Ekonomija

DA LI KINA MOŽE DA NADMAŠI NEMAČKU? Automobilski gigant se i dalje drži, ali ne u svim sferama industrije

Kineski automobili su daleko od toga da preplave nemačko tržište: njihov udeo u ukupnoj prodaji automobila u Nemačkoj je i dalje nizak, ali raste kada su u pitanju električni automobili, što zabrinjava političare i evropske proizvođače.

Izvor: EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Sve veća ponuda kineskih proizvođača električnih vozila (EV) izazvala je uzbunu među evropskim političarima, koji smatraju da je pozicija Evrope ugrožena na tržištu koje se brzo razvija.

U svom obraćanju "Stanje Evropske unije" u septembru, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen upozorila je da su "globalna tržišta sada preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima" i najavila da će EU pokrenuti istragu protiv subvencija koja bi mogla da dovede do nove tarife na kineska električna vozila.

U Nemačkoj, međutim, kineski proizvođači su i dalje daleko od toga da preplave tržište, dostižući udeo od samo 1,4 odsto ukupnih registracija novih kineskih automobila u zemlji od januara do septembra, prema podacima koje je nemačka uprava za motorni saobraćaj objavila u četvrtak (5. oktobra) .

Među novim električnim automobilima, veći je udeo kineskih proizvođača, koji su dostigli tržišni udeo od 5,8 odsto u prvih devet meseci 2023.

Iako proračun uključuje brendove kao što su kineski BYD ("Izgradi svoje snove"), Great Wall Motors i NIO, neki kineski proizvođači možda neće biti uključeni, rekao je portparol nemačkog udruženja automobilske industrije VDA za Euractiv. Brojevi bi takođe mogli da rastu u budućnosti, kako sve više kineskih brendova ulazi na nemačko tržište

Moguća odmazda Kine

U Nemačkoj je najava istrage Fon der Lajen primljena sa skepticizmom, jer su proizvođači automobila zabrinuti zbog moguće odmazde kineske vlade, dok su političari izrazili zabrinutost zbog erozije evropske pozicije kao šampiona slobodne trgovine i pristupa otvorenom tržištu, što je ključno za nemačke izvozno orijentisane industrije.

Izvor: EPA/CJ GUNTHER

Saopštenje je takođe podelilo poslanike unutar Von der Lajenine Evropske narodne partije (EPP).

Bavarski poslanik EPP Markus Ferber upozorio je da bi "trgovinski rat sa Kinom mogao brzo da postane sledeći ekser u kovčeg za Nemačku kao automobilsku zemlju". Šef EPP-a Manfred Veber, takođe iz bavarske stranke CSU, brzo je pozdravio tu najavu.

Udeo električnih automobila u Nemačkoj raste, uprkos nižim subvencijama

Uprkos znatno smanjenoj šemi državnih subvencija za kupovinu novih električnih automobila, udeo električnih vozila u Nemačkoj stalno raste.

U septembru 2023. u Nemačkoj je registrovano ukupno 224.500 novih automobila, od kojih su 47.120 električni automobili (bilo potpuno električni ili plug-in hibridi), što predstavlja udeo od 20 odsto.

Iako je ovaj broj bio manji od prodate količine u septembru 2022. godine, tokom cele godine broj električnih automobila je značajno porastao u odnosu na 2022. godinu.

Pad u septembru je uglavnom bio posledica šeme subvencija za komercijalna električna vozila koja se završila u avgustu 2023. godine, kada je prodaja u poslednjem trenutku dostigla vrhunac, a zatim pala.

Smanjen i ekološki bonus

Dok je takozvani "ekološki bonus" za privatne kupce takođe smanjen između prethodne i ove godine, u prvih devet meseci 2023. godine zabeležen je ukupan porast prodaje električnih automobila za 5 odsto u poređenju sa istim vremenskim periodom 2022.

Bonus za privatne kupce smanjen je u januaru 2023. sa 5.000 evra na 3.000 evra za električne automobile koji koštaju preko 40.000 evra, a sa 6.000 evra na 4.500 evra za jeftinije. Potpuno je ukinut za plug-in hibridne automobile, koji imaju i električni i motor sa unutrašnjim sagorevanjem.

Kao rezultat toga, registracija plug-in hibrida je propala, što je, međutim, više nego nadoknađeno sve većim brojem vozila na električnu energiju (BEV).

Smanjenje je izazvalo kritike bavarskog premijera i šefa CSU Markusa Sedera, koji trenutno vodi kampanju za državne izbore, koji je nazvao "pogrešnim smanjivati podršku malo po malo, posebno imajući u vidu da smo u međunarodnom kontekstu".

Međutim, od 47.120 električnih automobila registrovanih u septembru, samo 2.045 je bilo kineskih brendova, a manje od 200 dolazi iz BYD-a. U Kini, BYD-ov udeo na tržištu je pretekao Folksvagen, najvećeg nemačkog proizvođača automobila, izazivajući strah da bi nemački proizvođači mogli da zaostanu na najvećem svetskom tržištu automobila.

Dok Francuska razmatra da ograniči svoju šemu subvencija samo na evropske proizvođače, isključujući kineske proizvođače zbog upotrebe energije uglja u proizvodnji njihovih automobila, Nemačka do sada ne razmatra takvu akciju.

Izvor: EPA-EFE/RODRIGO JIMENEZ

Nemačka nešto iznad proseka EU

Nemačka je po udelu u električnim automobilima nešto iznad proseka EU.

Dok će sveobuhvatni podaci za sve zemlje EU za septembar biti dostupni tek kasnije ovog meseca, Nemačka je u prvoj polovini 2023. imala udeo od 21,7 odsto električnih automobila među svim prodajama novih automobila, dok je EU u celini je imao udeo od 20,3 odsto, prema udruženju automobilske industrije ACEA.

U Švedskoj je ovaj udeo iznosio 58 odsto, a Belgija, Danska, Finska, Francuska, Irska, Luksemburg, Malta, Holandija i Portugal imaju veći udeo od Nemačke. U ostalim zemljama EU, posebno na istoku, udeo je znatno niži.

Na sajmu automobila IAA u Minhenu u septembru, nemački kancelar Olaf Šolc pozvao je proizvođače automobila da učine električne automobile dostupnim za sve uvođenjem više modela u nižim cenovnim kategorijama – oblasti u kojoj nemački proizvođači toliko zaostaju.

(EURACTIV.rs)