Nalozi za uklanjanje, zahtevi za izveštavanje i struktura upravljanja su u fokusu novog teksta Saveta o zakonskom predlogu protiv materijala za seksualno zlostavljanje dece (CSAM).
Nacrt zakona EU za borbu protiv širenja CSAM-a uključuje nekoliko zahteva za usluge hostovanja koje veb sajtove čine dostupnim i usluge komunikacije kao što su aplikacije za razmenu poruka za prijavljivanje i uklanjanje sumnjivog sadržaja.
Švedsko predsedništvo je prosledilo novi tekst od 17. maja koji se tiče ovih obaveza o kome će se raspravljati u četvrtak i petak (25-26. maja) u Radnoj grupi za sprovođenje zakona, tehničkog tela Saveta EU.
Nalozi za uklanjanje
Prvobitni predlog navodi da i sudski i upravni organi mogu izdati naloge za uklanjanje nelegalnog sadržaja. Međutim, novi tekst ukazuje da države članice mogu odlučiti da li naloge za uklanjanje „može izdati samo pravosudni organ na zahtev nadležnog organa”.
Ako je to slučaj, zemlja EU treba da obavesti Evropsku komisiju, koja bi zauzvrat trebalo da učini informacije dostupnim. Isto važi i za blokiranje naloga, navodi se u tekstu.
Države članice takođe moraju da obezbede „naknadno administrativno ili sudsko preispitivanje“ naloga nadležnih organa„u skladu sa nacionalnim pravom“.
Takvi pregledi se koriste da bi se odlučilo da li je određena intervencija bila opravdana i da li je uspela ili ne. U tekstu se navodi da ovo važi i ako se revizija vrši na osnovu drugačijeg zakonodavstva.
Pored toga, u tekstu se precizira da se razmena informacija od strane koordinacionih organa odvija na automatizovan način i da mora da ide kroz siguran informacioni sistem na nacionalnom nivou.
Izveštavanje
Nacrt zakona obavezuje pružaoce usluga hostinga i interpersonalne komunikacione usluge da obaveste novi centar EU za sprečavanje i borbu protiv seksualnog zlostavljanja dece kad god sazna za sumnju na CSAM na bilo koji način koji nije putem naloga za uklanjanje.
U tim slučajevima, u tekstu se precizira da pružalac usluge treba da obavesti centar da li je dobrovoljno onemogućio pristup sumnjivom materijalu ili je potrebna hitna akcija.
Kako je EURACTIV izvestio, u prethodnoj verziji dokumenta focus je bio na nadležnim organima. Najnoviji kompromisni tekst sugeriše da bi nadležni organi trebalo da imaju ovlašćenje da ukinu pristup materijalima u svim državama članicama, „u skladu sa relevantnim nacionalnim zahtevima“.
Drugim rečima, nadležni organ zemlje u kojoj je servis osnovan može zahtevati da se onemogući pristup u svim državama članicama EU.
EU centar i koordinacija
Kompromisni tekst poziva na međusobnu pomoć koordinacionih organa, nadležnih organa država članica i EU centra.
Prema dokumentu, ako EU centar prosleđuje naknadne izveštaje o bilo kakvim mogućnostima seksualnog zlostavljanja dece, mora se precizirati da li je to „doprinelo istrazi koja je u toku“. Ako ništa nije preduzeto, moraju se navesti i razlozi.
Tekst je takođe uveo princip da treba da postoji „direktna razmena” između organa za koordinaciju i pružalaca usluga ili žrtava.
Kompromis nalaže da se imenuje službenik za kontakt za koordinaciju između zemlje EU i centra EU, a predstavnik koordinacionog tela je imenovan da sedi u Upravnom odboru centra.
Prema novom predlogu, drugi zadatak za koordinacione organe je izrada godišnjeg izveštaja o aktivnostima na nacionalnom nivou.
(EURACTIV.rs)