Društvo

KAKO ĆE NEMAČKA REFORMISATI ŽELEZNICU: Opozicija i privatni operateri sumnjaju u ispravnost plana

Autor Milena Antonijević

Da bi se uhvatila u koštac sa kašnjenjima u železnici koja muče Nemačku, savezna vlada planira da reformiše strukturu kompanije državnog operatera Deutsche Bahn.

Izvor: EPA-EFE/Hannibal Hanschk

Privatni železnički operateri i opozicija upozoravaju da bi reforma mogla propasti.

Dok nemačka vlada promoviše putovanja vozom kako bi smanjila emisije u sektoru transporta, nemački vozovi na duge relacije su manje zavisni nego u prošlosti, sa samo 65% dolazaka  na vreme u 2022.godini, što je pad od 10 procentnih poena u poređenju sa 2021.

Da bi rešila ovo pitanje, nemačka vlada je pristala da reformiše svoju državnu kompaniju Deutsche Bahn, koja upravlja vozovima i, preko dve podružnice, poseduje odgovarajuću infrastrukturu, kao što su stanice i železnička mreža.

Reformom će ove poslednje dve podružnice biti spojene u jednu, koja bi u budućnosti bila orijentisana ka „opštem dobru“, navodi se u koalicionom sporazumu nemačke vlade socijaldemokrata, zelenih i liberalne stranke FDP.

To znači da bi investicije u infrastrukturu, umesto da budu orijentisane na profit, mogle da prate političke prioritete, kao što je cilj sveukupnog povećanja prevoza putnika i tereta železnicom.

Što se tiče vladinog cilja, do 2030. prevoz putnika vozom trebalo bi da se udvostruči, a tržišni udeo tereta koji se prevozi železnicom povećaće se na 25 odsto sa 18 odsto u 2020. godini.

Uoči sastanka nemačkog ministarstva saobraćaja sa zainteresovanim stranama u petak (9. juna) na kojem se razgovaralo o planovima za reformu, privatni železnički operateri teretnog saobraćaja govorili su o „jedinstvenoj prilici“. Oni su takođe upozorili da reforma, kako je trenutno predviđeno, možda neće rešiti ključne probleme.

„Zabrinuti smo što se vlada kreće  kao na prstima oko važnih pitanja“, rekao je Peter Vestenberger, šef industrijskog udruženja NEE, koji predstavlja privatne teretne železničke operatere koji se takmiče sa Deutsche Bahn-om.

„Konkretno, strahujemo da nakon delimične odluke o spajanju preduzeća železničke mreže i staničnog preduzeća, vlada nema želju da završi proces i automatski se poziva na 'više novca za železnicu' i takozvanu generalnu obnovu mreže. " dodao je on.

Opozicija poziva na razdvajanje rada železnice i infrastrukture

Dok bi vladin predlog zadržao novu kompaniju orijentisanu na „javno dobro“ u vlasništvu Deutsche Bahn (DB), konzervativne opozicione stranke CDU i CSU (EPP) žele da odu korak dalje i potpuno odvoje infrastrukturu od kompanije DB.

„Razdvajanje sektora infrastrukture i transporta dovodi do veće konkurencije na železnici“, navodi se u dokumentu o stavu poslaničke grupe CDU/CSU.

Železnička mreža je predugo vođena jednostrano. Pored izgradnje i rada profitabilnih linija, cilj mora biti i održavanje i, ako je potrebno, proširenje manje profitabilnih linija koje su važne za potrebe mobilnosti ljudi“, tvrdi grupa.

Štaviše, razdvajanje infrastrukture i železničkih operacija „znači da DB-ova vlastita železnička preduzeća više neće biti glavni korisnici kada se kapaciteti dodeljuju za korišćenje železničkih trasa“, tvrdi grupa, dodajući da će „druge železničke kompanije takođe imati bolji i pravedniji pristup na železničku mrežu”.

Međutim, konkurenti iz DB-a organizovani u teretnom železničkom udruženju NEE kažu da „ne zahtevaju razdvajanje mreže i operacija, već efikasnu i orijentisanu na klijente kompaniju za železničku infrastrukturu kojom se upravlja i koja je usmerena na rast“.

(EURACTIV.rs)