Ekonomija

NOVI AMERIČKI PROPISI O KINESKIM BATERIJAMA: Da li će uticati na cenu električnih vozila u SAD?

Autor Milena Antonijević

Američka vlada objavila je nove propise koji ciljaju na kineske baterije u električnim automobilima koji se prodaju u Sjedinjenim Državama. Da li bi to moglo povećati cenu električnih vozila za američke vozače?

Izvor: EPA/IAN LANGSDON

Bajdenova administracija predložila je pravila kojima bi se smanjile subvencije za vozila koja sadrže komponente akumulatora kineske proizvodnje ili za koja se utvrdi da ih proizvodi kompanija koja ima jake veze sa kineskom vladom.

Prema izveštaju Međunarodne agencije za energiju (IEA) za 2023.Kina je svetski lider u proizvodnji EV baterija, dominirajući skoro „svakom fazom lanca snabdevanja EV baterijama".

Počevši od sledećeg meseca, nakon 30-dnevnog perioda za javnu raspravu, vozila sa ovim komponentama više neće ispunjavati uslove za 7.500 američkih dolara kredita, kojim se potrošačima omogućava da uštede novac prilikom kupovine novog električnog automobila.

To je zato što nove smernice Ministarstva finansija SAD, Službe za unutrašnje prihode i Ministarstva energetike zabranjuju upotrebu delova koje prave ili sklapaju oni koje nazivaju „strani subjekti od interesa". Termin se odnosi na kompanije sa sedištem u Kini, Rusiji, Severnoj Koreji ili Iranu, ili sa najmanje 25% glasačkog interesa, članstvom u odboru ili vlasništvom vlade jedne od navedenih zemalja.

Pored toga, „počevši od 2025, čisto vozilo koje ispunjava uslove možda neće sadržati kritične minerale koje je FEOC ekstrahovao, obradio ili reciklirao", navodi Ministarstvo finansija.

Zvaničnici kažu da će privremeno isključiti određene materijale baterija kojima je bilo teško ući u trag kako bi kompanije imale vremena za tranziciju.

Propisi bi mogli da preoblikuju lance snabdevanja proizvođača automobila. IEA procenjuje da se dve trećine svetske proizvodnje baterija nalazi u Kini, dok na Sjedinjene Države otpada samo 10%.

Kina takođe vodi globalnu preradu minerala potrebnih za EV baterije, kao što su grafit i retke zemlje. Zemlja je nedavno ograničila izvoz takvih materijala, navodeći potrebu da zaštiti nacionalnu bezbednost.

Predsednik Bajden je stupio na funkciju rešen da preokrene višedecenijski trend puštanja poslova i fabrika u inostranstvo, u Kinu", rekao je Džon Podesta, viši savetnik predsednika za inovacije čiste energije, u saopštenju Ministarstva finansija.

„Pomažemo da se osigura da se budućnost električnih vozila proizvodi u Americi.

Američka veb stranica kompanije trenutno navodi da će se za dve verzije njenog popularnog modela 3 limuzina smanjiti poreski krediti, sa 7.500 dolara sada na 3.750 dolara u januaru. Model I, koji trenutno takođe ispunjava uslove za punu subvenciju, „verovatno" će se suočiti sa smanjenim poreskim kreditom nakon kraja ovog meseca, takođe, prema obaveštenju proizvođača automobila.

Tesla je dugogodišnji kupac kineskog CATL-a, najvećeg svetskog proizvođača EV baterija. CATL je ove godine uhvaćen u američkoj političkoj oluji zbog svog učešća u fabrici baterija za električna vozila u Mičigenu koju gradi Ford (F).

Planovi za objekat vredan 3,5 milijardi dolara koji bi se vodio kao podružnica američkog proizvođača automobila u potpunom vlasništvu, ali bi proizvodio baterije koristeći CATL-ovu tehničku ekspertizu, viđeni su kao način da Ford iskoristi prednosti poreskih kredita za EV.

Proizvođač automobila nije odmah odgovorio na zahtev za komentar o tome kako će na njega uticati promena regulative.

Udvostručavanje

Nove mere doprinose postojećim naporima Vašingtona da preusmeri proizvodnju automobila u Sjedinjene Države.

Prošle godine, Bajden je uveo Zakon o smanjenju inflacije, koji je nalagao da se vozila moraju sklapati u Severnoj Americi da bi bila kvalifikovana za kredit od 7.500 dolara.

Veliki deo njihovih komponenti za baterije i proizvodnja minerala za baterije takođe je trebalo da bude u Severnoj Americi. Da bi se vozilo kvalifikovalo, 40% kritičnih minerala koji se koriste za pravljenje akumulatora vozila mora se vaditi ili prerađivati u Sjedinjenim Državama, ili zemlji koja ima slobodnu trgovinu u SAD.

Od uvođenja, zakon iz 2022. godine već je naveo kompanije da najave „skoro 100 milijardi dolara za ulaganja u nova zelena vozila i baterije u Sjedinjenim Državama", navodi se u saopštenju Bele kuće od 1. decembra.

Međutim, ograničavanje broja automobila koji postaju jeftiniji kroz poreske olakšice takođe može štetiti za Bajdenovom cilju da poveća prodaju električnih vozila kako bi do 2030. godine činili 50% svih novih vozila.

„Finansijski podsticaji igraju važnu ulogu u širokom usvajanju električnih vozila", otkrili su istraživači sa Univerziteta Džordž Vašington u studiji iz 2022.godine.

Potrošači širom sveta odbijaju se od zelene politike, sa sve većim brojem koji ne žele ili ne mogu da snose dodatne troškove dok se bore sa većim rashodima povezanim sa povišenom inflacijom i kamatnim stopama.

Trenutno, od više od 103 EV modela koji se prodaju u Americi, samo oko 20 vozila se kvalifikuje za deo ili ceo poreski kredit, kaže Bocela.

Iako vlada nije precizirala koja vozila će uskoro postati nepodobna, saopštenje od 1. decembra sugeriše da „lista kvalifikovanih vozila neće u potpunosti nestati 2024, što je bila glavna briga, napisao je u svom postu na blogu.

Kineski proizvođači električnih vozila takođe se suočavaju sa više prepreka na drugim mestima. U Evropi, zakonodavci istražuju kinesku državnu podršku industriji nakon porasta uvoza njenih automobila.

Peking je osudio istragu kao „očigledno protekcionistički čin".

Ministarstvo spoljnih poslova Kine još uvek nije odgovorilo na nova američka pravila.

(M.A./EURACTIV.rs)