Evropski avio-prevoznik Finnair na aerodromu u Helsinkiju meri težinu putnika na ulazu u avion, kako bi napravili bolju procenu težine aviona pre poletanja.
Do sada nam je poznato da se naš prtljag meri na aerodromima. Dosta ljudi se susrelo sa takozvanom „čučnjavom srama", terminom koji je usvojen kada preturate po torbi da biste uklonili nešto teško, kada ste obavešteni da vam težina prtljaga prelazi dozvoljenu.
Sada se pojavljuju novi momenti. Naime, neki hrabri putnici aviokompanije Finnair dobrovoljno pristaju da se i sami izmere pre ulaska u avion.
U slučaju Finnair kompanije na njenom čvorištu aerodroma u Helsinkiju, putnici dobrovoljci se vagaju na izlazu kako bi se aviokompaniji omogućilo da precizira procene težine aviona pre poletanja.
Na sreću za svakoga ko nosi ispupčenu torbu, merenja nisu povezana sa pojedinačnim rezervacijama ili podacima o putnicima.
"Sve je anonimno", rekla je za CNN Paivit Tallkvist, viša potpredsednica za komunikacije kompanije Finnair, a težinu vidi samo član osoblja na kapiji.
Ovaj eksperiment je počeo u ponedeljak, a do četvrtka ujutru je već učestvovalo 800 volontera, kazala je Talkvist i dodala da je aviokompanija „pozitivno iznenađena brojem dobrovoljaca“.
„O ovoj anketi smo komunicirali sa Finnair klijentima putem naših kanala društvenih medija i naše mobilne aplikacije, a prvi volonteri su proaktivno tražili da učestvuju čak i pre nego što je oprema postavljena", rekla je ona.
Za zimsku sezonu planiraju da izvagaju 1.200 putnika, a za letnju više.
Tallkvist je navela da aviokompanija prikuplja podatke o prosečnoj težini putnika i njihovom ručnom prtljagu „u svrhu balansa aviona i proračuna performansi koji su potrebni za bezbedno obavljanje letova".
Avio-kompanije izračunavaju težinu aviona, težinu svih u avionu, kao i teret i prtljag u prtljažniku, kao i stvari kao što su ketering i rezervoari za vodu u avionu, pre svakog poletanja, zajedno sa njihovim centrom gravitacije. Težina i oprema aviona mogu uticati na to gde putnici mogu da sede, a u nekim slučajevima čak i na to koliko putnika je dozvoljeno u avionu i koliko prtljaga može da stane u prtljažnik. Svaki avion kojim letite ima određenu maksimalnu težinu za bezbedno poletanje.
„Dok avio-kompanije znaju težinu svih drugih aspekata, težina klijenata i njihov ručni prtljag se izračunavaju korišćenjem prosečnih težina koje je potvrdila Uprava za civilno vazduhoplovstvo", pojasnila je Tallkvist.
Finnair koristi sopstvena merenja od 2018, ali ona moraju da se ažuriraju svakih pet godina.
Korean Air je sproveo sopstveni program vaganja 2023. godine, dok je Air Nev Zealand takođe uradio istraživanje težine prošle godine.
Finnair prikuplja podatke i za zimsku i za letnju sezonu, jer putnici obično nose težu odeću i kapute tokom hladnih finskih zima. Zimska čitanja biće završena u februaru, a letnja u periodu između aprila i maja.
Kažu da će aviokompanija izračunati prosečnu težinu na osnovu izvršenih merenja i poslati podatke Finskoj agenciji za transport i komunikacije na verifikaciju. Težine će se koristiti za proračune opterećenja od 2025-30.
I dok bi mnogi putnici radije čuvali svoju težinu u tajnosti, Satu Munuka, šef odeljenja za procese na zemlji kompanije Finnair, uverio je skeptične putnike u izjavi da „prikupljeni podaci nisu ni na koji način povezani sa ličnim podacima korisnika".
Munuka je dodao: „Snimamo ukupnu težinu i osnovne informacije o klijentu i njihovom ručnom prtljagu, ali ne tražimo, na primer, ime ili broj rezervacije. Samo agent za korisničku podršku koji radi na tački merenja može da vidi ukupnu težinu, tako da možete mirno da učestvujete u studiji."
(M.A./EURACTIV.rs)