Energetika

BRODOVLASNICI PROTIV UKLJUČIVANJA ZELENIH GORIVA U DRUMSKI TRANSPORT: Tvrde da kamioni i autobusi imaju alternativu

Autor Milena Antonijević

Oskudna e-goriva i održiva biogoriva treba da budu rezervisana za teško dekarbonizujuće načine transporta, kao što je transport brodovima, umesto da idu u kamione i autobuse gde je elektrifikacija održiva opcija, tvrde vlasnici brodova.

Izvor: EPA-EFE/IGOR TKACHENKO

Evropska zajednica udruženja brodara (ECSA), trgovinska grupa koja predstavlja 20 nacionalnih udruženja brodovlasnika iz EU i Norveške, izdala je saopštenje uoči glasanja u Evropskom parlamentu 21. novembra, na kojem će zakonodavci odlučiti o novim pravilima za smanjenje emisije gasova iz teških vozila.

Prema nacrtu stava Parlamenta, koji je izglasan u skupštinskom odboru za životnu sredinu, proizvođači bi bili u obavezi da smanje prosečnu emisiju iz voznog parka novih teških vozila za 45 odsto 2030. godine, 70 odsto 2035. i 90 odsto 2040. godine.

Međutim, brodovlasnici su zabrinuti zbog pokušaja da se u tekst uključi amandman kojim bi se količina alternativnih goriva u evropskoj mešavini goriva uračunala u nove standarde CO2.

Prema takozvanom mehanizmu faktora korekcije ugljenika (CCF), procenat mešavine benzina i dizela iz obnovljivih izvora bio bi oduzet od emisije ugljenika izračunate za nove dizel kamione prema pravilima o CO2.

Na primer, ako se 10% evropske mešavine goriva sastoji od biogoriva i e-goriva i 90% fosilnih goriva, tih 10% bi se oduzelo od već postignutih ciljeva CO2 za kamione.

CCF mehanizam snažno podržavaju proizvođači goriva, posebno industrije biogoriva i e-goriva, koji tvrde da CCF bolje odražava stvarne emisije ugljenika iz teških vozila.

Međutim, brodovlasnici kažu da će uključivanje CCF-a dovesti do konfuzije na tržištu i rezultiraće „nepotrebnim dodatnim podsticajima" za alternativna goriva u sektoru drumskog saobraćaja.

Iako je CCF na kraju odbijen na nivou odbora, spekuliše se da će biti ponovo uveden tokom plenarne sednice, na kojoj svi poslanici EP mogu da glasaju o zakonu.

„Verujemo da će uvođenje CCF-a stvoriti veštačku potražnju za alternativnim gorivima u drumskom saobraćaju gde postoje druge alternative i da će odvesti ključne količine dalje od transporta brodovima i drugih sektora koje je teško smanjiti, koji nemaju druge alternative za dekarbonizaciju, ", navodi se u saopštenju ECSA.

„Da bi pomorska industrija ispunila svoje ambiciozne ciljeve dekarbonizacije, čista goriva moraju biti dostupna na tržištu u dovoljnim količinama i po pristupačnoj ceni", dodaje se u saopštenju.

Savet EU, koji predstavlja 27 država članica bloka, već je odbacio CCF uprkos podršci koalicije zemalja uključujući Italiju, Češku, Slovačku i Poljsku. To znači da je plenarno glasanje u Parlamentu poslednja šansa da se mehanizam uključi u tekst.

I e-goriva, koja se dobijaju od zelenog vodonika, i napredna biogoriva napravljena od otpada i ostataka, dostupna su u veoma ograničenim količinama, što ih čini veoma traženim kao sredstvom za smanjenje emisija iz transporta.

Niska ponuda i velika potražnja doveli su do zabrinutosti da će se pojaviti konkurencija među sektorima za kontrolu zelenih goriva, posebno zato što su i pomorski i avijacijski sektor zakonski obavezni da smanje upotrebu fosilnih goriva.

Izjava ECSA-e odražava uverenje među kompanijama u pomorstvu i vazduhoplovstvu da e-goriva i napredna biogoriva treba da se povuku iz sektora puteva, koji se može okrenuti elektrifikaciji kao načinu smanjenja emisija.

Iako postoje električni avioni i brodovi, trenutni modeli su sposobni za samo vrlo kratka putovanja, što ih čini neprikladnim za većinu komercijalnih svrha.

U septembru je Karsten Špor, generalni direktor nemačkog nacionalnog prevoznika Lufthanza, kritikovao insistiranje Berlina da se dozvoli prodaja automobila koji rade isključivo na e-goriva nakon 2035. godine, tvrdeći da će ovim gorivima morati da budu prioritet da bi se smanjile emisije iz aviona.

„Pojačanje tržišta"

Za razliku od insistiranja pomorskog sektora da bi CCF štetio dekarbonizaciji vidova transporta koje je teško umanjiti, mehanizam je snažno branila Alijansa eFuels, organizacija koja predstavlja kompanije iz naftnog i automobilskog sektora sa ciljem da povećaju upotrebu sintetičkih goriva. .

Ralf Diemer, generalni direktor Alijanse za e-gorivo, rekao je za Euractiv da će CCF zapravo poboljšati tržište e-goriva širom sveta.

„Ako proizvođači goriva moraju da proizvode dovoljne količine obnovljivih goriva za vazduhoplovstvo i brodarstvo, potreban nam je drumski transport kao poluga za jačanje tržišta", rekao je on.

U suprotnom, proizvodnja eKerozina ili eMetanola će stvoriti nusproizvode, na primer eDizel, koji neće naći tržište. To smanjuje atraktivnost investicija i odlaže trenutni problem da e-goriva jedva da su dostupna ni nakon 2030. godine", dodao je on.

Dimer je takođe naglasio da zakonodavstvo EU, kao što su FuelEU Maritime i ReFuelEU Aviation, već podstiče proizvodnju sintetičkih goriva za sektor pomorstva i vazduhoplovstva, pri čemu CCF pruža „još jednu tržišnu opciju za podršku međusektorskom prihvatanju e-goriva".

Nakon finalizacije stava Parlamenta sledeće nedelje, pregovori sa državama članicama će početi da se finalizuju u standardima CO2 za regulaciju teških vozila.

(EURACTIV.rs)