Tehnologija

AUTOMOBILI BEZ VOZAČA NA PUTEVIMA VELIKE BRITANIJE DO 2026. GODINE: Koliko je ovo realan i bezbedan scenario?

Prošlog meseca, vlada je objavila planove za novu zakonodavnu regulativu koja bi omogućila automatsku voženju na putevima Velike Britanije. Međutim, kritičari tvrde da, ukoliko tehnologija nije spremna, može izazvati ozbiljne nesreće.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanovic

Automobili bez vozača mogli bi se naći na nekim putevima u Velikoj Britaniji do kraja 2026. godine, rekao je za BBC Mark Harper, sekretar za transport i dodao da očekuje da će vlasnici tih vozila moći da putuju bez potrebe da gledaju kuda idu do kraja te godine.

Prošlog meseca, vlada je objavila planove za novu zakonodavnu regulativu koja bi omogućila automatsku voženju na putevima Velike Britanije. Međutim, kritičari tvrde da, ukoliko tehnologija nije spremna, može izazvati ozbiljne nesreće.

Harper je rekao da je lično video tehnologiju "na delu" u Kaliforniji i da želi da ljudi imaju "poverenje" u odgovarajući sistem bezbednosti.

"Zakonodavstvo se trenutno razmatra u parlamentu, pa se nadam da ćemo to proći kroz parlament do kraja 2024. godine. Verovatno već od 2026. godine ljudi će početi videti neke elemente ovih automobila koji imaju potpuno samostalne sposobnosti vožnje kako se uvode", rekao je.

Harper je insistirao da će se tehnologija uvoditi "postepeno" i da će pojedinci sami odlučivati da li žele da je koriste. 

"Postoji stvarni potencijal za ovu vrstu tehnologije da zapravo poboljša bezbednost na putevima, ne samo za vozače, ne samo za putnike, već i za druge ranjive učesnike u saobraćaju - pešake, bicikliste - kako bi zaista poboljšala bezbednost na putevima, što je stvarna dobit za sve," kazao je on.

I dok su potpuno automatizovana vozila prošla milione milja na javnim putevima u SAD i Kini, Velika Britanija je do sada bila oprezna u vezi s njima.

Neki modeli automobila dolaze sa tehnologijom asistencije vozaču koja može održavati poziciju vozila u skladu sa okolnim saobraćajem i držati ih u odgovarajućem traku. Međutim, čovek (vozač) mora držati ruke na volanu i neprekidno gledati put.

Samo Fordov Mustang Mach E dozvoljava vozačima u Velikoj Britaniji da skinu ruke sa volana na određenim deonicama auto-puta u Engleskoj, Velsu i Škotskoj, pri čemu proizvođač automobila tvrdi da vozači moraju zadržati pogled na putu.

Na pitanje voditelja programa BBC Radio 4 Today Džejmsa Maja, da li je san da automobil bez vozača može da vozi do njega iz kafane, direktor Ford BlueCruise-a Čarls Nolan kaže da tehnologija "trenutno sigurno nije na tom nivou" i da mora još dosta toga da se uradi.

"Prema mom mišljenju, tehnologija bi trebala da evoluira, softver bi trebao da evoluira, a regulativa bi trebala da evoluira," objasnio je.

(J.N./EURACTIV.rs)

Vozački automobili mogli bi se pojaviti na nekim putevima u Velikoj Britaniji do kraja 2026. godine, rekao je ministar saobraćaja BBC-u.

Mark Harper takođe je izjavio da očekuje da će vlasnici tih vozila moći putovati bez potrebe da prate kuda idu do kraja te godine.

Prošlog meseca, vlada je objavila planove za novu zakonodavnu regulativu koja bi omogućila automatsko voženje na putevima Velike Britanije.

Međutim, kritičari tvrde da, ako tehnologija nije spremna, može izazvati ozbiljne nesreće.

G. Harper je rekao da je lično video tehnologiju u upotrebi u Kaliforniji i da želi da ljudi imaju "poverenje" u odgovarajući sistem bezbednosti.

"Zakonodavstvo se trenutno razmatra u parlamentu, pa se nadam da ćemo to proći kroz parlament do kraja 2024. godine", rekao je.

"Verovatno već od 2026. godine ljudi će početi videti neke elemente ovih automobila koji imaju potpuno samostalne sposobnosti vožnje kako se uvode."

G. Harper je insistirao da će se tehnologija uvoditi "postepeno" i da će biti stvar pojedinaca da li žele da je koriste.

"Ima ogroman broj potencijalnih upotreba, očigledna je ona da oko 88% saobraćajnih nesreća koje danas vidimo uzrokuje greška vozača nekog vida", dodao je.

"Postoji stvarni potencijal za ovu vrstu tehnologije da zapravo poboljša bezbednost na putevima, ne samo za vozače, ne samo za putnike, već i za druge ranjive učesnike u saobraćaju - pešake, bicikliste - kako bi zaista poboljšala bezbednost na putevima, što je stvarna dobit za sve."

I dok su potpuno automatizovana vozila prošla milione milja na javnim putevima u SAD-u i Kini, Velika Britanija je do sada bila oprezna u vezi s njima.

Neki modeli automobila dolaze sa tehnologijom asistencije vozaču koja može održavati poziciju vozila u skladu sa okolnim saobraćajem i držati ih u odgovarajućem traku. Međutim, ljudski vozač mora držati ruke na volanu i neprekidno gledati put.

Samo Fordov Mustang Mach E dozvoljava vozačima u Velikoj Britaniji da skinu ruke sa volana na određenim deonicama autoputa u Engleskoj, Velsu i Škotskoj, pri čemu proizvođač automobila tvrdi da vozači moraju zadržati pogled na putu.

Na pitanje voditelja programa BBC Radio 4 Today Jamesa May-a da li je fantazija da autonomni automobil vozi do njega iz kafane, direktor Ford BlueCruise-a Charles Nolan rekao je da tehnologija "trenutno sigurno nije tamo".

"Mislim da ima još dosta da se radi", rekao je.

"Prema mom mišljenju, tehnologija bi trebala da evoluira, softver bi trebao da evoluira, a regulativa bi trebala da evoluira."

"I zatim, poslednji deo toga je prihvatanje kupaca i sposobnost plaćanja, što bi takođe trebalo da se razvija."