Po planu i programu, postoji ono što je obaveza svake obuke za polaganje za vozačku dozvolu i u skladu sa tim se i formiraju troškovi, ali i pored toga postoje velike regionalne razlike u različitim delovima Nemačke
Časovi obuke za vožnju u Nemačkoj su skuplji nego ikada pre, pišu nemački mediji i navode da oni koji sada žele da sednu za volan automobila moraju izdvojiti između 3.000 i 4.000 evra. To će, upozoravaju iz Nemačkog automobilskog kluba (AvD), dovesti do toga da će vozačka dozvola ostati san za one sa niskim pa čak i srednjim primanjima.
Vozačke dozvole su zato u opasnosti da postanu luksuz, zbog čega AvD poziva političare na reakciju, piše Fenix magazin. Visoke cene mogle bi dovesti do problema na više nivoa, pošto je za mnoga zanimanja vozačka dozvola B klase neophodna (medicinskim sestrama, različitim zanatskim zanimanjima…).
ADAC je takođe primetio kako časovi vožnje postaju sve skuplji. Auto-klub je utvrdio kako su najveći pokretači cena "poskupljenje vozila, povećanje troškova goriva i, pre svega, povećanje troškova osoblja, jer postoji akutni nedostatak instruktora vožnje".
Međutim, kada su cene u pitanju postoje velike regionalne razlike. Prema informacijama ADAC-a, do 95 evra po času vožnje plaćaju se za zakonom propisana tzv. posebna putovanja (najmanje dvanaest sati na auto-putevima, seoskim putevima, vožnja po mraku).
Po planu i programu, postoji ono što je obaveza svake obuke za polaganje za vozačku dozvolu i u skladu sa tim se i formiraju troškovi.
U njih spadaju osnovni administrativni troškovi i troškovi teorijske nastave, koji su trenutno između 400 i 600 evra, časovi osnovne vožnje u trajanju od 45 minuta, koji koštaju između 55 i 75 evra po času, 12 specijalnih časova koji koštaju između 65 i 95 evra (4 časa na auto-putu, 5 na kopnu i 3 časa noćne vožnje).
Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQNeophodno je izdvojiti novac i za materijal za učenje između 60-80 evra, troškovi teorijskog ispita koji koštaju oko 22,49 evra za B kategoriju, troškovi održavanja praktičnog ispita 116,93, troškovi praktičnog ispita koje naplaćuje auto- škola koji su između 50 i 100 evra, očni pregled koji može da se obavi kod svakog optičara i košta 6,43 evra, kurs prve pomoći koji je između 14,5 i 40 evra, fotografije za pasoš koje su oko 5-10 evra I zahtev za izdavanje vozačke dozvole koji zavisi od mesta i izdaje se u upravi za saobraćajne dozvole i košta između 40 i 70 evra.
Da li su dodatni časovi (i troškovi) potrebni?
Ukoliko instruktor vožnje ne podučava dovoljno svog klijenta i on zbog toga padne na testu, učenik tada mora da zakaže dodatne časove kako bi se mogao ponovno prijaviti za ispit. To onda dodatno košta. U svakom slučaju, u proseku je danas potrebno više časova vožnje pre nego što budu ljudi spremni za ispit nego pre.
Izvor: MONDO/Stefan Stojanović"Pre dvadeset godina to je bilo oko 20, a danas je to 30 do 40 časova. Saobraćaj je postao složeniji, posebno u velikim gradovima, zbog veće gustine saobraćaja, a više je i e-trotineta i biciklista", kažu iz Udruženja.
Za razliku od perioda od pre 20 godina, promenila se i sama obuka pa je osim vožnje sada neophodno savladati i nove sisteme pomoći u teoriji i praksi, koji su deo ispita.
Prema informacijama Berlinskog udruženja instruktora vožnje, nema dovoljno termina za ispite, posebno u velikim gradovima.
"U Berlinu gotovo da nema termina. Ako na ispit morate čekati četiri meseca, do tada su vam ipak potrebna barem dva dvočasa nedeljno. To brzo znači dodatnih 600 evra. A ako ne položite – onda plaćate dvostruko", objašnjavaju.
Polaganje vožnje u Srbiji
Obuka B kategorije se sastoji od 40 časova teorijske i 40 časova praktične obuke. Za prijavu praktičnog ispita neophodno je da kandidat ima završenu obuku i položen ispit iz prve pomoći.
Teorijska obuka B kategorije je obavezna i kandidat mora biti prisutan na svim časovima teorijske nastave. Kandidat dnevno može imati najviše tri časa teorije.
Nastava i polaganje teorijskog ispita za B kategoriju se obavlja u prostorijama auto-škole. Ukupna cena (ako kandidat položi iz prvog pokušaja) može iznositi od 80.000 dinara, pa čak i do 100.000 dinara.
(EURACTIV.rs)