Ekonomija

SVE O REGISTRU "NE ZOVI": Kako će građani od danas moći da stanu na put nasrtljivim trgovcima i prodaji preko telefona?

Potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca obratiće se svom operatoru elektronskih komunikacija sa kojim ima zaključen ugovor i od njega tražiti da se nađe u registru "Ne zovi"

Izvor: Printscreen/Youtube/Alison Miller

Vest da će moći da se "zaštite" od nasrtljivih trgovaca obradovala je mnoge građanje, koji se godinama žale na pozive putem koji im različite kompanije nude svoje proizvode i usluge.  Registar "Ne zovi" aktivan je zvanično od 5. januara i predstavlja jedinstvenu bazu podataka koja bi potrošače trebalo da zaštiti od ove vrste uznemiravanja.

Na koji način funkcioniše? Jednostavno - potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca obratiće se svom operatoru elektronskih komunikacija sa kojim ima zaključen ugovor i od njega tražiti da se nađe u Registru. Obaveza trgovaca, odnosno promotera, je da pre pozivanja potrošača u Registru provere da li se određeni telefonski broj nalazi na spisku telefona koje ne treba zvati.

Ako se broj potrošača nalazi u Registru, a trgovac ga ipak pozove, biće u prekršaju. Prema zakonu određena je i visina novčanih kazni za ovakve prekršaje – za pravno lice iznosi 50.000 dinara, za preduzetnika 30.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu 8.000 dinara.

Upis podataka u Registar obavlja operator (bez naknade) koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga. Korisnik je jedini koji za svoj broj može tražiti upis u Registar. To mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnik kod nekog operatora.

Građani koji žele da se upišu u Registar to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora. Elektronski, potrošač može da se upiše putem internet stranice ili aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.

Oni koji žele mogu da se upišu na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva – popuniti zahtev u elektronskoj formi.

Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski – bilo preko internet stranice ili preko aplikacije – mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.

"Kada primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, operator uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je primljen zahtev korisnika," navodi se u pravilniku.

Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru „Ne zovi“ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja. Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra "Ne zovi" može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.

Kada potrošač raskine ugovor sa operatorom o korišćenju fiksne ili mobilne telefonije, a ne prebaci broj kod drugog operatora – operator ga ispisuje iz registra „Ne zovi“ u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije, predviđeno je pravilnikom. Ako potrošač nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora – ostaje upisan u registar "Ne zovi".

(J.N./EURACTIV.rs)