Ekonomija

DRŽAVA JE OD SADA VLASNIK 100 ODSTO ER SRBIJE: Etihad izlazi iz vlasničke strukture, kako je došlo do toga?

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da će država Srbija završiti svu neophodnu papirologiju i preuzeti preostali udeo u Er Srbiji od Etihad ervejza.

Izvor: Mondo

Ministar finansija Siniša Mali istakao je da je Er Srbija najveća avio-kompanija u region i da "su od kompanije u bankrotu napravili lidera".

"Er Srbija je najveća avio-kompanija u regionu. Od kompanije koja je bila u bankrotu, napravili smo lidera koji sada leti na četiri kontinenta, u velikom broju zemalja i postali smo primer na koji način, kroz jednu avio-kompaniju koja je uspešna, možete dalje da doprinesete ekonomskom razvoju vaše zemlje", rekao je Mali novinarima u Ministarstvu finansija.

Dodao je da će država posvetiti punu pažnju daljem razvoju naše Er Srbije i naveo da sledi nabavka velikih aviona, otvaranje novih destinacija.

"Želim da zahvalim ljudima iz Etihad ervejza, koji su od 2013, naši partneri i suvlasnici Er Srbije. Oni iz Er Srbije izlaze zbog njihovih poslovnih odluka, a na nama je da razvijamo našu kompaniju", rekao je Mali.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Er Srbija, koja je naslednica nekadašnjeg nacionalnog avio prevoznika Jat Ervejza (JAT – Jugoslovenski aero transport), formirana je u avgustu 2013. godine na osnovu ugovora Vlade Srbije i Etihada, nacionalnog avio prevoznika Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE).

Prema tom dokumentu, većinsko vlasništvo u kompaniji imala je Srbija sa 51 posto udela, naspram 49 posto koliko je imao Etihad.

Obaveza Etihada bila je da uloži 40 miliona dolara i obezbedi još 60 miliona kroz kreditne linije, dok je Vlada Srbije na sebe preuzela dugove bivšeg JAT-a i obavezu da isplati socijalni program za višak radnika.

Put preuzimanja

Krajem 2020. godine, predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je će aviokompanija Er Srbija biti restrukturirana, a da bi opstala, razmatraće se i dokapitalizacija. Ovo je, kako se navodilo među stručnom javnosti, bio dokaz da aviokompanija ipak nije poslovala najbolje.

"Moraćemo da podnesemo neki plan za restrukturiranje, jer smo pod direktnom kontrolom Evropske komisije za državnu pomoć. Ne možemo da uradimo ništa što ne rade velike evropske zemlje, a hoćemo da sačuvamo našu kompaniju jer je bolja od svih u regionu", kazao je on novinarima u Beogradu u decembru 2020. godine.

Vučić je kazao da će Er Srbija opstati.

"Er Srbija ne samo da će da opstane, već ćemo imati i snage i znanja, ako bude potrebni i mi da dokapitalizujemo, da preuzmemo veći procenat, nikakva problem nije. Ali Er Srbija će biti uspešna kompanija i ponos Srbije na svakom mestu u svetu", rekao je Vučić.

Izvor: Kurir/Nenad Kostić

Podsetimo, stav Fiskalnog saveta bio je da nacionalnog avio-prevoznika Er Srbiju treba restrukturirati, a ne terati u stečaj, ali je presudno da se javno i tačno utvrdi stanje u toj kompaniji i da ona ubuduće posluje transparentno, izjavio je tada predsednik Fiskalnog saveta Pavle Petrović.

Na stav o Er Srbiji odgovorio je tada i Siniša Mali koji je rekao da je Fiskalni savet u svom izveštaju o predlogu budžeta za 2021. godinu, Er Srbiju pomenuo 80 puta, te da je to opsednutost.

"Fiskalni savet je u svom izveštaju o predlogu budžeta za 2021. godinu Er Srbiju pomenuo 80 puta – takav je nivo opsednutosti jednom kompanijom koja ne predstavlja fiskalni rizik", rekao je ministar finansija Siniša Mali i najavio da će do kraja godine biti usvojen plan restrukturiranja nacionalnog avio-prevoznika.

Fiskalni savet je pored potrebe za restrukuiranjem, naveo da Er Srbija duguje 200 milona evra.

Na samom kraju 2020. godine, Vlada Srbije je ipak donela odluku o dokapitalizaciji nacionalne avio-kompanije Er Srbija tako da je državno vlasništvo povećano sa 51 na 82 odsto, dok je udeo Etihad ervejza umanjen sa 49 na 18 odsto.

Još dokapitalizacije

Kako je Ministarstvo finansija saopštilo 30. decembra, uvećanje osnovnog kapitala Er Srbije je preduzeto u cilju otklanjanja poremećaja u privredi prouzrokovanih pandemijom zarazne bolesti COVID-19, navodi se u saopštenju.

Dokapitalizacija srpske nacionalne avio-kompanije preduzeta je na zahtev Er Srbije, u skladu sa uredbom Vlade Srbije iz oktobra 2020. godine, kojom se predviđa mera dokapitalizacije privrednih subjekata pogođenih pandemijom, istaklo je Ministarstvo finansija tada.

U septembru 2022. godine, država je uplatila Er Srbiji 1,82 milijarde dinara, što je 15,47 miliona evra, čime je svoj vlasnički udeo u ovoj kompaniji uvećala na 83,58 odsto, dok je udeo Etihada pao na 16,42 odsto. Ovo je bilo sprovedeno kroz dokapitalizaciju Er Srbije, u kojoj je Republika Srbija postala tada vlasnik još 1,8 miliona akcija domaćeg avio-prevoznika, plaćajući hiljadu dinara po komadu, a proizilazi iz odluke koju je usvojila Skupština akcionara ovog avio-prevoznika.

Izvor: MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac

Danas je, prema najavama i dalje aktuelnog ministra finansija Siniše Malog, država spremna da preuzme preostali udeo u Er Srbiji od Etihad ervejza, što će i učiniti, nakon rešavanja administracije. Mali je zahvalio ljudima iz Etihad ervejza, koji su od 2013, partneri i suvlasnici Er Srbije.

"Oni iz Er Srbije izlaze zbog njihovih poslovnih odluka, a na nama je da razvijamo našu kompaniju".

Er Srbija i dalje profitabilna?

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je prošle nedelje da će Er Srbija ovu godinu završiti sa sedam miliona evra profita, kao i da su planirani direktni letovi za Kinu i Čikago.

Vučić je na TV Prva kazao da je nacionalni avio prevoznik uspeo da ostvari taj profit uz svu krizu, te da se novi let do Čikaga planira od marta, aprila.

"Air Serbia će uz svu ovu krizu završiti ovu godinu sa sedam miliona evra profita, otvara se nova linija uskoro za Kinu, direktan let za Kinu, direktan let za Čikago od marta, aprila tako da ćete osim u Njujork moći direktno da letite i za Čikago. To su fantastični uspesi, ubedljivo smo tu najbolji u regionu", kazao je.

(EURACTIV.rs)