Ekonomija

SAOBRAĆAJNI SEKTOR EVROPE JE U KRIZI: Radnika nema dovoljno, da li će opet biti zastoja i štrajkova?

Autor Bojana Zimonjić Jelisavac

Saobraćajni sektor Evrope je u krizi sa nedostatkom kadrova, i ako ona ne bude bila rešena, štrajkovi i zastoji su mogući i u 2023. godini.

Izvor: B.Z.J.

Saobraćajna industrija je u krizi sa kadrovima koja se odražava čitav niz problema, piše EURACTIV. Iako je transport sektor s kojim najveći broj Evropljana ima interakciju svakog dana, ova industrija suočava se sa ozbiljnom krizom zbog nedostatka radnika.

Mladi ljudi, naročito žene, ne žele da rade u saobraćajnoj industriji što se odrazilo na nedostatak vozača kamiona i lance snabdevanja, ali i nedostatak aerodromskog osoblja koji je prošlog leta izazvao štrajkove i kolapse na aerodromima širom Evrope.

Evropska federacija saobraćajnih radnika održala je prošle nedelje okruglu sto kojem su prisustvovali i komesarka za saobraćaj, Adina Valean, kao i zvaničnici EU.

"Trenutno se suočavamo sa endemskim nedostatkom radnika, koji je posledica 30 godina evropske politike liberalizacije našeg sektora. Konkurencija je bila stavljena u centar političkih izbora", rekla je generalna sekretarka Federacije.

Sindikati žele više regulative koja bi štitila radnike od opadajućih standarda, dok desnica navodi da bi veća liberalizacija primorala kompanije da se takmiče za radnike što bi dovelo do povećanja plata.

"Ništa nije jače od dobrih uslova rada i dobre plate. Ako imate dobre uslove i plate, možete se kladiti da ćete privući ljude da rade kod vas. Ako nemate nijednu od te dve stvari, biće vam teško", podvukla je komesarka Valean.

Bugarski član Evropskog parlamenta, Petar Vitanov, naveo je da je trenutno primetna kapitalistička eksploatacija radnika protiv kakve se pričalo u doba komunizma.

"Živeo sam iza Gvozdene zavese, i ne pričamo o komunističkoj propagandi, već stvarnosti koju sada vidimo. Radnici se eksploatišu", rekao je Vitanov.

On je dodao da su cene vozila i goriva ostale uglavnom fiksne, dok su kompanije smanjile plate radnika kao jedan od retkih varijabilnih troškova, što je dovelo do "neprihvatljive situacije".

"Zbog čega smo mi i dalje muška industrija? Zbog nasilja prema radnicima. Zbog činjenice da se žene ne osećaju zaštićenim kada voze autobus ili rade u sektoru železnice", rekao je predsednik Federacije, Frank Morels. Manje od 20 odsto radnika u saobraćaju čine žene.

Učesnici okruglog stola uglavnom su se složili da su potrebne promene u saobraćajnoj industriji, kako zastoji, odlaganja i drugi problemi koji su obeležili leto 2022. u Evropi ne bi postali uobičajeni događaji svake godine.

(EURACTIV.rs)