Životna sredina

NOVA MERA FRANCUSKE ZA SMANJENJE EMISIJE GASOVA: Zabrana letova na kratkim razdaljinama tamo gde su vozovi dostupni

Autor Milena Antonijević

U Francuskoj je potpisana zabrana kratkih domaćih letova za putovanja koja se vozom mogu obaviti za dva i po sata.

Izvor: EPA-EFE/Teresa Suarez

Dekret je najavio Clement Beaune, francuski ministar saobraćaja.

„Ovo je suštinski korak i snažan simbol u politici smanjenja emisije gasova staklene bašte“, rekao je Beaune u saopštenju.

„Dok se nemilosrdno borimo za dekarbonizaciju našeg načina života, kako možemo opravdati upotrebu aviona između velikih gradova koji imaju koristi od redovnih, brzih i efikasnih veza vozom“, dodao je on.

Ukinute su samo tri rute, one koje povezuju aerodrom Pariz-Orli sa gradovima Bordo, Nant i Lion. To neće uticati na letove sa presjedanjem.

Da bi se zabrana primenila, EU je insistirala da dotični vazdušni put mora imati alternativu brze železnice koja omogućava putovanje između dva grada za manje od dva i po sata. Takođe mora postojati dovoljno vozova koji voze rano i kasno da bi se omogućilo putnicima da provedu najmanje osam sati na odredištu.

Neki su kritikovali francuskog predsednika Emanuela Makrona što je ublažio predloge svog sopstvenog odbora za zaštitu životne sredine, koji je i preporučio zabranu letova gde bi putovanje vozom trajalo manje od četiri sata.

Kritičari su istakli da linije za brze vozove već odvode putnike iz avio-kompanija i da zabrana govori o klimatskim merama, a da se zapravo ništa ne radi na njima.

„Niko neće biti prevaren ovom merom. Putnici se prirodno odbijaju od letova na ovim rutama“, tvitovao je Gijom Šmid, bivši potpredsednik sindikata pilota Er Fransa.

„Francuska zabrana letova je simboličan potez, ali će imati vrlo mali uticaj na smanjenje emisija“, rekao je Jo Dardenne, direktor avijacije u grupi za kampanju za čistiji transport Transport & Environment.

T&E procenjuje da tri rute na koje se odnosi zabrana predstavljaju samo 0,3% emisija proizvedenih letovima koji poleću iz kontinentalne Francuske i 3% emisija domaćih letova u zemlji (računajući samo unutrašnje letove na kopnu).

(EURACTIV.rs)