Životna sredina

DANSKA UVODI EKOLOŠKE TAKSE ZA AVIO-SAOBRAĆAJ: Šta tačno pokrivaju i gde će biti usmeren taj novac?

Tehnologije poput power-to-X, vodonika i biogoriva moći će da dobiju pomoć države, a druga polovina prihoda koristiće se za davanje novčane pomoći starijim osobama, saopštila je vlada

Izvor: Printscreen/Youtube/Today

Danska će od 2025. godine postepeno uvoditi ekološke takse na putnički avio-saobraćaj da bi finansijski podržala zelenu tranziciju sopstvene avio-industrije, saopštila je vlada ove zemlje. Ovoje usledilo kao sled događaja nakon predloga Vlade, iz novembra meseca, da se uvede namet na putnički avio-saobraćaj u prosečnom iznosu od 100 danskih kruna, odnosno 13,4 evra.

Oko polovine očekivanih godišnjih prihoda od 1,2 milijarde kruna pomoći će u ostvarivanju ambicije da svi domaći letovi koriste samo zelena goriva do kraja decenije, navodi se. Tehnologije poput power-to-X, vodonika i biogoriva biće eligibilne za podršku države, dodaje se. Druga polovina prihoda koristiće se za davanje novčane pomoći starijim osobama, saopštila je vlada.

Prema predlogu većinske vlade, porez na putnike postepeno će se uvoditi od 2025. godine. Do 2030. godine, porez će iznositi oko 9 dolara za putovanja unutar Evrope, 34 dolara za srednjeudaljene letove i 56 dolara za dugolinijske letove.

"Avio-sektor u Danskoj mora - baš kao i sve druge industrije - smanjiti svoj ekološki otisak i kretati se prema zelenoj budućnosti", izjavio je ministar za klimu, energiju i javne službe Lars Aagaard u saopštenju.

Vlada ima za cilj da prva domaća ruta koja koristi samo zelena goriva bude operativna do 2025. godine.

Međutim, nisu svi uvereni da će ovaj potez napraviti značajnu razliku.

"Ovaj predlog je malo više od zelenog pranja koje će na kraju podržati rast industrije. Porez je suviše mali da bi smanjio potražnju, a veći deo će biti progutan od strane industrije", rekla je Magdalena Hauvajser, suosnivačica mreže "Stay Grounded", za Vašington Post.

Umesto toga, ona smatra da Danska treba zabraniti sve domaće letove i promovisati železnički sistem zemlje.

"To bi bilo mnogo održivije, jer letenje je uvek energetski intenzivnije, bez obzira na to koja tehnologija može da se pojavi u budućnosti", dodala je Hauvajser.

(J.N./EURACTIV.rs)