutost da bi beskrupulozni operateri mogli da izvrše pritisak na vozače da dodatno skrate svoje pauze, kao što su samo dve pauze od 15 minuta umesto jedne od najmanje 30 minuta.
Usvojen stav će formirati pregovaračku poziciju parlamenta u razgovorima sa državama članicama o finalizaciji zakona.
Reakcije
Raluka Marijan, direktorka za zagovaranje EU u grupi za drumski transport IRU, pozdravila je stav parlamenta, navodeći da ažurirani tekst vozačima autobuskog turizma pruža pravila koja odgovaraju njihovoj industriji, umesto da ih spaja sa vozačima kamiona.
„Trenutna pravila štete dobrobiti vozača autobusa, sputavaju evropski turistički sektor i sprečavaju prosperitet najbezbednijeg i ekološki najprihvatljivijeg oblika kolektivnog prevoza putnika", rekla je ona.
Ako budu usvojena, ažurirana pravila će „konačno dati izbor vozačima autobuskog turizma da organizuju svoje pauze na osnovu prirode svog posla i potreba svojih putnika“, dodala je ona.
Nasuprot tome, Evropska federacija transportnih radnika (ETF), panevropska sindikalna organizacija, kritikovala je glasanje, tvrdeći da će nova pravila o odmoru „ugroziti bezbednost na putu, povećati umor vozača i pogoršati uslove rada u sektoru koji se već suočava sa velikim nedostatkom radne snage”.
„Rešenje za nedostatak vozača nije fleksibilizacija, već poboljšanje uslova rada i plata“, rekla je za Euractiv Livija Spera, generalni sekretar ETF-a.
Uprkos kritikama, ETF je pozdravio potez parlamenta da digitalizuje kontrolna dokumenta, ističući da će sprovođenje biti sve važnije u borbi protiv zloupotreba u drumskom saobraćaju.
(M.A./EURACTIV.rs)