Građanima Srbije je od četvrtog novembra omogućen upis u katastar isključivo digitalnim putem, uz stručnu podršku profesionalnih korisnika – advokata i geodetskih organizacija. Ovaj način upisa je, međutim, skuplji od običnog.
Kako je pre par dana saopštio Republički geodetski zavod, na ovaj način obezbeđuje se efikasan upis u katastar, uz proveru ispravnosti dokumenata od strane profesionalnih korisnika. Svi zahtevi koji su do sada podnošeni na šalterima katastarskih službi, podnosiće se isključivo preko profesionalnih korisnika.
Glavna prednost za građane je ušteda vremena i energije, kao i rešavanje svih nedoumica u vezi sa procesom upisa i ostvarivanja svojih prava zahvaljujući stručnim savetima profesionalnih korisnika.
Građani sada imaju mogućnost da pristupe predmetu sa bilo koje lokacije, na raspolaganju imaju čak 4.000 digitalnih „šaltera”, dostupnih 365 dana godišnje, sedam dana u nedelji, 24 sata dnevno.
Digitalnim putem sprečava se falsifikovanje starih dokumenata jer se sada isti prenose u digitalni format, a njihovu ispravnost i validnost proveravaju profesionalni korisnici.
Digitalni upis u katastar jedini je način da se onemogući manipulacija i intervencija na dokumentima i da se završi sa beskrajnim putevima papira koji dolaze i izlaze iz RGZ-a.
Kako su saopštili iz RGZ-a, katastar je novim načinom upisa zaokružio svoj digitalni svet, a svojom formom i sadržajem sada predstavlja digitalnu stvarnost koja olakšava i unapređuje život građana Srbije.
Međutim, ovaj način upisa u katastar doneo je i veće troškove jer sada, uz taksu koju plaćamo RGZ-u, moramo da platimo i uslugu advokata ili geodeta.
Tarifa advokata predviđa iznos od 24.750 dinara za podnošenje zahteva u katastar, bez obzira da li je reč samo o jednostavnoj dopuni podataka ili komplikovanijoj proceduri.
U praksi je moguć dogovor sa strankama, pa u slučaju jednostavnih procedura i ova tarifa može da bude niža.
Građane zasigurno očekuju dva troška, propisane takse za posao vezan za katastar i trošak usluge advokata ili geodetske organizacije, već u zavisnosti šta je osnov za upis u katastar.
Kako se navodi na sajtu RGZ-a, advokati putem eŠaltera mogu podneti sledeće zahteve u katastar nepokretnosti: promena imaoca prava na nepokretnosti, promena vrste prava - konverzija, upis drugih stvarnih i obligacionih prava, predbeležba objekta u izgradnji. Zatim upis hipoteke, brisanje hipoteke, upis zabeležbe, brisanje zabeležbi, brisanje drugih stvarnih i obligacionih prava. Potom zahtev za promenu indikacija pravnog lica, zahtev za promenu indikacija fizičkog lica, zahtev za upis JMBG, promena namene zemljišta, utvrđivanje, izmena i gašenje kućnog broja, promena načina korišćenja i kategorije klase zemljišta, kao i ispravka vrste / imaoca prava, ispravka ličnih podataka, ispravka podataka o hipoteci, ispravka podataka o zabeležbi i drugim stvarnim i obligacionim pravima.
S druge strane, geodetske organizacije preko eŠaltera mogu podneti zahteve za spajanje parcela, deoba parcele, realizacija projekta parcelacije/preparcelacije, za promenu podataka o objektu, promenu nastalu izgradnjom i dogradnjom objekta sa promenom gabarita, kao i promenu nastalu dogradnjom objekta bez promene gabarita.
Geodetske organizacije podnose zahteve i za uklanjanje objekta ili dela objekta, ispravku greške u postupku obnove granica parcele, ispravku atributnih podataka o objektu/posebnom delu, utvrđivanje, izmenu i gašenje kućnog broja, uređenje međe pred sudom, promena načina korišćenja i kategorije klase zemljišta.
(EURACTIV.rs)