Nacrt standarda Euro 7, koji je predstavljen u novembru 2022. godine fokusira se na zagađivače štetne po ljudsko zdravlje, a ne na emisije ugljenika, azot oksid i ugljen monoksid.
Predlog Evropske komisije „Euro 7" o zagađenju koje izazivaju vozila ponovo se našao na udaru kritike u utorak (27. juna), a vodeći zakonodavac EU ga je ocenio štetnim za potrošače i proizvođače automobila, tvrdeći da su neophodne suštinske promene.
Evropski poslanik Aleksandar Vondra, češki poslanik iz nacionalističke grupe ECR, predstavio je svoj izveštaj o ovom pitanju na sastanku parlamentarnog odbora za životnu sredinu u Briselu.
„Ovom predlogu moramo pristupiti sa jasnim razumevanjem njegovih posledica: predloženi standard „Euro 7" naneće štetu potrošačima, kao i proizvođačima. Njegovi uticaji su nesrazmerni pozitivnim efektima na životnu sredinu", rekao je on.
Standardi zagađenja, kako ih je iznela Komisija, „podići će cene i proizvođačima i potrošačima, potencijalno odvratiti ljude od kupovine novih automobila ili ih gurnuti ka tržištu starijih i polovnih vozila koji mnogo zagađuju", dodao je on.
Nacrt standarda "Euro 7", koji je predstavljen u novembru 2022. godine fokusira se na zagađivače štetne po ljudsko zdravlje, a ne na emisije ugljenika, azot oksid i ugljen monoksid.
Prema predlogu, najniže vrednosti emisije izduvnih gasova prema prethodnoj uredbi, "Euro 6", biće obavezne za automobile i kombije, sa posebnim ograničenjima za autobuse i kamione.
Po prvi put, ograničenje će biti stavljeno i na čestice koje se izbacuju iz kočnica i guma.
Podela zbog predloga
Evropski parlament je oštro podeljen po pitanju predložene revizije, pri čemu konzervativci pozivaju da se predlog "Euro 7" ublaži ili ukine, dok socijalisti i Zeleni žele da se pooštre granice zagađenja.
Jens Gisek iz grupe desnog centra EPP rekao je da regulatorni pristup koji zastupa Frans Timermans, koji je zadužen za zeleni dogovor EU, "šteti Evropi kao mestu za poslovanje".
„Vidimo šta Amerikanci rade kada je u pitanju podrška njihovoj industriji, a čime se mi u međuvremenu bavimo? Donošenjem više propisa, većom birokratijom i otežavanjem života našim kompanijama", rekao je on.
Gisek je doveo u pitanje potrebu za revizijom standarda zagađenja u svetlu zabrane prodaje novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine, ponavljajući stavove industrije da bi stroža pravila o zagađenju za motore sa unutrašnjim sagorevanjem smanjila ulaganja u "čistija" vozila.
„S obzirom na to da se bliži kraj proizvodnje motora sa unutrašnjim sagorevanjem, moramo da ublažimo ograničenja. Mere "Euro 6" testa treba da se zadrže", rekao je on.
Levica zastupa drugačije mišljenje.
„Mislim da nam je potrebno zakonodavstvo "Euro 7" kako bismo bili sigurni da naši građani u Evropi neće imati problema sa zdravljem", rekla je Kristel Šeldemose, izvestilac za grupu S&D levog centra.
Prepoznajući jaz između konzervativaca i socijalista, Šaldemose je pozvala grupe da sednu zajedno „kako bismo videli da li postoji ikakva šansa da se sretnemo, iako smo na veoma različitim stranama po ovom pitanju".
Bas Eikhout iz Zelenih nije bio impresioniran izveštajem.
„Iskreno rečeno, vi ne jačate i ne unapređujete predlog Komisije, već ga slabite", rekao je Vondri.
Put napred
Pozivi industrije da se odloži datum početka pravila - predviđen za 1. jul 2025. u nacrtu Komisije - vezani su za njihov nivo ambicija, rekao je Eikhout.
„Možemo da razgovaramo o kasnijoj implementaciji, ali to je logično samo ako imate ambiciju... Ako nemamo ambiciju, možemo je primeniti sutra!"
Centristička grupa Obnova ohrabrila je obe strane komiteta da izbegavaju zauzimanje „ideoloških" stavova.
„Zaista ne možemo da priuštimo, kao što smo imali u prošlosti, da imamo potpuni raskol u ovom odboru, podeljenom na dva bloka", rekla je španska poslanica Suzana Solis Perez, izražavajući zabrinutost zbog uticaja zakona na poslovanje.
„Ne bi trebalo da bude dodatnih troškova nametnutih sektoru kada smo im dali jasan izazov, a to je prelazak na električni transport i dekarbonizaciju teških kamiona", rekla je ona.
Mark Niklas, koji predstavlja Evropsku komisiju, podsetio je zakonodavce da je "Euro 7" namenjen zaštiti zdravlja građana Evrope.
„Nažalost, imamo 70.000 prevremenih smrti godišnje zbog zagađenja od drumskog saobraćaja. To je tri puta više od smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama", rekao je Niklas, i dodao: „Sa značajnim slabljenjem "Euro 7", zemlje članice bi verovatno imale poteškoća da ispune zahteve za kvalitet vazduha".
Niklas je takođe odbacio tvrdnje da bi predlog Komisije prouzrokovao skok cena vozila.
„Slažemo se da ciljevi kvaliteta vazduha moraju biti izbalansirani sa pristupačnošću mobilnosti i konkurentnosti naše industrije. Verujemo da je naš predlog već otišao veoma daleko do tog balansa", rekao je on.
(EURACTIV.rs)