Opšta uredba o zaštiti podataka, koja predstavlja okvir EU za privatnost podataka, zahteva od organizacija koje obrađuju lične podatke da imaju pravni osnov za to.
WhatsApp je ažurirao svoju politiku privatnosti u ponedeljak (17. jula) prelaskom na pravnu osnovu „legitimnog interesa" nakon sankcije irskog komesara za zaštitu podataka u januaru.
Opšta uredba o zaštiti podataka, koja predstavlja okvir EU za privatnost podataka, zahteva od organizacija koje obrađuju lične podatke da imaju pravni osnov za to. U januaru je irska Uprava za zaštitu privatnosti odlučila da pravna osnova WhatsApp-a nije dovoljno utemeljena i naložila aplikaciji za razmenu poruka da to promeni.
Komesar za zaštitu podataka je vodeći organ za nekoliko prekograničnih slučajeva, pošto većina velikih tehnoloških kompanija ima svoje evropsko sedište u Irskoj. Odluka regulatora usledila je nakon niza pritužbi nevladine organizacije za digitalna prava NOYB, koju je predvodio austrijski aktivista Maks Šrems.
NOYB je osporio zakonsku osnovu „ugovora" Mete, matične kompanije WhatsApp-a. Pre nego što je Zakon EU o privatnosti ušao u primenu, svaka platforma u vlasništvu Mete promenila je svoje uslove i odredbe kako bi naveli da su korisnici korišćenjem usluge pristali na obradu njihovih ličnih podataka radi poboljšanja i bezbednosti usluge.
Dok je irska Uprava za zaštitu privatnosti u početku stala na stranu Mete, odbacio ga je Evropski odbor za zaštitu podataka, koji okuplja sve organe EU za zaštitu podataka. Kao rezultat toga, WhatsApp je kažnjen sa 5,5 miliona evra, dok su Fejsbuk i Instagram kažnjeni sa 210 miliona evra, odnosno 180 miliona evra.
Prelazak na "legitimni interes"
WhatsApp je, zajedno sa drugim Meta servisima, uložio žalbu na odluku, ali u međuvremenu mora da se povinuje i pređe na novu pravnu osnovu, koja je pronađena u ideji „legitimnog interesa".
Prema WhatsApp-u, pod legitimnim interesom korisnici će i dalje moći da prigovore zbog korišćenja njihovih informacija.
Međutim, sugeriše se da bi ova pravna osnova mogla biti podjednako nestabilna. Prošle godine, italijanske vlasti su upozorile da se ne koristi pravni osnov legitimnog interesa za isporuku personalizovanog oglašavanja.
Štaviše, Evropski sud pravde je nedavno presudio da Fejsbukovo korišćenje ličnih podataka zarad onlajn oglašavanja ne može biti opravdano bez pristanka korisnika, sugerišući da bi pravna osnova za „pristanak" mogla biti jedina održiva opcija.
„Po nalogu irske Uprave za zaštitu privatnosti, ažurirali smo pravni osnov na koji se oslanjamo za poboljšanje usluga i u bezbednosne svrhe u evropskom regionu. Ovo ne menja našu posvećenost privatnosti korisnika, a ažuriranja politike privatnosti za evropski region ne menjaju način na koji tretiramo podatke korisnika", rekao je portparol WhatsApp-a za EURACTIV.
Portparol je dodao da „gde god da se nalazite u svetu, mi štitimo sve lične poruke enkripcijom, što znači da niko, čak ni WhatsApp, ne može da ih čita ili sluša".
Kompanija je pojasnila da promene neće uticati na korisnike, šifrovanje ili deljenje podataka sa drugim platformama u vlasništvu Mete.
Ažuriranja smernica
U prošlosti, WhatsApp je takođe bio pod nadzorom organa za zaštitu potrošača nakon ažuriranja njegove politike privatnosti i uslova koji su uvedeni u januaru 2021. godine.
Nekoliko potrošačkih organizacija podnelo je pritužbe da je kompanija neopravdano vršila pritisak na korisnike da prihvate izmene bez odgovarajućeg objašnjenja njihovih implikacija, što su žalbe koje su nadležni organi ocenili kao osnovane.
Shodno tome, od aplikacije je zatraženo da uvede neke korektivne mere, odnosno da objasni promene i kako one utiču na prava korisnika, da korisnicima pruži mogućnost da odbiju ažuriranje, kao i da ga prihvate, kao i da obezbedi da korisnici mogu da odlože donošenje te odluke bez pritiska ponavljajućih obaveštenja.
(EURACTIV.rs)