Više od 100 sajtova koji se predstavljaju kao lokalne novinske kuće u Evropi, Aziji i Latinskoj Americi guraju prokineski sadržaj, pokazalo je istraživanje.
Više od 100 sajtova koji se predstavljaju kao lokalne novinske kuće u Evropi, Aziji i Latinskoj Americi guraju prokineski sadržaj u široko rasprostranjenoj kampanji uticaja koja je povezana sa pekinškom firmom za odnose s javnošću, otkrila je digitalna organizacija Citizen Lab.
Rasprostranjen po sajtovima u 30 zemalja, propagandni materijal je ispresecan vestima prikupljenim iz lokalnih novinskih kuća i kineskih državnih medija, navodi se u istraživačkom izveštaju grupe sa sedištem u Torontu objavljenom u sredu (7. februara).
"Iako su kampanje sa sajtova do sada bile zanemarljive, postoji rizik od nenamernog pojačavanja od strane lokalnih medija i ciljne publike, kao rezultat brzog umnožavanja ovih sajtova i njihove prilagodljivosti lokalnim jezicima i sadržaju", rekao je istraživač Alberto Fitareli u izveštaju.
Ciljane zemlje EU rangirane prema broju identifikovanih sajtova koje šire prokineski sadržaj su sledeće: Francuska, Italija, Španija, Rumunija, Poljska, Holandija, Nemačka, Švedska, Portugal, Luksemburg, Irska, Finska, Danska, Češka, Belgija, Austrija.
Sadržaj sajtova se koleba između teorija zavere, često o Sjedinjenim Američkim Državama ili njihovim saveznicima – kao što je članak u kome se krive američki naučnici za "curenje" COVID-19 – do članaka koji napadaju kritičare Pekinga.
Retko se dešava da istraživači povezuju takve operacije sa određenim entitetima. Citizen Lab je rekao da je kampanja počela sredinom 2020. i da je pratila mrežu do firme za odnose s javnošću "Shenzhen Haimaiiunkiang Media Co., Ltd.”, takođe poznate kao Haimai.
Kompanija nije odgovorila na Rojtersov zahtev za komentar, a broj telefona naveden na arhiviranoj verziji njene veb stranice nije bio dostupan.
"U principu, tipična je pristrasnost i dvostruki standard tvrditi da su prokineski sadržaji i izveštaji 'dezinformacije', a antikineske nazvati 'istinitim informacijama'", rekao je portparol kineske ambasade u Vašingtonu u izjavi poslatoj e-poštom.
Kako to izgleda na lokalu?
Citizen Lab je saopštio da je jedan od sajtova u kampanji bio Roma Journal, koji pomalo liči na lokalne italijanske novine: naslovi govore o političkim izgledima italijanske premijere, festivalu balona na vrući vazduh u severnoj provinciji i predstavljanju knjige.
Ali kvačica "Saopštenja za javnost" u uglu njegove početne stranice vodi do niza članaka kineskih državnih medija o temama kao što su doprinos Kine globalnom ekonomskom oporavku i njen uticaj na tehnološke inovacije.
Veliki deo sadržaja na sajtovima koji je Citizen Lab pronašao potiče iz službe za saopštenja za javnost pod nazivom Times Nevsvire, za koju su analitičari kompanije za sajber bezbednost Mandiant prošle godine otkrili da je u centru odvojene kineske operacije uticaja koja je ciljala na američku publiku.
Dok su onlajn kampanje uticaja sve češće jer moćni ljudi i vlade širom sveta pokušavaju da manipulišu javnim mnjenjem, stručnjaci koji prate takve operacije kažu da je Kina jedan od najvećih izvora takvih pokreta uz Rusiju i Iran.
Kineske operacije uticaja su se povećale i proširile daleko izvan Azije, saopštila je Meta u izveštaju u novembru, nazvavši to "najprimetnijom promenom u okruženju" od 2020.
Citizen Lab je iskopao dublje u mrežu koju je pronašao nakon što se niz takvih sajtova pojavio u Južnoj Koreji i Italiji.
Južnokorejski Nacionalni centar za sajber bezbednost (NCSC) - deo nacionalne obaveštajne agencije zemlje - razotkrio je 18 lokacija u izveštaju u novembru, takođe povezujući operaciju sa agencijom Haimai. Roma Journal nije legalno registrovan kao informativna kuća u Italiji, objavio je list Il Foglio.
Nije neobično da je kampanja bila malo angažovana, rekao je Dakota Keri, konsultant u Kini u kompaniji za sajber bezbednost SentinelOne.
"Mislim da je to zaista važno, jer oni i dalje smatraju da je vredno finansirati ove kampanje. I zato mislim, ako ništa drugo, treba očekivati da se ovo nastavi ", rekao je on.
(JA/EURACTIV.rs)