Ekonomija

NAJNOVIJA EVROPSKA METROPOLA KOJA JE UVELA BESPLATAN GRADSKI PREVOZ: Mera se odnosi na stanovnike, cilj manje zagađenje

Francuski grad Monpelje je u četvrtak (21. decembra) postao najnovija evropska metropola koja je svim svojim stanovnicima omogućila da se besplatno voze javnim prevozom.

Izvor: YouTube/Montpellier Méditerranée Métropole/Screenshot

Grad u Francuskoj poslednji je koji je uveo ovu meru. Cela evropska država Luksemburg, uključujući njenu prestonicu istog imena, ukinula je naplaćivanje karata 2020., nakon što je glavni grad Estonije Talin uveo ovu politiku 2013. godine.

Od četvrtka uveče, stanovnici Monpeljea sa posebnom propusnicom mogu besplatno da se vozetramvajima i autobusima u gradu na jugu Francuske.

Posetioci i turisti će i dalje morati da plate 1,60 evra po putovanju

Majkl Delafos, socijalistički gradonačelnik grada sa oko 500.000 stanovnika, obećao je besplatan javni prevoz kada je izabran 2020.

Počeo je tako što je te godine uveo besplatne vožnje vikendom, a zatim ih je sledeće godine proširio na sve mlađe od 18 ili starije od 65 godina tokom cele nedelje.

Delafos je rekao da je inicijativa deo "evropske posvećenosti… klimi i kupovnoj moći".

"Osnovali smo udruženje da pomognemo drugim evropskim gradonačelnicima da donesu isti izbor", rekao je on.

Odrii Benezeh, 46-godišnja menadžerka turističke agencije, bila je impresionirana.

"Ovo bi moglo da podstakne ljude da manje koriste svoje automobile, posebno zbog cene benzina u ovom trenutku", rekla je ona.

Pre inicijative da se javni prevoz u Monpeljeu učini besplatnim, samo 86.000 ljudi je platilo pretplatu da ga koristi, prema podacima do kojih je došao AFP.

Ali ta cifra se utrostručila na 260.000 pretplatnika poslednjih dana uoči lansiranja besplatne karte, bilo u obliku kartice ili aplikacije za pametne telefone.

Grad je saopštio da će novi transportni porez za kompanije sa više od 11 zaposlenih pomoći u finansiranju inicijative za besplatan prevoz.

Prošle godine stanovnici grada su činili 90 odsto od 39 miliona evra prihoda od prodaje karata u javnom prevozu.

(JA/EURACTIV.rs)