Mesečni podaci o trgovini za poslednjih pet godina pokazuju brz porast kineskog izvoza električnih vozila u EU, dok je trgovina u drugom pravcu ostala prigušena.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen najavila je u sredu (13. septembra) istragu o kineskim subvencijama za električna vozila (EV), što je potez koji bi mogao da dovede do kompenzacionih carina na električna vozila iz Kine u roku od devet meseci.
"Globalna tržišta su sada preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima i njihova cena je veštački niska zahvaljujući ogromnim državnim subvencijama", rekla je Fon der Lajen tokom svog govora o stanju u Evropskoj uniji u sredu, tvrdeći da je to izobličilo evropsko tržište.
Prema zvaničnicima EU, kineski proizvođači električnih automobila brzo uvećavaju svoj tržišni udeo na evropskom tržištu električnih vozila. Pošto je zastupljenost kineskih električnih vozila na EU tržištu 2022. godine bila 8%, zvaničnik EU očekuje da će kineski brendovi dostići tržišni udeo od 15% do 2025. godine.
Prema rečima zvaničnika, kineske subvencije znače da kineski brendovi mogu da ponude svoje električne automobile po ceni koja je 20 odsto niža nego što to mogu evropski brendovi.
Mesečni podaci o trgovini za poslednjih pet godina pokazuju brz porast kineskog izvoza električnih vozila u EU, dok je trgovina u drugom pravcu ostala smanjena.
Fon der Lajen je najavila da će Komisija započeti istragu o kineskim subvencijama za električna vozila. Takve istrage se obično pokreću samo ako je izvršna vlast EU prilično sigurna da postoji dovoljno dokaza da ih podrži, što sugeriše da je Komisija uverena da su evropski proizvođači oštećeni nepravednim iznosom subvencija koje se daju kineskim proizvođačima električnih vozila.
Prema rečima portparola Evropske komisije, istraga je pokrenuta "po službenoj dužnosti", što znači da je Komisija EU nije pokrenula kao reakciju na formalni zahtev zemlje članice ili evropske kompanije. Međutim, francuska vlada se navodno zalagala za takav potez proteklih meseci.
Izvor: EPA-EFE/JULIEN WARNANDKompenzacione carine mogle bi doći za manje od godinu dana
Istraga protiv subvencija zasnovana na antisubvencionoj regulativi EU obično traje 13 meseci.
Za to vreme, Komisija EU će tražiti od pogođenih kompanija, kao i od kineske vlade da dostave informacije o ovom pitanju, iako su rezultati Pekinga manje nego sjajni kada je u pitanju transparentnost u načinu na koji subvencioniše kompanije.
Kada istraga počne, Komisija ima rok od devet meseci da objavi svoje nalaze, kao i privremene mere koje bude odlučila da primeni.
Nakon najkasnije četiri meseca, Komisija će morati da objavi konačne mere koje želi da preduzme.
Ove mere bi obično dolazile u obliku kompenzacionih dažbina koje se izračunavaju na osnovu štete koju bi kompanije iz EU pretrpele kao rezultat kineskih subvencija. S obzirom na to da Komisija trenutno procenjuje razliku u ceni između kineskih i evropskih električnih automobila na oko 20%, ovo bi mogao biti prvi pokazatelj kolika bi mogla biti buduća kompenzacija.
"Pozitivan signal" za evropske proizvođače automobila
Reakcije su do sada bile različite.
Zelena nevladina organizacija Transport & Environment, koja se dugo zalagala za veće korišćenje električnih vozila širom EU, pozdravila je najavu predsednice Komisije.
"Evropi je potrebna pristupačna i dostupna ponuda električnih vozila, ali samo u okviru poštene globalne konkurencije", rekla je Julija Poliskanova iz T&E. "Tamo gde se pronađu nepravedne subvencije, EU bi trebalo da se osvrne na sopstvenu industrijsku politiku i mehanizme trgovinske odbrane kako bi osigurala da evropska proizvodnja ima pravične šanse."
ACEA, trgovinska grupa koja predstavlja evropske proizvođače automobila, pozdravila je najavu da će Evropska komisija pokrenuti antisubvencionu istragu o kineskim električnim vozilima kao "pozitivan signal" da Evropska komisija prepoznaje "iskrivljenu konkurenciju" sa kojom se suočavaju sektoru.
Pozitivna reakcija automobilske lobističke grupe sa sedištem u Briselu, koja predstavlja proizvođače automobila uključujući Reno, Folksvagen i Jaguar Lend Rover, bila je u suprotnosti sa saopštenjem koje je objavio nemački VDA.
Izvor: EPA-EFE/Stepahnie LecocqKritike iz Nemačke i Kine
VDA, koja zastupa interese nemačkih proizvođača automobila, upozorila je da se "moraju uzeti u obzir i moguće kontrareakcije Kine".
Zaista, malo je verovatno da će Kina biti srećna zbog najave predsednice Komisije.
Kineska privredna komora pri EU, na primer, izrazila je "snažnu zabrinutost i protivljenje" ovoj objavi, tvrdeći da je povećani tržišni udeo kineskih proizvođača električnih vozila posledica "značajne industrijske prednosti" koju su razvili u domaćem i unutrašnjem tržištu, a ne, kako je predsednica Komisije rekla, zbog državnih subvencija.
Postoji rizik da će Kina uzvratiti sopstvenim trgovinskim ograničenjima, što bi najviše moglo da utiče na nemačku industriju, jer je najizloženija kineskom tržištu. Štaviše, to bi moglo dovesti do manje pristupačnih električnih vozila, što bi bilo u suprotnosti sa ciljem EU dekarbonizacije automobilskog saobraćaja.
(EURACTIV.rs)