Zbog sukoba u Crvenom mogu pojavio se problem u snabdevanju delovima, a rezultat toga je obustavljanje proizvodnje u nemačkoj fabrici
Fabrika proizvođača električnih automobila Tesla, u Nemačkoj (u blizini Berlina), zaustavila je proizvodnju i u blokadi je skoro dve nedelje. Prema navodima nemačkih medija, proizvodni proces je zaustavljen zbog problema u isporuci delova, uzrokovan napadima Huta u Crvenom moru.
"Nedostatak komponenti prisilio nas je da obustavimo proizvodnju vozila u gigafabrici Berlin-Brandenburg od 29. januara do 11. februara sa izuzetkom nekoliko područja", saopštio je američki gigant Tesla.
Ipak, kompanija uverava da ovaj potez ne bi trebalo da ima negativne efekte na zaposlene. Prema navodima portala tagesschau, kompanija se nije prijavila za skraćeno radno vreme. Svi zaposleni, uključujući i radnike na određeno vreme, biće i dalje plaćeni, poruka je menadžmenta kompanije.
U nekim manjim odeljenjima rad će se nastaviti, a planirano je da kompletna proizvodnja nastavi rad tek 12. februara.
Sukobi u Crvenom moru prave probleme
Automobilski gigant nije usamljen u ovim problemima, jer je sukob u Crvenom moru prouzrokovao mnogo veće i to na više nivoa. Pobunjenici Huti napadaju teretne brodove iz Jemena kako bi pokazali solidarnost sa islamističkom terorističkom organizacijom Hamas, zbog čega se rute isporuke prilagođavaju i produžavaju.
Oko 12 do 15 procenata robe kojom se trguje širom sveta obično se otprema preko Crvenog mora i Sueckog kanala. U slučaju Nemačke, to je uglavnom uvoz iz Azije – na primer elektronika, hemikalije ili solarni paneli. Tankeri koji prevoze sirovu naftu često putuju kroz Crveno more. Uski morski putevi su najkraći put između Evrope i Azije. Mnogi brodovi koji sada izmiču moraju da putuju preko Južne Afrike - obilazni put od oko 6.000 kilometara.
Proizvodnja Teslinog švedskog konkurenta Volva u Gentu, Belgija, takođe je privremeno zaustavljena zbog problema u lancu snabdevanja - ali samo na nekoliko dana. Tesla je znatno ranjiviji kada su u pitanju međunarodni lanci snabdevanja iz više razloga, a posebno je ranjiv Teslin lanac snabdevanja. Prvo, sopstvena proizvodnja baterijskih ćelija na lokaciji Grunid još nije počela, s tim što su tu u pitanju poreski podsticaji o kojima je odlučila američka vlada 2023. godine. Proizvođač električnih automobila je tada dao prioritet proizvodnji baterija u Americi kako bi u potpunosti iskoristio poreske prednosti, a proizvodnja je tada obustavljena do daljnjeg.
I iz tog razloga, evropska fabrika nastavlja da nabavlja baterije i njihove komponente iz Kine. Pored toga, Tesla još nije izgradila dovoljne kapacitete za skladištenje u Nemačkoj zato što je sopstvena fabrika još u izgradnji. Prema informacijama rbb-a, komponente za baterijske ćelije se trenutno isporučuju u Frankfurt (Oder) i tamo njima rukuje logistička kompanija pre nego što se transportuju autoputem u Grunheide za dalju upotrebu.
(J.N./EURACTIV.rs)