Životna sredina

EVROPSKA SVEMIRSKA AGENCIJA "ČISTI" SVEMIR: Šta podrazumeva Nulti sporazum o otpadu koji će predstaviti?

Inicijativa Nultog ugovora o otpadu predstavlja snažan angažman ka postizanju globalnog vođstva u smanjenju i remedijaciji svemirskog otpada

Izvor: EPA-EFE/VIRGIN GALACTIC HANDOUT HANDOUT

Evropska svemirska agencija (ESA) planira da predstavi Nulti sporazum o otpadu na sastanku ministara EU za svemir ove nedelje, kao odgovor na rastuću zabrinutost zbog “pretrpanosti svemira”. Direktor ESA, Jozef Asbaher, najavio je da će ovaj ugovor predstavljati obavezu da se svemirski resursi deorbitiraju nakon završetka njihovog životnog veka, čime bi se očistio svemir.

Svemir postaje sve izazovnije područje, gde Kina, Indija, Rusija, Sjedinjene Američke Države i Evropa traže za prostor kako bi smestili svoje satelite, čineći ga sve gušćim svakog meseca. Sateliti su esencijalni za svakodnevni život, omogućavajući ključne usluge poput internetskog povezivanja, sigurnih komunikacionih mreža za vojsku i praćenje emisija iz fabrika.

Inicijativa Nultog ugovora o otpadu predstavlja snažan angažman ka postizanju globalnog vođstva u smanjenju i remedijaciji svemirskog otpada. Planira se da države i svemirska industrija preuzmu obavezu deorbitiranja svemirskih resursa nakon njihovog veka počevši od 2030. godine.

Šta je misija ClearSpace-1?

Misija ClearSpace-1 je misija ESA za uklanjanje svemirskog otpada. Cilj je uklanjanje VESPA (Vega sekundarnog adaptera za teret) iz orbite. Misija ima za cilj da demonstrira tehnologije za sastajanje, hvatanje i deorbitu za satelite na kraju životnog veka i da izgradi put ka sanaciji svemirskog otpada.

Više od 35.140 objekata trenutno se prati u svemiru, a taj broj neprestano raste, kako je saopštila Evropska agencija prošlog meseca. Svemirski otpad, koji može izazvati gubitak satelita, prema UN, predstavlja ključnu tačku koja može dovesti do ozbiljnih posledica po način života. Stoga je neophodno proaktivno rešavati problem svemirskog otpada kako bi se očuvala pouzdanost satelita i izbegle ozbiljne posledice.

Pitanje deorbitacije satelita nakon isteka veka ostaje otvoreno, s obzirom na potrebu za tehnologijama koje će se nositi s nedostatkom goriva ili stvaranjem malih opasnih delova tokom deorbitacije. Aschbacher je zagovarao da Evropska komisija predloži zakonodavstvo kako bi podstakla industriju da istražuje i razvija tehnologije za sigurnu deorbitaciju.

U istom kontekstu, Evropska komisija najavljuje predlog Evropskog svemirskog zakona koji će postaviti pravila za upravljanje svemirskim saobraćajem (STM) radi bezbednog pristupa i povratka iz svemira naredne godine. Aschbacher, uključen u izradu predloga, izražava nadu da će se potpisi pridružiti u narednim mesecima, postavljajući Evropu kao lidera u rešavanju problema svemirskog otpada.

Ovoj inicijativi su već izrazili interes neki veliki aero-kosmičkih kompanija, poput francuske Thales Alenia Space, nemačkog OHB-a i francuske Airbus Defence and Space, koje su se u junu obavezale na razvoj potrebnih tehnologija za deorbitaciju svemirskih resursa.

(EURACTIV.rs)