Iako se automatizovana sletanja povećavaju, stručnjaci kažu da mnogo toga još uvek zavisi od vizuelnih provera pilota koji mogu biti ometeni velikim opterećenjem ili vizuelnim teškoćama zbog sletanja preko noći.
Japanski istražitelji se pripremaju da ispitaju sudar dva aviona na aerodromu Haneda u Tokiju, nekoliko nedelja nakon što se svetska avio-industrija suočila sa novim upozorenjima o bezbednosti na pisti.
Svih 379 ljudi u avionu Erbas A350 kompanije Japan Erlajns evakuisano je nakon sudara u utorak (2. januara) sa turbopropelerom letelice obalske straže De Havilend Daš-8 u kojem je poginulo pet od šest članova posade manjeg aviona.
Ljudi upoznati sa istragom rekli su da će istragu voditi Japanski odbor za bezbednost transporta (JTSB), uz učešće agencija u Francuskoj, gde je avion napravljen, i Britaniji gde su proizvedena njegova dva motora Rols-Rojs.
Stručnjaci su upozorili da je prerano da se utvrdi uzrok i da je većina nesreća nastala zbog nekoliko različitih faktora.
Međutim, od istražitelja se očekuje da istraže koja su uputstva dali kontrolori ova dva aviona, zajedno sa detaljnim ispitivanjem sistema aviona i aerodroma.
Zvaničnik ministarstva rekao je novinarima u Japanu u utorak da je A350 pokušavao normalno da sleti kada se sudario sa avionom obalske straže, takođe poznatim kao Bombarder Dash-8.
Jedan od prvih zadataka biće obnavljanje crne kutije sa podacima o letu i glasovnim snimcima iz pilotske kabine.
Stručnjaci su rekli da lokacija nesreće znači da će fizički dokazi, radarski podaci i iskazi svedoka ili snimci kamere verovatno biti lako dostupni, što olakšava forenzički zadatak.
"Jedno očigledno pitanje je da li je avion obalske straže bio na pisti i ako jeste zašto", rekao je Pol Hejz, direktor za bezbednost u avijaciji u britanskoj konsultantskoj kompaniji Ascend by Cirium.
Nesreća je prva značajna nesreća u kojoj je učestvovao Erbas A350, prvi evropski dvomotorni mlaznjak za velike relacije, u upotrebi od 2015.
Jedna od najsigurnijih godina u avijaciji
Prema preliminarnim podacima za 2023. godinu, sudar aviona obalske straže sa putničkim avionom starim dve godine, tri puta dužim od aviona obalske straže, dešava se nakon jedne od najsigurnijih godina u avijaciji.
Ali to takođe dolazi nakon što je grupa za bezbednost sa sedištem u SAD prošlog meseca upozorila na rizik od sudara ili "upada" na samoj pisti.
Fondacija za bezbednost letenja pozvala je na globalnu akciju kako bi se sprečio porast upada na pistu kako nebo postaje sve zagušenije.
"Uprkos naporima tokom godina da se spreče upadi, oni se i dalje dešavaju", rekao je izvršni direktor Hasan Šahidi u saopštenju.
"Rizik od upada na pistu je globalna briga, a potencijalne posledice upada su ozbiljne".
Iako su sudari sa zemljom koji uključuju povrede ili štetu postali retki, njihov potencijal za gubitak života je među najvišim u bilo kojoj kategoriji, a bliski susreti su češći.
Sudar dva Boinga 747 na Tenerifima 1977. godine, u kojem su poginule 583 osobe, i dalje je najsmrtonosnija nesreća u avijaciji.
"Tehnološki jaz"
Fondacija sa sedištem u Vašingtonu otkrila je da kvarovi u komunikaciji i koordinaciji mogu da igraju ulogu u sudarima na pisti ili sudarima "za malo".
Ali nedostatak elektronike za izbegavanje sudara na zemlji, a ne u vazduhu, gde je softver za pokretanje izbegavanja bio dostupan od 1980-ih, takođe predstavlja zabrinutost.
"Mnogi od ozbiljnih incidenata mogli su da se izbegnu pomoću boljih tehnologija svesti o situaciji koje mogu pomoći kontrolorima letenja i pilotima da otkriju potencijalne sukobe na pisti", rekao je Šahidi.
Federalna uprava za vazduhoplovstvo kaže da je oko tri desetine američkih aerodroma opremljeno sistemom pod nazivom ASDE-X koji koristi radar, satelite i navigacioni alat koji se zove multilateracija za praćenje kretanja tla.
Međutim, predsednica Nacionalnog odbora za bezbednost u saobraćaju Dženifer Homendi rekla je u novembru da američka vazdušna mreža – glavna za aerodrome širom sveta – nema dovoljno tehnologije da spreči upade na pistu.
U 2018. godini, Erbas je rekao da radi sa kompanijom Honeywell-om na sistemu koji se zove SURF-A ili Surface-Alert dizajniran da pomogne u sprečavanju sudara na pisti davanjem vizuelnih i audio upozorenja pilotima o približavanju opasnosti na pisti.
Kompanija Honeyvell Aerospace Technologies očekuje da će SURF-A, koji je operativan na njegovom eksperimentalnom testnom avionu, biti sertifikovan i dostupan avio-kompanijama postepeno u narednih nekoliko godina, rekao je izvršni direktor divizije Džim Kurier.
Dalekosežne reforme evropskih i američkih mreža vazdušnog saobraćaja koje bi mogle da ubrzaju upotrebu takvih kompjuterizovanih sistema suočile su se sa hroničnim kašnjenjima.
Erbas nije odmah odgovorio na zahteve za komentar.
Među pet globalnih bezbednosnih prioriteta
Stiv Krimer, bivši viši direktor Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva, rekao je da je sprečavanje sletanja aviona u avion među prvih pet globalnih bezbednosnih prioriteta.
Iako se automatizovana sletanja povećavaju, stručnjaci kažu da mnogo toga još uvek zavisi od vizuelnih provera pilota koji mogu biti ometeni velikim opterećenjem ili vizuelnim teškoćama zbog sletanja preko noći.
"Mislim da će se istraga mnogo fokusirati na odobrenja... a zatim i na ono što je (JAL) posada mogla da vidi - da li su fizički mogli da vide taj avion na pisti", rekao je bivši američki istražitelj vazdušnih nesreća Džon Koks.
Osvetljenje je bilo problem u sudaru aviona USAir-a i aviona SkyWest Airlines-a u Los Anđelesu 1991. međunarodni aerodrom u Kaliforniji, na primer.
"Jedna od stvari koja je proizašla iz toga je da posada USAir-a fizički nije mogla da vidi SkyWest Metroliner tamo. Iako je bilo na pisti, osvetljenje je bilo takvo da… fizički ga niste mogli da vidite", rekao je on.
(JA/EURACTIV.rs)