Životna sredina

BRISEL RASPRAVLJA O BICIKLIZMU: Da li je Evropa spremna da pitanje zdravijeg transporta podigne na viši nivo?

Komesarka EU za transport Adina Valean objavila je u sredu (4. oktobra) Evropsku deklaraciju o biciklizmu, signalizirajući spremnost Brisela da svoju političku podršku pruži putovanjima na dva točka.

Izvor: EPA-EFE/ANNA SZILAGYI

Deklaracija, koju je prvi izneo bivši šef Zelenog dogovora i ljubitelj biciklizma Frans Timermans, predstavljena je na Danima urbane mobilnosti u Sevilji, obećavajući novo finansiranje i obnovljenu političku podršku kako za podsticanje biciklizma tako i za unapređenje biciklističke industrije bloka.

Govoreći na predstavljanju, komesar Valean je rekao da će deklaracija poboljšati bezbednost biciklista i "pomoći u stimulisanju visokokvalitetnih poslova, uključujući obuku i biciklistički turizam". Komesar je napomenuo da je u EU 2022. proizvedeno oko 14,7 miliona bicikala, što je povećanje od 29 odsto u odnosu na 2012.

Trideset šest principa za podsticanje biciklizma sadržano je u deklaraciji, koji se smatraju osnovom za buduće zakonodavstvo. To uključuje poboljšanje infrastrukture, povećanje ulaganja u biciklizam, razvoj industrije proizvodnje bicikala svetske klase, podršku turizmu na dva točka i jačanje prikupljanja podataka o biciklizmu.

"Ova deklaracija prepoznaje biciklizam kao jedan od najodrživijih, najpristupačnijih i najinkluzivnijih, najjeftinijih i zdravih oblika transporta i rekreacije i njegov ključni značaj za evropsko društvo i ekonomiju", navodi se u dokumentu.

O nacrtu teksta će se sada raspravljati i zakonodavci u Evropskom parlamentu i Savetu će dopunjavati.

Podnošenje predloga označava uspeh za učesnike kampanje, koji su godinama lobirali kod Komisije za takvu obavezu. Iako nije pravno obavezujuća, deklaracija će pomoći da se poboljša reputacija biciklizma kao evropskog pitanja, gurajući ga od isključivo lokalne i regionalne brige do pitanja za zakonodavce EU.

"Ovo je prvi put da je Evropska komisija zauzela tako istaknut politički stav o biciklizmu", rekao je Filip Amaral, direktor politike i razvoja u Evropskoj biciklističkoj federaciji, koji je opisao značaj deklaracije kao "ogroman".

"Očekivali bismo da će svako zakonodavstvo na nivou EU koje se odnosi na finansiranje održive mobilnosti, bilo šta u vezi sa drumskim transportom, morati da uključi elemente onoga što vidimo u ovoj deklaraciji", dodao je on.

Pored otvaranja vrata za biciklizam u zakonima EU, deklaracija pruža mogućnost za lokalne i nacionalne aktiviste da podstaknu države članice da svoje obaveze potkrepe zakonima koji podržavaju biciklizam.

Izvor: EPA-EFE/Teresa Suarez

Finansiranje biciklističke infrastrukture 

Ova vrsta poluge je posebno važna za zemlje u kojima finansiranje biciklističke infrastrukture ostaje nisko u transportnoj hijerarhiji, kaže Amaral.

Tajming zakona je takođe važan, objasnio je on, jer bi mogao da deluje kao bedem protiv vlada koje žele da odustanu od biciklističkih obaveza.

"Mislim da će politički krajolik nakon izbora verovatno biti konzervativniji – to će otežati zagovornicima industrije, kao i civilnom društvu, da se zalažu za održiviju mobilnost i biciklizam", rekao je on.

"Dakle, da se ova deklaracija uradi pre sledećeg kruga izbora je nešto na šta zaista treba ukazati... Da bi se osiguralo da, kao Evropa, idemo u određenom pravcu koji uvek nalazi načine da bolje integrišemo biciklističku i transportnu politiku".

Kratkoročno, aktivisti se nadaju da će deklaracija dovesti do većeg ulaganja u biciklizam, uključujući i instrumente EU za finansiranje, Fond za socijalnu klimu, Evropski fond za regionalni razvoj i Kohezioni fond.

Reakcije

Andrej Novakov, bugarski poslanik iz grupe EPP desnog centra, rekao je u postu na mreži "X" (bivši Tviter) da će deklaracija pomoći u "borbi protiv klimatskih izazova i obezbeđivanju moderne gradske mobilnosti", pozdravljajući njen pozitivan doprinos zapošljavanju.

Međutim, poslanik EP je upozorio da se EPP "zalaže za supsidijarnost i slobodu za ljude i regione da biraju prevoz koji im najviše odgovara", dodajući da bi prelazak na bicikl trebalo "da se zasniva na preferencijama i poboljšanim uslovima umesto poreza na ugljenik na gorivo" .

Izvor: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS

Novakovova objava odražava politiku EPP-a da brani vozače automobila, pri čemu se grupa javno protivi zelenim merama za ograničavanje upotrebe automobila.

Predstavnici biciklističke industrije su u međuvremenu pohvalili deklaraciju.

Kevin Mejn, izvršni direktor Cicling Industries Europe, rekao je da predlog "probija novi teren tako što uključuje sve ključne oblasti potrebne za uspešan biciklistički ekosistem za društvo i biznis".

Njegove komentare ponovio je Manuel Marsilio, generalni direktor Konfederacije evropske biciklističke industrije, koji je rekao da će njegova implementacija "pomoći daljem razvoju i rastu biciklističkog sektora kao centralnog partnera u ekosistemu mobilnosti EU i kao evropskog biciklizma svetske klase industrija".

(EURACTIV.rs)