Ekonomija

KINA IMA ESENCIJALNI MINERAL ZA PROIZVODNJU E-VOZILA: Sada su ograničili njegov izvoz, kako će proizvođači do grafita?

Kina, najveći svetski proizvođač grafita, u petak (20. oktobar) je najavila nova ograničenja izvoza određenih vrsta grafita, ključnog za pravljenje baterija za električna vozila.

Izvor: EPA-EFE/WU HAO

Nova pravila za izvoz grafita Kina je najavila u nameri da kontroliše snabdevanje kritičnim mineralima kao odgovor na izazove zbog svoje dominacije u proizvodnji ovog minerala.

Kina je najveći svetski proizvođač i izvoznik grafita i takođe prerađuje više od 90 odsto svetskog grafita u materijal koji se koristi u gotovo svim anodama baterija za e-vozila, što je negativno naelektrisani deo baterije.

Pekingu su potrebne izvozne dozvole u trenutku kada mnoge strane vlade povećavaju pritisak na kineske kompanije zbog njihove industrijske prakse. Dok s jedne strane, Evropska unija razmatra nametanje carina na električna vozila kineske proizvodnje, tvrdeći da oni nepravedno imaju koristi od subvencija, američka vlada je, s druge strane, ranije ove nedelje proširila ograničenja na pristup kineskim kompanijama koje proizvode čipove, uključujući zaustavljanje prodaje naprednijih čipova veštačke inteligencije koje proizvodi Nvidia - jedan od najvećih svetskih proizvođača grafičkih čipova za lične računare i profesionalna tržišta i sisteme na čipu za mobilno i automobilsko tržište.

Ministarstvo je saopštilo da je taj potez "doprinosio obezbeđivanju bezbednosti i stabilnosti globalnog lanca snabdevanja i industrijskog lanca, i da je pogodan za bolju zaštitu nacionalne bezbednosti i interesa".

Dodao je da nije ciljao nijednu određenu zemlju. Najveći kupci grafita iz Kine su Japan, Sjedinjene Američke Države, Indija i Južna Koreja, prema podacima kineske carine.

Kako će izvoznici grafita poslovati?

Prema novim ograničenjima, Kina će od 1. decembra zahtevati da izvoznici, koji iz njihove zemlje žele da izvezu grafit, podnesu zahtev za dozvole za isporuku dve vrste grafita, uključujući sintetički grafit visoke čistoće, visoke tvrdoće i visokog intenziteta, kao i prirodni grafit i njegove proizvode.

Tri vrste "visoko osetljivih" grafitnih predmeta već su bile pod privremenom kontrolom, saopštilo je ministarstvo trgovine, a sada su uključene i u nova pravila.

U međuvremenu, ukinuli su privremena ograničenja za pet manje osetljivih grafitnih predmeta koji se koriste u osnovnim industrijama kao što su čelik, metalurgija i hemikalije.

Nove mere će obezbediti domaće snabdevanje grafita za vojnu upotrebu, na primer u sektoru vazduhoplovstva, kao i za proizvodnju domaćih baterija, rekao je Čang Ke, analitičar konsultantske kuće Mysteel.

Sa rastućom prodajom električnih vozila, proizvođači automobila se utrkuju da obezbede zalihe izvan Kine, ali nestašice se naziru.

Izvor: EPA-EFE/WU HAO

"To je ograničenje protoka materijala za električna vozila jer mnoge nove energetske kompanije sve više grade postrojenja u inostranstvu", rekao je Čang.

Akcije kineskih proizvođača novih energetskih vozila i baterija porasle su nakon objave.

Slična ograničenja za galijum i germanijum

Ograničenja za izvoz grafita su slična onima koji su na snazi od 1. avgusta za dva metala za proizvodnju čipova, galijum i germanijum. Ograničenja su nedavno smanjila izvoz tih metala iz Kine i podigla cene van zemlje.

Analitičari su rekli da nije jasno koliki će uticaj nove mere imati na cene grafita u kratkom roku.

"Ova kontrola nije potpuna zabrana i nije bilo značajnog uticaja na bilo koju industriju tokom prethodnog privremenog ograničenja", rekao je Ivan Lam, viši analitičar u agenciji za istraživanje tržišta Counterpoint Research-u.

Cene prirodnog grafita su bile 540 dolara po metričkoj toni ove nedelje, što je za 25,5 odsto manje u odnosu na početak ove godine zbog pada potražnje u sektoru električnih vozila, navodi Mysteel.

Međutim, Lam iz Counterpointa je rekao da će cene grafita verovatno rasti u budućnosti "zbog neravnoteže ponude i potražnje, čak i u Rusiji, koja je bila jedan od glavnih dobavljača grafita pre rata Rusije i Ukrajine".

Kina je poslednjih godina smanjila eksploataciju prirodnog grafita kako bi zaštitila životnu sredinu, i umesto toga povećala proizvodnju sintetičkog grafita od 2021. Sintetički oblik sada čini 70 odsto kineske proizvodnje, navodi Mysteel.

Tenzije u trgovini i tehnologiji

Trgovina i tehnologija su poslednjih godina u centru tinjajućih tenzija između Pekinga i Vašingtona.

Evropska unija je takođe signalizirala da nastoji da smanji svoje oslanjanje na trgovinu sa Kinom u tehnologiji i drugim oblastima. Ovog meseca pokrenula je istragu o subvencijama Pekinga za domaće proizvođače električnih vozila nakon optužbi da njihovi jeftini proizvodi potkopavaju evropske konkurente.

EU takođe razmišlja o odvojenoj istrazi o kineskoj podršci proizvođačima vetroturbina iz EU.

Peking je izrazio "snažno nezadovoljstvo" istragom o električnim vozilima i negirao da je njihova podrška drugim industrijama nepravedna.