Ekonomija

KRIZA U CRVENOM MORU POKAZALA RANJIVOST EVROPE: Kako su sukobi uticali na skok cena?

Ovom plovidbenom rutom prevozi se 12 posto različitih roba širom sveta, uključujući naftu, i čak 30 posto kontejnerske robe. Suecki kanal već beleži značajan pad prihoda

Izvor: Printscreen/Youtube/ABC News

Kriza u Crvenom moru pokazala je ranjivost Evrope, a učestali napadi već nakon nekoliko nedelja uticali su negativno na ekonomiju čitavog kontinenta. Napadi američkih i britanskih snaga na pozicije Huta u Jemenu samo su dodatno zaoštrili već napetu situaciju na Bliskom istoku, a ozbiljne posledice će se tek osetiti, upozoravaju stručnjaci, s obzirom na to da je Crveno more ključna svetska trgovinska ruta.

Ovom plovidbenom rutom prevozi se 12 posto različitih roba širom sveta, uključujući naftu, i čak 30 posto kontejnerske robe. Suecki kanal već beleži značajan pad prihoda.

"Prihodi Egipta od takse za prolazak kroz Suecki kanal smanjeni su za 40 posto od početka godine u poređenju s istim periodom prethodne godine", izjavio je direktor Uprave Sueckog kanala, Osama Rabi.

Napadi Huta na brodove u Crvenom moru doveli do izbegavanja ove rute od strane ključnih brodskih prevoznika. Produženo zatvaranje ovog plovnog puta, povezanog sa Sueckim kanalom, moglo bi ozbiljno ugroziti globalne lance snabdevanja i dovesti do povećanja cena različitih proizvoda u ključnom trenutku borbe protiv inflacije.

Porast cene dizela

Porast globalnih cena dizela na skoro tromesečni maksimum, usred poremećaja u transportu, preti da "testira otpornost" privreda EU, izvestio je u sredu Fajnenšel tajms. Rastuće cene odražavaju zabrinutost trgovaca da će turbulencije zbog krize u Crvenom moru povećati troškove goriva za potrošače i poremetiti vitalne isporuke iz Azije u EU, jednog od najvećih svetskih uvoznika rafinisanih naftnih derivata.

Fjučersi na gorivo, globalno merilo za cene dizela, porasli su 15 odsto za nešto više od mesec dana, na 845 dolara po metričkoj toni, navodi FT, pozivajući se na podatke o trgovanju. Otkako su zapadne sankcije na rusku sirovu i rafinisane proizvode stupile na snagu 2022. godine, EU se u velikoj meri oslanjala na uvoz iz Azije i SAD.

Izvor: Screenshot YouTube/BBC News

Međutim, pošto mnogi tankeri sada izbegavaju rutu Crvenog mora, isporuka dizela u EU iz Azije je poskupela, jer su cene vozarina i osiguranja skočile, a brodovi obavljaju duža putovanja oko Rta dobre nade u Africi. U međuvremenu, održavanje rafinerije u SAD dodatno će smanjiti zalihe preko Atlantika i povećati fjučerse i maloprodajne cene, upozoravaju stručnjaci.

Zemlje EU se uglavnom "pokreću" na dizel, koji se koristi u transportu tereta i avijaciji, a takođe i za grejanje domova. Oštar rast cena bi povećao pritisak na ekonomije bloka, koje su već bile u teškom stanju i koje su se oslanjale na uvoz ruskog dizela sve dok nije zabranjen.

Uticaj na cene kafe

Troškovi evropskih pržionica kafe naglo su skočili zbog krize u Crvenom moru i prisilili ih na potragu za novim izvorima nabavke, upozoravaju trgovci i analitičari u sektoru. Putarine za kontejnere skočile su na ruti Azija-Evropa oko 150 odsto i mnoge pošiljke kafe u zrnu najvećih proizvođača sorte robusta, poput Vijetnama i Indonezije, kasne kupcima u Evropi do tri nedelje jer brodovi zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.

Pržionice su zato prisiljene da potraže druge izvore snabdevanja, uključujući Brazil i Ugandu. Posrednici kažu da su zbog toga veleprodajne cene porasle, što znači veće troškove za pržionice.

Izvor: YouTube/Insider News/Screenshot

"Primećujemo pad novih porudžbina (iz Evrope) jer kupci snose (više) troškove isporuke. Jako smo zabrinuti. U ovo doba godine izvoz kafe obično doseže vrhunac. Oko 60 odsto naše kave odlazi u Evropu", rekao je izvršni direktor jednog od najvećih vijetnamskih izvoznika kafe.

Problemi s manjkom kontejnera tek će se povećati i dostići razmere nalik onima na vrhuncu pandemije kovida19, upozoravaju trgovci.

Porast cena ostalih namirnica

Brodski giganti Maersk Hapag Lloyd, Mediterranean Shipping Company (MSC), CMA CGM i Evergreen objavili su krajem decembra da preusmeravaju sva planirana putovanja sa trenutnim efektom. Naftni gigant BP u ponedeljak se pridružio transportnim gigantima i pauzirao je transport kroz Suecki kanal zbog "slabljenja bezbednosti" u Crvenom moru.

Viši portfolio menadžer NevEdge Wealtha Ben Emons ukazuje da će ovo takođe imati efekte na poskupljenje druge robe kao što su kafa, soja, nikl i palmino ulje, s obzirom na to kako se procenjuje da 12 posto trgovinskih tokova robe koja se ne odnosi na naftu prolazi kroz Suecki kanal.

"Malo je verovatno da će poremećaj imati velike efekte na cene sirove nafte i LNG-a, jer mogućnosti preusmeravanja plovila podrazumevaju da proizvodnja ne bi trebalo da bude direktno pogođena", rekli su analitičari investicione banke u izveštaju.

Problemi snabdevanja blokirali proizvodnje u fabrikama

Zbog sukoba u Crvenom mogu pojavio se problem u snabdevanju delovima, a rezultat toga je obustavljanje proizvodnje u pojedinim fabrikama. To se desilo "Tesli" u Nemačkoj, a automobilski gigant nije usamljen u ovim problemima.

Izvor: Printscreen/Youtube/Futurity

Oko 12 do 15 procenata robe kojom se trguje širom sveta obično se otprema preko Crvenog mora i Sueckog kanala. U slučaju Nemačke, to je uglavnom uvoz iz Azije – na primer elektronika, hemikalije ili solarni paneli. Tankeri koji prevoze sirovu naftu često putuju kroz Crveno more. Uski morski putevi su najkraći put između Evrope i Azije. Mnogi brodovi koji sada izmiču moraju da putuju preko Južne Afrike - obilazni put od oko 6.000 kilometara.

Proizvodnja Teslinog švedskog konkurenta Volva u Gentu (Belgija) takođe je privremeno zaustavljena zbog problema u lancu snabdevanja - ali samo na nekoliko dana. Tesla je znatno ranjiviji kada su u pitanju međunarodni lanci snabdevanja iz više razloga, a posebno je ranjiv Teslin lanac snabdevanja. Prvo, sopstvena proizvodnja baterijskih ćelija na lokaciji Grunid još nije počela, s tim što su tu u pitanju poreski podsticaji o kojima je odlučila američka vlada 2023. godine. Proizvođač električnih automobila je tada dao prioritet proizvodnji baterija u Americi kako bi u potpunosti iskoristio poreske prednosti, a proizvodnja je tada obustavljena do daljnjeg.

(J.N./EURACTIV.rs)