Kina je rekla da će se „odlučno protiviti“ prinudnoj prodaji TikToka, u prvom direktnom odgovoru na zahteve Bajdenove administracije. SAD su bile izričite u zahtevu da kineski vlasnici aplikacije prodaju svoj udeo u kompaniji.
Komentari su usledili dok je izvršni direktor TikToka, Shou Chev svedočio pred američkim zakonodavcima, usred sve većeg nadzora vezanosti aplikacije sa Pekingom.
Kinesko ministarstvo trgovine saopštilo je da bi prinudna prodaja TikToka „ozbiljno narušila" poverenje globalnih investitora u Sjedinjene Države.
„Ako su vesti o prinudnoj prodaji istinite, Kina će se tome odlučno suprotstaviti", rekla je Šu Jueting, portparolka ministarstva, na konferenciji za novinare u Pekingu, dodajući da bi za svaki potencijalni sporazum trebalo odobrenje kineske vlade.
„Prodaja ili dezinvesticija društvene mreže TikTok uključuje izvoz tehnologije, a administrativne procedure licenciranja moraju biti sprovedene u skladu sa kineskim zakonima i propisima", rekla je ona.
Ranije, Peking nije direktno težio potencijalnoj prinudnoj prodaji. Međutim, počevši od 2020. godine, signalizirao je da želi da zaštiti kinesku tehnologiju dodavanjem algoritama za preporuke, koji bi mogli uključiti TikTok, na listu tehnologija ograničenih za izvoz.
Kina možda više voli da TikTok bude zabranjen nego da padne u ruke SAD
Ču je na svom prvom saslušanju u Kongresu, pokušao da pruži nijansirane odgovore i da ublaži zabrinutost zakonodavaca o kompaniji i njenoj matici, pekinške Bajtedans.
Poslanici su ga, međutim, često prekidali i nazivali izbegavajućim. Posle više od pet sati svedočenja, zakonodavci su izrazili dubok skepticizam u pogledu pokušaja njegove kompanije da zaštiti korisničke podatke u SAD i ublaži zabrinutost oko svojih veza sa Kinom.
To znači da će verovatno biti više poziva Vašingtona da se zabrani TikTok ako se kompanija ne odvoji od svoje kineske matične kompanije, kažu analitičari.
Shou Chev,izvršni direktor TikToka planira da kaže Kongresu da njegova aplikacija čini više da zaštiti mlade korisnika od rivalskih društvenih medija i da Peking nema autoritet nad svojim podacima, pozivajući se na poznate argumente kako bi sprečio američku zabranu ili prinudnu prodaju.
Kineska vlada možda ima pravo veta na prodaju, prema najnovijem Šuovom odgovoru i prethodnim akcijama Pekinga.
U decembru su kineski zvaničnici predložili pooštravanje pravila koja regulišu prodaju algoritama za preporuke zasnovane na sadržaju stranim kupcima.
Veruje se da su TikTokovi algoritmi, koji drže korisnike zalepljenim za aplikaciju, ključni za njen uspeh. Algoritmi daju preporuke na osnovu ponašanja korisnika, gurajući na taj način video zapise koji im se zaista sviđaju i žele da gledaju.
Kineski regulatori su prvi put dodali algoritme na ograničenu listu tehnologija u avgustu 2020, kada je Trampova administracija zapretila da će zabraniti TikTok ukoliko ne bude prodat.
Analitičari i pravni stručnjaci veruju da bi Peking možda više voleo da TikTok napusti američko tržište umesto da preda svoj algoritam.
(EURACTIV.rs)