Životna sredina

EU POSTIGLA NOVI DOGOVOR O PUNJAČIMA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA: Objavljen plan za postavljanje na evropskim putevima

Autor Tamara Milošević Grbić

Infrastruktura za punjenje električnih vozila biće pojačana širom EU nakon sporazuma koje su zakonodavci postigli, a čime će se otvoriti put za povećanje broja vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.

Izvor: MONDO/Uroš Arsić

Evropski parlament i ministri EU postigli su privremeni sporazum o Uredbi o alternativnim gorivima i infrastrukturi za paket od 55 klimatskih zakona.

Prema sporazumu, stanice za punjenje električnih automobila biće postavljene na svakih 60 km duž glavnih autoputeva EU do 2026. godina. Punjači veće snage za kamione i autobuse moraju biti postavljeni na najmanje polovini osnovne mreže EU na svakih 120 km do 2028. godine dok će stanice za dopunu vodonikom biti instalirane najmanje na svakih 200 km do 2031. godine.

Međutim, biće napravljeni izuzeci za puteve koji imaju mali obim saobraćaja, na zahtev nekih država članica. Tekst privremenog sporazuma uključuje klauzulu o reviziji, kojom će se oceniti zakon u svetlu tehnološkog i tržišnog razvoja u sektoru teških vozila.

Prema sporazumu, svaka država članica EU mora da se obaveže na obavezni minimalni infrastrukturni cilj, predstavljajući Evropskoj komisiji mapu puta za postizanje svog cilja.

„Nova pravila će pomoći da se uvede infrastruktura za alternativna goriva bez daljeg odlaganja i osigura da je vožnja i punjenje automobila nove generacije jednostavno i zgodno kao onaj koji zavisi od benzina“, rekao je Ismail Ertug, nemački poslanik iz centra -leva S&D grupa i glavni pregovarač parlamenta.

Pored drumskog saobraćaja, novi zakon će takođe definisati zahteve za snabdevanje električnom energijom sa obale u pomorskom sektoru.

Andreas Karlson, švedski ministar za infrastrukturu i stanovanje i pregovarač za zemlje članice EU, rekao je da će sporazum osigurati da Evropljani „više nemaju razloga da se brinu o pronalaženju stanica za punjenje i gorivo za svoje električne automobile ili automobile sa gorivnim ćelijama“.

„Sporazum će poslati jasan signal građanima i drugim zainteresovanim stranama da će infrastruktura za dopunjavanje i benzinske stanice za alternativna goriva, kao što je vodonik, biti instalirani širom EU. To znači da će više javnih kapaciteta za punjenje biti dostupno na ulicama u urbanim sredinama, kao i duž autoputeva“, rekao je on.

Ovo predstavlja neformalni dogovor između suzakonodavaca bloka, Evropskog parlamenta i Saveta. Dogovor će sada morati da formalno dogovore obe institucije pre nego što postane zakon.

Pojednostavljivanje plaćanja

Jedna od glavnih kritika među potrošačima je da je plaćanje komplikovanije od dopunjavanja goriva u automobil na benzin ili dizel, sa posebnim uslugama pretplate koje su potrebne za svaki brend punjača.

Zakonodavci su nastojali da pojednostave iskustvo i poboljšaju interoperabilnost, nalažući minimalne opcije plaćanja, transparentnost cena i dogovorene standarde o informacijama koje se moraju pružiti korisnicima.

Svaka stanica za punjenje mora potrošačima ponuditi opciju plaćanja debitnom ili kreditnom karticom, ili, u određenim slučajevima, korišćenjem KR koda, čime se otklanja potreba za preuzimanjem pretplate.

Kompanije takođe moraju da prikazuju troškove dopune na način koji je lako razumljiv i uporediv, kao što je po kVh ili po minuti.

Reakcije

EPP desnog centra, najveća politička grupa u Evropskom parlamentu, pozdravila je sporazum, nazvavši obezbeđivanje infrastrukture za punjenje „sve i kraj svih“ za smanjenje emisija iz saobraćaja.

U budućnosti, nedostatak stanica za dopunu goriva ili stanica za punjenje više ne sme biti razlog za neputovanje. Ako se ovi ciljevi sprovedu kako je planirano, strah od nedolaska na odredište više neće igrati ulogu“, rekao je evropski poslanik Jens Gieseke.

Transportni operateri koje predstavlja Evropska alijansa čistog kamiona pozdravili su privremeni sporazum, nazvavši ga neophodnim korakom za dekarbonizaciju drumskog transporta.

Operateri drumskog transporta spremni su da sve svoje operacije prebace na nultu emisiju – čak i na transport na velike udaljenosti“, rekla je Kristin Kal, portparol ECTA-e. „AFIR je elementarni zakon koji uklanja operativnu prepreku i može osigurati da kamioni sa nultom emisijom mogu bez problema da prevoze robu bez emisija iz jedne države članice u drugu.

Šef EU za klimu Frans Timermans rekao je da će sporazum pomoći da se poveća poverenje vozača da mogu da putuju čistim vozilima širom kontinenta.

Prelazak na mobilnost sa nultom emisijom mora da bude podržan pravom infrastrukturom, spremnom za vas kada vam zatreba, gde vam je potrebna“, rekao je on.

(EURACTIV.rs)