Tehnologija

KAKO ĆE VEŠTAČKA INTELIGENCIJA ZAŠTITITI KRITIČNU INFRASTRUKTURU NA MORU? Ključna saradnja vojnog i civilnog sektora

Autor Aleksandra Vrbica

"Koristiti osobu da nadgleda infrastrukturu znači trošiti mnogo novca, pa zašto biste sami išli kada možete poslati robota? To je jeftino, izvodljivo je", rekao je Pjer Roberto Folđero, direktor Finkantijerija, o prednostima dronova.

Izvor: EPA-EFE/Fabio Frustaci

Vojni i civilni sektor treba da sarađuju kako bi izgradili mrežu brodova, podmornica i dronova za zaštitu kritične infrastrukture, rekao je za EURACTIV generalni direktor Finkantijerija, jedne od najvećih svetskih brodograditeljskih grupa.

Sistemi kao što su bespilotne letelice i podmornice, koji rade sa drugim senzorima na brodovima, "prikupljaće podatke, zatim će stvoriti jezero podataka, transformisati u informacije, a zatim preneti u odluke, sve kroz algoritame veštačke inteligencije", rekao je Pjer Roberto Folđero.

"Brod će postati sistem sistema", tvrdio je on.

Potreba za zaštitom kritične infrastrukture došla je u prvi plan političkog odlučivanja tokom prošle godine, pošto je Rusija pokazala da je spremna da u Ukrajini cilja bolnice, elektrane ili institucije.

Uništenje gasovoda Severni tok prošle jeseni izazvalo je zabrinutost među Evropljanima zbog drugih ranjivosti i dovelo do pojačanog praćenja infrastrukture.

EU i NATO uspostavili su platforme za koordinaciju, a članice vojne alijanse su se saglasile da pojačaju nadzor i predvide rizike.

Finkantijeri, takođe poznat po svojim inovacijama, ima za cilj da predvodi razvoj tehnologija i metoda za nadzor osnovnih infrastruktura na moru, kao što su podmorski internet kablovi, vetroparkovi ili cevovodi.

Ključ za robotizaciju

Prema Folđeru, brodovi će u budućnosti morati da budu jedan od elemenata prikupljanja podataka na moru.

"Da bi brod nabavio podatke", rekao je on, "potrebno vam je više senzora, više automatizacije, kako biste fizički prikupili te podatke" za rad sa samim brodom.

Italijanski biznismen je insistirao na upotrebi bespilotnih dronova i podmornica u prikupljanju podataka. Taj izbor je "pitanje efektivnosti i efikasnosti" na osnovu veličine i broja stavki, rekao je on.

Ova metoda rada se primenjuje u Norveškoj, gde je VARD, kompanija u koju je Finkantijeri investirao, predložila brodove sa "lakom ili bez posade" i "opciono sa posadom" za plovidbu vodama oko vetroparkova. Takođe obavljaju inspekciju, održavanje, popravku i laku konstrukciju na daljinu.

Severno more je identifikovano kao kritična tačka za podmorske ključne infrastrukture, koje Rusija špijunira, javile su holandske obaveštajne agencije.

Izvor: EPA-EFE/LUCA ZENNARO

Bespilotni rad

Folđerovo razmišljanje se takođe zasniva na ideji da roboti mogu putovati brže i na udaljenijim mestima od ljudi.

"Koristiti osobu da nadgleda infrastrukturu znači trošiti mnogo novca, pa zašto biste sami išli kada možete poslati robota? To je jeftino, izvodljivo je", rekao je on na pitanje o prednostima korišćenja dronova.

Iako je Folđero pohvalio ulogu dronova u ovom scenariju, rekao je da ljudi ne bi trebalo da "imaju percepciju da želimo da budemo proizvođači dronova".

Budućnost kompanije leži u tome da bude sistemski integrator, dodao je on, što je definisao kao "pružanje rešenja, povezivanje tačaka na najboljim dostupnim tehnologijama".

"Želimo da budemo odabrani sistemski integrator za složene zahteve, a onda je na nama da odlučimo šta ćemo proizvoditi, šta kupiti, šta ćemo komercijalno rizikovati jer ćemo garantovati efikasnost rešenja", rekao je on.

Upitan koliko brzo i koliko mnogo dronova može da se uvede u mrežu sistema za prikupljanje podataka, on se uzdržao od navođenja brojeva i rekao: "To će biti postepeno, nije tako jednostavno".

"Konceptu podvodnih mreža potrebni su novi protokoli: bežična veza koju poznajemo na suvom ne radi pod vodom. Morate da napravite podvodnu mrežu."

S tim u vezi, Finkantijeri je potpisao memorandum o razumevanju sa italijanskom kompanijom C.A.B.I. Cattaneo, specijalizovanom za dizajn, razvoj i snabdevanje podvodnih vozila za pomorske specijalne snage.

Ovo je došlo zbog potrebe "procene komercijalne i industrijske saradnje u oblasti podvodnih vozila i njihove integracije sa većim plovilima", saopštila je kompanija početkom avgusta.

Vojska sama po sebi nije dovoljno dobra

Finkantierijev šef se nada da će iskoristiti prednosti civilne inovacije veštačke inteligencije za obradu podataka prikupljenih na moru.

"U domenu veštačke inteligencije, prema mom mišljenju, civilni svet će doprinositi vojsci", rekao je Folđero. "Inteligenciji su potrebni podaci, a jezero podataka je internet", rekao je on u vezi sa inteligencijom otvorenog koda, koja je dostupna i može je koristiti vojska.

S druge strane, poverljive vojne informacije u različitim nacijama otežavaju deljenje podataka.

(EURACTIV.rs)